۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
مهارت دانش آموختگان دانشگاههای ایران، تقریبا هیچ
رتبه ۱۳۳ در بین ۱۴۱ کشور

مهارت دانش آموختگان دانشگاههای ایران، تقریبا هیچ

یک تحلیلگر اجتماعی گفت: رتبه ایران در شاخص مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در میان ۱۴۱ کشور تحت بررسی ۱۳۳ است.

به گزارش بازار، عباس علوی راد با اعلام این مطلب اظهارکرد: گزارش مجمع جهانی اقتصاد (۲۰۱۹) از وضعیت رقابت پذیری اقتصاد های دنیا، بار دیگر پرده از دوگانگی در کارکرد مناسب دانشگاه ها در تربیت دانش آموختگان با مهارت و انتشار مقالات علمی برداشته است.
این تحلیلگر افزود: ایران در مولفه همکاری میان دانشگاه ها، صنعت و واحدهای تحقیق و توسعه نیز دارای رتبه  ۱۲۴ است اما در مولفه انتشارات علمی، رتبه ایران در میان ۱۴۱ کشور تحت بررسی ۴۲ می باشد.
علوی راد ادامه داد: جایگاه متفاوت ایران در دو مولفه مهارت دانش آموختگان دانشگاهی و انتشارات علمی به عنوان دو کارکرد شناخته شده دانشگاه ها در کشور کاملا مشهود استو این سوال را به ذهن متبادر می کند که چرا دانشگاه های ایران در تربیت دانش آموختگان با مهارت و انتشارات علمی دارای کارکرد دوگانه هستند؟ این پرسشی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تمام زیر نظام های آموزش عالی کشور باید پاسخ دهند.
این تحلیلگر تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز اصلی آئین نامه ارتقاء اساتید دانشگاه ها برداشتن مقالات متعدد بوده و میزان مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در کانون توجه نیست.
وی خاطرنشان کرد:  به نظر می رسد آسیب شناسی دقیق علت پدید آمدن این کارکرد دوگانه دانشگاه های کشور و تدوین یک برنامه حل مشکل محور در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای عبور از این چالش اساسی اجتناب ناپذیر است.

کد خبر: ۳٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha