۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
بیماری تب سه روزه مشترک بین انسان و دام نیست
مدیرکل دامپزشکی استان تهران:

بیماری تب سه روزه مشترک بین انسان و دام نیست

بابایی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: بیماری تب سه روزه دامی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و شهروندان نگرانی در خصوص این بیماری نداشته باشند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «سیدعلی بابایی» افزود: بیماری تب سه روزه مختص گاو و گاومیش است و قابلیت سرایت به انسان را به هیچ عنوان ندارد.

وی اظهارداشت: فقط دو تا سه مورد از بیماری تب سه روزه در استان تهران گزارش شده که آنهم اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون دام ها در راستای کنترل این بیماری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: بیماری در حال کنترل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی در ادامه افزود: این بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب (۴۲ درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش، درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

بابایی بیان داشت: در فاز اول بیماری درجه حرارت پائین‌تر از فازهای بعدی است و قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن می‌شود و کاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاوهای شیری و فلجی موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ از علایم دیگر بیماری است که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن کما و مرگ ظرف ۱ تا ۴ روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد.

وی ادامه داد: میزان ابتلاء ممکن است تا ۸۵ درصد باشد که به سن و شرایط دام نظیر وضعیت ایمنی بدن بستگی دارد و طبق معمول تلفات بیماری کم است و نرخ مرگ و میر بین ۳ تا ۵درصد ثبت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: با توجه به اینکه تنها راه انتقال بیماری پشه ‌ها هستند مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و حتی المقدور استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بابایی اظهارداشت: واکسن بیماری تب سه روزه از محل واردات تامین می شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته واکسن مورد نیاز برای کنترل این بیماری وارد کشور شده و هم اکنون در اختیار مراکز مایه کوبی و واکسیناسیون دامپزشکی قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران یادآورشد: دامداران برای واکسیناسیون دام های خود علیه بیماری تب سه روزه می توانند به این مراکز مراجعه کنند.

کد خبر: ۳۶٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha