۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
احتمال موفقیت فروش اوراق سلف نفتی پایین است
معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذار:

احتمال موفقیت فروش اوراق سلف نفتی پایین است

مرادی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذار، معتقد است، احتمال موفقیت طرح فروش اوراق سلف نفتی حتی در صورت تأیید صحن علنی مجلس هم پایین است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسن مرادی استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران درباره فروش اوراق سلف نفتی گفت: به نظرم قبل از اینکه رئیس جمهور قصد و غرض خود از فروش اوراق نفتی را اعلام کند نهادهای مختلف در این مورد بحث‌هایی را مطرح کردند.

وی افزود: عده‌ای این طرح را نوعی تداوم فروش نفت در بورس می‌دانند و عده‌ای هم یک روش جدید کمک کننده به حل مشکلات دولت.

مرادی با اشاره به دو راه حل دولت‌ها در تنگناهای اقتصادی گفت: راه حل اول فروش اوراق قرضه است که تبعاتی دارد اما راه دوم یعنی فروش سلف برخی کالاها از جمله انرژی در بورس می‌تواند مشکل نقدینگی دولت را حل کند.

استاد دانشگاه فروش اوراق سلف نفتی را راهکار جبران کمبود نقدینگی دولت دانست و گفت: البته کارشناسان هم باید نظراتشان را ارائه کنند تا به مرور از تبعات منفی این طرح کاسته و به مزایای آن اضافه شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ایران برای انتشار اوراق قرضه ارزی به دلیل تحریم‌ها گفت: با این شرایط توصیه می‌شود که دولت از سرمایه‌های سرگردان مردم کمک بگیرد چون درحال حاضر داوری درباره ادامه یا عدم ادامه تحریم‌ها در دو سال آینده کار صحیحی نیست اما در عین حال هم خیلی نباید نگران فروش نفت در دو سال آینده باشیم.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا طرح گشایش اقتصادی دولت واقعا منجر به گشایش خواهدشد یاخیر، گفت: دولت نه با کمال میل و آزادی عمل بلکه از روی اضطرار و ناچاری این تصمیم را گرفته است اما صرف فروش نفت در بازار داخلی هم یک موضوع غیرقابل درکی نیست که این همه انتقاد به همراه داشته باشد در واقع ما مثل فروش نفت به شرکت‌های خارجی نفت را به مردم خودمان می‌فروشیم و پولش را دریافت کنیم.

این استاد دانشگاه با اذعان به ناکارامدی بانک‌ها در کشور گفت: ما با یک سیستم کارا می‌توانیم سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور را به داخل هدایت کنیم تا نیازی به دست کردن در جیب مردم نداشته باشیم.

در ادامه این برنامه، دکتر علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: معمولاً به محض خبر انتشار اوراق از هر جنسی صدای یک عده بلند می‌شود که تعهدات آتی ایجاد می‌کنید که البته به نظرم درست است اما این پولهایی که گرفته می‌شود نهایتا برای کشور هزینه می‌شود و پس دادن این پولها هم از محل منابع کشور خواهد بود و ربطی به تغییر دولتها ندارد.

وی افزود: اگر مصارف و منابع دولت با هم تراز باشند که مشکلی به وجود نخواهد آمد اما اگر به هر دلیلی هزینه‌ها از درآمدهای دولت بیشتر باشد چاره‌ای جز استقراض وجود ندارد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری، دست کردن در جیب بانک مرکزی را راحت ترین راه برای استقراض کردن دولت معرفی کرد و گفت: راه دوم، استقراض از بانک‌ها و راه سوم هم انتشار اوراق ریالی و ارزی است.

توکلی متذکر شد: گرچه ما انتشار اوراق را به دولت توصیه می‌کنیم اما فروش اوراق سلف نفتی که پیش فروش نفت آینده است را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم چراکه چاه‌های نفت و شرکت‌های پالایشگاهی و توزیعی و حتی خود بنادر دو سال دیگر نمی‌توانند همزمان با تحویل نفت‌های همان زمان به بازارهای جهانی به تعهد پرداخت ۲۰۰ میلیون بشکه نفت هم عمل کنند.

وی افزود: احتمالاً دولت در دو سال آینده نفت را تحویل نخواهد داد و بنابراین تسویه نقدی می‌کند و اشکال بعدی این طرح هزینه تحمیل مالی است.

این مقام مسئول تأکید کرد: کار اوراق سلف نفتی جمع کردن دلار، سکه یا منابعی از مردم که دوست دارند به صورت ارز یا طلا نگهداری کنند، نیست.

وی عدم اعتماد مردم را بزرگترین مشکل در حوزه ابزارهای مالی دولت خواند و گفت: فروش اوراق قرضه ارزی که به صلاح کشور نیست اما فروش اوراق قرضه ریالی (داخلی) هم کار درستی نیست چون ما اعتماد را در مردم از بین برده‌ایم.

توکلی گفت: احتمال موفقیت این طرح حتی در صورت تأیید صحن علنی مجلس هم پایین است چراکه در این تورم ۳۴ درصدی امروز جذابیت خاصی ندارد ضمن اینکه قبل از فروش هم باید ریل‌گذاری لازم یعنی توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شده باشد.

کد خبر: ۳۶٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha