۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کاهش قیمت ها، ارتباطی به رعایت سقف سرمایه‌گذاری صندوق بادرآمد ثابت ندارد
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری «کاریزما»:

کاهش قیمت ها، ارتباطی به رعایت سقف سرمایه‌گذاری صندوق بادرآمد ثابت ندارد

خسروشاهی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری «کاریزما» گفت: «در صندوق‌های با درآمد ثابت، فروش سهام به دلیل ابطال، کاملا غیر منطقی و غیرحرفه‌ای است؛ به فرض انجام این کار نیز با در نظر گرفتن بخش ۵ درصدی سهام در مقابل سهم ۹۵ درصدی بخش نقدی منابع صندوق، اثری در ریزش اخیر بازار نداشته است»

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، به دنبال منفی شدن بازار طی چند روز اخیر، شایعاتی مبنی بر دلیل این ریزش در فضای مجازی پیچیده است، مبنی بر اینکه ابلاغیه اخیر سازمان بورس پیرو رعایت سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام  به ۵ درصد، فروش یکباره صندوق های با درآمد ثابت توسط دارندگان آن را به دنبال داشته است که البته کارشناسان این موضوع را رد کرده و غیرعلمی دانستند.  

در همین رابطه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما، گفت: در گام نخست مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند برای پرداخت واحدهای صندوق خود (در شرایطی که مالکان صندوق درخواست ابطال داشته باشند)، از منابع نقدتر که حدود ۹۵ درصد از کل منابع صندوق (شامل سپرده‌های بانکی، اوراق بدهی و ... می شود) را تشکیل می دهد، استفاده کنند. به بیانی دیگر روش منطقی و علمی در هر شرایطی استفاده از منابع نقد به جای فروش سهام است.

سید علی خسروشاهی ادامه داد: براین اساس، این فرض بازار که ریزش بازارسرمایه طی روزهای اخیر تحت تاثیر میزان ابطال واحدهای صندوق های بادرآمد ثابت و به دنبال آن فروش سهام موجود در این صندوق‌ها است، فرضی غیرمنطقی و غیر حرفه‌ای است.

این مدیر سابق صندوق‌های با درآمد ثابت تاکید کرد: ابلاغ دستورالعمل سازمان در این خصوص نیز که طبق آن سقف میزان منابع صندوق از سهام کاهش یافته و به ۵ درصد رسیده است را نمی‌توان منجر به شوک در بازار سرمایه دانست، زیرا این دستورالعمل چند ماه پیش بررسی و طراحی شده و همه فعالان بازار در جریان آن بوده اند، بنابراین فرصت کافی برای فروش داشته‌اند، همچنین موارد اندکی در این زمینه را نمی‌توان به کل بازار تعمیم داد.  

خسروشاهی در پایان توصیه کرد: سرمایه گذاران تازه کار، مادامی که هنوز آشنایی کامل با بورس ندارند، بهتر است همچنان اولویت سرمایه‌گذاری آنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد. مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌ها که افرادی حرفه‌ای و تایید صلاحیت شده هستند، به نیابت از سرمایه گذاران در بازار، سرمایه‌گذاری کنند. در بلند مدت هم نشان داده شده است که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها حاشیه ایمنی مناسبتری نسبت به خرید و فروش مستقیم در بورس برای مردم دارد.

کد خبر: ۳۶٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha