۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
تاثیر مشوق‌های تجاری بر افزایش تولید محصولات کشاورزی
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کار وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

تاثیر مشوق‌های تجاری بر افزایش تولید محصولات کشاورزی

گیلانپور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مشوق‌های تجاری تولید را در داخل امکان‌پذیر می‌کنند و شرایطی را ایجاد می‌کنند تا واردکنندگان از داخل خرید داشته و از تولیدکننده داخلی حمایت کنند، بنابراین هیچ شبهه‌ای در تاثیر مشوق‌های تجاری بر افزایش تولید وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، امید گیلانپور در جلسه هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران صنعت روغن و دانه‌های روغنی اظهار کرد: وضعیت ارز روشن نیست، امروز در مورد ۵ کالای کشاورزی ذرت، جو، دانه روغنی، کنجاله و روغن خام هنوز هم ارز ترجیحی تامین می‌شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی چندین پیشنهاد به دولت ارائه کرده تا این رانت کمتر شود، مدیریت این رانت بسیار سخت است، اما در این مقطع زمانی کشور به آن نیاز دارد.

گیلانپور تصریح کرد: از آغاز سال جدید تا امروز میزان ثبت سفارش دانه روغنی نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما در مورد اقلام دیگر روند کاهشی بوده است، ما با محدودیت عرضه ارز مواجه هستیم اما امکان تامین کمتر ارز ترجیحی در آینده وجود دارد.

وی تأکید کرد: نحوه بسته شدن قرارداد با تولید کننده بسیار حائز اهمیت است که یکی از مولفه‌های تعیین قیمت در قرارداد، نرخ ارز است که باید لحاظ شود.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما باید به کل زنجیره توجه داشته باشیم و تنها کارخانجات و کشاورزان نباید مدنظر باشد، نیاز به یک رابطه قراردادی مشخص در ۳ حلقه این زنجیره داریم تا نوسانات نرخ ارز را مدیریت کنیم.

وی افزود: باید به نقدینگی قبل از خرید و تامین نهاده‌ها توجه کنیم تا نهاده‌ها به موقع و به قدر کفایت تامین شود.

گیلانپور در رابطه با طرفین قرارداد در کشاورزی قراردادی خاطرنشان کرد: در کشاورزی قراردادی ۲ طرف قرارداد کفایت می‌کند اما طرف سوم می‌تواند به عنوان کاهش دهنده هزینه ۲ طرف ورود کند.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی برای آزادسازی نرخ ارز به دولت گفت: این پیشنهادات داده شده اما فعلاً نقطه مشخصی برای این تغییر از نرخ ترجیحی به نیمایی وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت مشوق‌های تجاری عنوان کرد: مشوق‌های تجاری تولید را در داخل امکان‌پذیر می‌کنند و شرایطی را ایجاد می‌کنند تا واردکنندگان از داخل خرید داشته و از تولیدکننده داخلی حمایت کنند، بنابراین هیچ شبهه‌ای در تاثیر مشوق‌های تجاری بر افزایش تولید وجود ندارد.

کد خبر: ۳۶٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha