۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
قنادی‌های لرستان در آستانه تعطیلی؛ تسهیلات کرونایی دولت هم افاقه نکرد
جدال کرونا با مشاغل؛

قنادی‌های لرستان در آستانه تعطیلی؛ تسهیلات کرونایی دولت هم افاقه نکرد

لرستان- بسیاری از قنادی‌های لرستان در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند و دولت هیچ برنامه مدونی برای حمایت از آن‌ها ندارد و برخی از آن‌هابرای پرداخت مزد کارگران تجهیزات خود را می‌فروشند.

بازار؛ گروه استانها: کرونا بسیاری از کسب و کارها را زمین گیر کرد و بیش از هر چیز صدای صنف قنادان را درآورد؛ قنادی‌هایی که تمام سال منتظر فرارسیدن اسفندماه بوده و برای فروش شب عید برنامه‌ریزی کرده بودند اما کرونا تمام معادلات آن‌ها را به هم ریخت.

در اسفند ماه که اوج ترس و نگرانی مردم از کرونا بود، شرایط به گونه‌ای رقم خورد که مردم دل و دماغ خرید عید را نداشتند و قنادی‌ها نیز تولیدات روی دستشان ماند و مجبور شدند محصولات تولیدی خود را دور بریزند و این آغاز مشکلات آن‌ها بود.

با وجود اینکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند مواد غذایی که در حرارت پخته می‌شود، خطر انتقال ویروس را ندارد، اما مردم نگران غیر بهداشتی بودن مصرف مواد غذایی هستند که خارج از منزلشان تهیه می‌شود و به همین دلیل رغبت کمتری برای خرید شیرینی دارند.

خسارت سنگین کرونا به قنادان
متاسفانه روال ضرر و زیان قنادی‌ها همچنان ادامه دارد و دولت هیچ برنامه‌ای برای حمایت از آن‌ها ندارد جز یک تسهیلات ۱۳ درصد که آن هم به خاطر عدم همکاری بانک‌ها، فقط به ۱۰ نفر رسیده است، اگر این روند ادامه پیدا کند مسلما بسیاری از قنادی‌ها به تعطیلی کشیده می‌شوند همانطور که در یک ماه گذشته ۲۰ واحد منقضی شده است.

قنادان در پرداخت مزد کارگران مانده‌اند
یکی از قنادان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن اظهار اینکه با شیوع بیماری کرونا فضایی ایجاد شد که برخی مشاغل از جمله قنادی‌ها با مشکل مواجه شدند و نتوانستند در این ایام فعالیت داشته باشند، افزود: هر ساله در ایام عید فروش خوبی داشتیم اما امسال علیرغم اینکه تمام مواد اولیه برای تهیه شیرینی شب عید مردم تهیه شده بود، اما با شیوع کرونا تولیدات خود را کاهش دادیم و آنچه نیز تولید شده بود خریداری نشد.

رضا حسینی تصریح کرد: چون محصولات قنادی‌ها تاریخ مصرف دارد و در صورتی که زمان بیشتری بگذرد و مصرف نشود فاسد شده و باید دور ریخته شود، در این ایام ضرر و زیان‌هایی زیادی وارد شد چون با کاهش خرید مردم، تولیداتی که داشتیم فاسد شد.

وی گفت: ویروس کرونا ضربه سنگینی به شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها وارد کرد، فروش قنادی‌ها به خاطر کاهش خریدهای مردم افت شدیدی داشته از طرفی چون ملزم به پرداخت اجاره مغازه، پرداخت حقوق، مالیات و بیمه هستیم این خسارت برایمان سنگین تمام شده است.

تعدیل کارکنان قنادی
علی گودرزی یکی دیگر از قنادان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت بازار به عم ریخته است و ما هم از این اوضاع مستثنی نیستیم.

وی افزود: قبل از کرونا سفارشات روزانه خیلی خوب بود تا جایی که چند نفر را استخدام کردیم، ولی با شیوع کرونا و این وضعیت پیش آمده مجبور شدیم چند نفری که استخدام کردیم را تعدیل کنیم.

گودرزی عنوان کرد: درآمد در این حد کفاف نمی‎دهد حتی اجاره مغازه  را پرداخت کنیم چه برسد به مالیات، بیمه و اقساطی که باید به بانک پرداخت کنیم و با این وضعیت به سمت ورشکستگی پیش می‌رویم.

وی بیان کرد: بیشترین دغدغه‌ای که داریم برای پاییز و زمستان است که هیچ فروشی نیست و مانده‌ایم چگونه هزینه و اقساط را پرداخت کنیم؛ اگر دولت حمایت کند و حداقل وام‌هایی با بهره کم بدهد هم زندگی خومان و هم چند نفر دیگر را نجات می‌دهیم و هم ورشکست نمی‌شویم.

وضعیت بازار قنادان تعریفی ندارد
رئیس اتحادیه قنادان لرستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: وضعیت بازار قنادان مانند سایر بازارها هیچ تعریفی ندارد البته در ایام عید قربان و غدیر تحرکات کوچکی داشت اما دوباره به حالت رکود برگشت.

غلامرضا حسنوند با بیان اینکه گرانی اجناس از یک طرف و هزینه‌هایی که دولت روز به روز بر این قشر کاسب تحمیل می‎کند از طرف دیگر برای ما مشکل ساز شده؛ مثلا دولت حق بیمه را به صورت لحظه‌ای بالا می‌برد یعنی علاوه بر اوایل سال، در مرداد ماه هم افزایش داشته است، عنوان کرد: تنها کمکی که دولت کرد در بخش مالیات بود که به خاطر کرونا مثل سال قبل محاسبه شد و افزایشی نداشت وگرنه با توجه به تعطیلی دو ماهه و رکورد، کمک آنچنانی نشده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از قنادی‌های لرستان در آستانه تعطیلی هستند، تصریح کرد: حتی برخی از قنادان مجبور شده‌اند برای پرداخت اجاره بها، تجهیزات خود را بفروشند و انگشت شمارند قنادانی که ملک، متعلق به خودشان باشد.

تسهیلات کرونا به همه نرسید
رئیس اتحادیه قنادان لرستان خاطرنشان کرد: در ماه گذشته حدود ۲۰ واحد منقضی داشته‌ایم و تعداد واحدهای فعال با احتساب کاک پزی و آبمیوه فروشان، ۱۷۰ واحد است.

وی بیان کرد: اوج کاری قنادان که کل سال را برای آن یک ماه کار می‌کنند همان اسفند ماه بود که کرونا شروع شد و سبب شد تولیدات قنادی‌ها روی دستانشان بماند و آن‌ها را دور بریزند.

حسنوند با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونا، گفت: تسهیلاتی که برای این صنف در نظر گرفته‌اند، وام ۱۳ درصد است که تعداد محدودی توانستند آن را دریافت کنند؛ روال پرداخت آن هم خیلی طولانی شد چون قرار بود اواخر خردادماه پرداخت شود.

افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه
رئیس اتحادیه قنادان لرستان با بیان اینکه در مجموع ۱۰ نفر موفق به دریافت این وام شدند، افزود: بانک‌ها اصلا در این زمینه همکاری نمی‌کنند؛ الان بسیاری از قنادان برای پرداخت مزد کارگران و حق بیمه‌هایشان، قرض کرده‌اند که این قبیل وام‌ها می‌تواند مسکنی بر روی زخم‌های آن‌ها باشد.

حسنوند عنوان کرد: دولت باید مثل سایر اقشار، کمک هایی به این صنف داشته باشد چون بیمه کارگر قنادی خیلی زیاد است و برای دو نفر کارگر مبلغ یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌شود چه کار بکنند و چه نکنند.

وی با بیان اینکه بهتر است دولت امتیازاتی به این صنف بدهد، تصریح کرد: قیمت هر کیسه آرد، ۱۸۰ هزار تومان است و روغن هم در این چند روز ۷۰ هزار تومان افزایش داشته، قیمت تخم مرغ هم بالا رفته است.

حسنوند خاطرنشان کرد: دولت به جای این که آرد را به مبلغ پایین‌تر تحویل بدهد، هفت هزار تومان به ما داده که ما هم آن را بین حواله‌ها توزیع می‌کنیم.

این روزها کام قنادان بیشتر از هر زمان دیگری تلخ است و بازارشان بدون مشتری مانده و مشکلات بسیاری گریبان‌گیر آن‌ها شده است، از گرانی مواد اولیه گرفته تا کرونا و نبود بازار فروش و فاسد شدن تولیداتشان، قنادان را به مرز ورشکستگی رسانده که رفع این گرفتاری‌ها همت و حمایت دولت را از این صنف می‌طلبد.

کد خبر: ۳۶٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha