۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
کاهش ۴۵ درصدی دانش آموختگان بخش زمین شناسی و معدن در ۱۰ سال گذشته

کاهش ۴۵ درصدی دانش آموختگان بخش زمین شناسی و معدن در ۱۰ سال گذشته

مدیرکل برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از کاهش ۴۵ درصدی دانش آموختگان در ۱۰ سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، رضا جدیدی با اشاره به سقوط ۵۴ درصدی جذب دانشجو در رشته‌های اکتشاف، زمین شناسی و معدن کاری گفت: کمبود نیروی متخصص، چالشی برای سازمان زمین شناسی ایجاد کرده است.

وی دانشگاه را محل تولد نیروی انسانی متخصص در بخش اکتشاف، زمین شناسی و معدن دانست و افزود: این نیروها یا وارد بخش خصوصی و یا وارد بخش حاکمیت دولتی می‌شوند.

جدیدی با بیان اینکه در بخش خصوصی، شرکت‌های مهندسی مشاور، روز به روز درحال تعطیل شدن هستند گفت: علت آن این است که یا واسپاری طرح به آنها به درستی انجام نمی‌شود و یا تغییر رویکرد بخش خصوصی به سمت اقتصاد معدنی یا محدوده‌های معدنی رفته و کمتر در بحث‌های مشاوره‌ای و اجرایی وارد می‌شوند.

وی به کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش دولتی اشاره کرد و افزود: در بخش دولتی، بحث بازنشستگی و خروج نیرو، برنامه ریزی نکردن برای مدیریت دانش و جذب نیروهای جایگزین و درنهایت از بین رفتن بازار کار در کشور را داریم.

مدیرکل برنامه ریزی و فناوری اطلاعات سازمان زمین شناسی و کتشافات معدنی با بیان اینکه نیروهای متخصص باید در یک ساختار قانونی فعالیت کنند، گفت: ما باید بتوانیم با این نیروها قرارداد ببندیم و آنها را بشناسیم که شناسایی این نیروها، در شرکت‌های مهندسان مشاور متبلور می‌شود.

وی افزود: نظام برنامه‌ریزی کشور و سازمان برنامه و بودجه که دائم به کوچک سازی بخش دولتی توانمندسازی بخش خصوصی تشویق می‌کند باید فضا را طوری فراهم کند که این نیروهای متخصص ازنظر حقوقی و ساختار قانونی قابل شناخت باشند.

کد خبر: ۲۷۹٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha