۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
تصمیمات فوری و غیرکارشناسی دولت کار به دست بازار داد/ بازار نیاز به اصلاح داشت، جای نگرانی نیست
در گفتگوی کارشناسان بورسی با بازار مطرح شد؛

تصمیمات فوری و غیرکارشناسی دولت کار به دست بازار داد/ بازار نیاز به اصلاح داشت، جای نگرانی نیست

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دولت باید برای تصمیمات خود برای بورس بسیار دقیقتر عمل کند اما بازار به این اصلاح نیاز داشت.

وحید بلالی؛ بازار: شاخص کل بورس در دومین روز متوالی نیز ریزش قابل توجهی را تجربه کرد و بیش از ۸۹ هزار واحد اصلاح کرده تا تجربه جدیدی برای ریزش حاصل شود،اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند ریزش این دو روز طبیعی بوده و به دنبال بهانه جدید به نام دارا یا عرضه سلف نفتی بوده است، در این باره با دو کارشناس قدیمی بازار سرمایه گفتگویی را انجام داده ایم:

رشدهای شارپی ریزش های مثل امروز را هم دارد
فردین آقا بزرگی با بیان این که در چهار ماه اول سال ۹۹ رشدهای شارپی عجیبی را در بازار شاهد بودیم و بازار از سمت تحلیل های کارشناسی، ادله اقتصادی، منطق سرمایه گذاری خارج شد و این عوامل باعث تعدیل شدن بازار در چند روز اخیر شد.

گزینه های دیگر مانند اوراق سلف نفتی، بورس املاک و چاره اندیشی برای پیش بینی گسیل نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارها، افزایش بی رویه قیمت ها را باعث شد، طی ۴ ماه ۲۹۰ درصد رشد داشتیم که تناسبی با مولفه های اقتصادی کشور نداشت و این اصلاح برای ادامه روند صعودی بازار لازم بود، تا بازار با تعدیل شدن بتواند راه خود را ادامه دهد. این اصلاح خودجوش بود تا با اصلاح از خروج نقدینگی در بازار جلوگیری می شد.

اگر این اصلاح انجام نمی شد با اصلاح بسیار عمیقی در آینده روبرو بودیم و این اصلاح تضمین روند صعودی بازار بود، بازار قبل از این اصلاح بسیار نگران کننده در حال رشد بود، الان به منطقه منطق اقتصادی رسیدیم و این نقطه شروع رشد در آینده نزدیک خواهد بود.

عمده سهام عدالت و صندوق دارا یکم در این مدت رشد کردند اما نمی توان بر این اساس نتیجه گیری کرد که چون این سهام رشد داشتند سهام کوچک و متوسط هم باید رشد کنند و این نتیجه گیری غلط است،اما باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که بسیاری از سهم ها با وجود بنیاد خوب و گزارش های عالی نیز در اصلاح قیمتی افتاده و نتوانستند رشد خوبی را تجربه کنند.

پیش بینی بنده از روند آینده بازار به این نحو است که نمی توان رشد شارپی را مانند گذشته برای شاخص کل متصور بود، پیش بینی می شود ظرف دو روز آینده بازار متعادل شود، این اصلاح چند روز مرداد برای افرادی که در این بازار تازه وارد بوده و از سال ۹۸ تا ۹۹ فقط و فقط سود را تجربه کرده بودند، تجربه گران قیمتی بود که اگر می خواهند در این بازار بمانند نباید توقع بسیار زیادی از رشد داشته باشند.

فردین آقابزرگی در پایان با توجه به خروج پول حقیقی گفت: اگر خروج پولی هم باشد نادر است ولی به هر حال این اتفاق خواهد افتاد.

تصمیمات فوری و غیرکارشناسی دولت کار به دست بازار داد
جواد عشقی نژاد دیگر کارشناس بورسی نیز در گفتگو با بازار با بیان این که تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی و غیرمنسجم دولت برای بازار سرمایه باعث ریزش بورس در چهار روز گذشته شد، بازار سرمایه بخش مختلف اما از یک اقتصاد جامعه بوده و نمی شود تحلیل بازارهای موازی را از هم جدا کرد، اگر تامین مالی دولت قرار است از بازار سرمایه باشد، ابتدا باید زیرساخت های لازم این کار ایجاد شود، واضح بود که دخالت های دولت کار را به این جا  برساند و لازم است دولت در تصمیم گیری های خود برای تامین مالی و جبران کسری بودجه از بازار سرمایه روش های علمی را با تدبیر بیشتر از قبل استفاده کند.

عشقی نژاد در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه الان در وضعیت اصلاح شاخص قرار گرفته ایم و یا وارد فاز ریزشی شده ایم، گفت: نه به ریزش اعتقادی ندارم و بازار در حال اصلاح قیمتی است و به روند مثبت باز هم بازخواهد گشت. شرایط بازگشت بازار به روند مثبت در این هفته وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این که دولت بدون کارشناسی و به یک باره یک تصمیماتی می گیرد که همه را غافلگیر کند را همه قبول دارند اما باید درصد این تصمیم ها اجرایی شود، تحلیل تکنیکال در بازار کارا جواب داده و بورس ایران از کارایی خود تا حدی خارج شده است، تحلیل های بنیادی اما در این بازار جواب خواهد داد زیرا بنیاد این بازار تغییری نکرده است و مشاهده کردید بسیاری از سهم هایی که در سال ۹۸ از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته بودند با اصلاح های قیمتی جدی مواجه شدند، پس این عوامل نشان دهنده جوابگو بودن تحلیل های بنیادی است.

کد خبر: ۳۵٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha