۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
فروش اوراق سلف نفت، استقراض است نه گشایش اقتصادی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

فروش اوراق سلف نفت، استقراض است نه گشایش اقتصادی

رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر اوراق سلف نفت شبیه اوراق مشارکت باشد و دولت هم سودش را تضمین کند پس چندان تفاوتی وجود ندارد چراکه اوراق مشارکت یعنی قرض کردن.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، فروش اوراق سلف نفتی را از چند بعد دارای اشکال دانست و گفت: اولین ایراد این طرح از بعد حقوقی و قانونی است.

وی افزود: دولت این طرح را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح کرده درحالیکه این موضوع نیازمند تصویب قانون در مجلس است ضمن اینکه به تأکید مقام معظم رهبری فقط در صورت به وجود آمدن یک مسئله فوری و امنیتی باید در این شورا مطرح شود و بنابراین این کار دولت وجهه قانونی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این طرح را در راستای تأمین کسری بودجه دولت دانست و گفت: این طرح قطعاً باید در مجلس طرح و بررسی شود و در صورت تبدیل شدن به قانون است که دولت می تواند از آن استفاده کند.

نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که فروش اوراق سلف نفتی واقعاً در راستای گشایش است یا خیر گفت: در مورد اینکه این طرح از نظر اقتصادی کار درستی است و به معنای واقعی گشایش است یا نه باید بحث شود. ما معتقدیم که اگر اوراق سلف نفت شبیه اوراق مشارکت باشد و دولت هم سودش را تضمین کند پس چندان تفاوتی وجود ندارد چراکه اوراق مشارکت به معنای قرض کردن است.

وی ادامه داد: قرض کردن به معنای گشایش نیست بلکه خلق نوعی از بدهی است که در زمان سررسیدش باید پرداخت شود ضمن اینکه دولت طی سالهای گذشته از این نوع بدهی ها ایجاد کرده و حالا شکل جدیدی از بدهی را مطرح می کند که پشتوانه آن هم نفت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: علاوه بر همه این مسائل، معلوم نیست که تحریم فروش نفت ایران تا چه زمانی ادامه پیدا کند و اگر قرار به ادامه تحریمها باشد دو سال دیگر که زمان سررسید فرا می رسد باز هم ما امکان فروش نفتمان را نخواهیم داشت.

رضاخواه معتقد است که این طرح از نظر اقتصادی کار درستی نیست و البته یکی از راه های جایگزین آن هم اصلاح ساختار بودجه است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد نظام مالیاتی در ایران گفت: متاسفانه هیچ مالیاتی از افراد ثروتمند و دلال و سوداگران مالیاتی برعکس کارمندان و کارگران دریافت نمی شود که این هم یک نوع ولنگاری در حوزه مالیاتی محسوب می شود.

کد خبر: ۳۶٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha