۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
دارایی‌های موهوم، ترازنامه‌های غیرواقعی؛ رنجهای بزرگ اصلاح بانکی
تحلیلی بر اقدام بانک مرکزی در اصلاح ساختارها؛

دارایی‌های موهوم، ترازنامه‌های غیرواقعی؛ رنجهای بزرگ اصلاح بانکی

با وجودی که سالهاست ترازنامه های بانکی در پی ضعف مدیریتی با انباشت دارایی های موهوم همراه است، بانک مرکزی اکنون درصدد است تا با اصلاح ساختار درون سازمانی به این مشکل پایان دهد و اقدامات خاصی را در راستای شفاف سازی عملکرد بانک ها با تقویت نظارتها در پیش گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نمایندگان مجلس دهم سال گذشته استارت طرح اصلاح ساختار نظام بانکی را زدند و کلیات آن نیز به تصویب رسید، این رویکرد که اصلاحات ساختاری و کلان نظام بانکی را در پی دارد، دارای زوایای وسیعی است تا بانکداری کشور پس از سالها در مسیر درست پوست اندازی کند.
بدنبال طرح اصلاح ساختار نظام بانکی که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد اکنون نیز بانک مرکزی اقدامات خود را در زمینه اصلاح نظام بانکی به کار گرفته است، اقدامی درون سازمانی و خرد که البته در کنار طرح اصلاح ساختار کلی نظام بانکی به بهتر تدوین شدن آن کمک می کند.

بانک مرکزی و مجلس بدنبال اصلاح ساختار نظام بانکی
وحید شقاقی شهری اقتصاددان در گفتگو با «بازار» درباره توجه بانک مرکزی به اصلاح ساختار بانکی گفت: در نظام بانکی دو دسته اصلاحات وجود دارد یکی اصلاحات خرد و دیگری اصلاحات ساختاری کلان. اصلاح ساختاری بانکی که اکنون مد نظر بانک مرکزی است از نوع اصلاحات خرد و درون سیستمی است که با توجه به نقش توجه بر سطح نظارتها که در این بخش وجود دارد نظام پولی و بانکی کشور را متحول می کند.
وی به وجود ناترازی ترازنامه بانک ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از ناترازی بانک ها به علت وجود ضعف مدیریتی، عدم شفافیت و رعایت استانداردها همچنین بی توجهی به دستورالعمل های ابلاغی بانک مرکزی همچنان در کشور وجود دارد که رشد بالای معوقات نمونه ای از آن است.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: رویکرد بانک مرکزی در جهت اصلاح ساختار بانکی می تواند کمک کند تا با تقویت سطح نظارتها در سیستم بانکی، جریمه متخلفین، حذف مدیران ناکارامد، ساماندهی بانک های ناسالم، وضع مقرات جدید در تراکنش‌های بانکی و... نظارت ها بیش از پیش و نظام بانکداری را در مسیر درست قرار دهد.

رویکرد بانک مرکزی در جهت اصلاح ساختار بانکی می تواند کمک کند تا با تقویت سطح نظارتها در سیستم بانکی، جریمه متخلفین، حذف مدیران ناکارامد، ساماندهی بانک های ناسالم، وضع مقرات جدید در تراکنش‌های بانکی و... نظارت ها بیش از پیش و نظام بانکداری را در مسیر درست قرار دهد

۳۰ تا ۴۰ درصد چالش های نظام بانکی درون سیستمی است
وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد چالش های نظام بانکی خرد و درون سیستمی است، افزود: چنانچه اصلاحات درون سیستمی در درون نظام بانکی انجام شود راه اصلاح ساختار نظام بانکی که در قالب طرحی که اکنون در مجلس وجود دارد هموار خواهد شد چرا که حدود ۷۰ درصد مشکلات و ضعف ها در نظام بانکی نهادی و در ساختار کلان باید حل و فصل شود.
این اقتصاددان اظهار داشت: از آنجایی که طی یک قرن موجود سیستم بانکی همواره بان ضعف نظارتی همراه بوده است، بنابراین رئیس کل بانک مرکزی باید در این طرح اقدامات خود را در راستای تقویت نظارتها بکار گیرد چراکه طی این مدت سال نظارت ها بر سیستم بانکی بسیار ضعیف بوده است.
شقاقی شهری تصریح کرد: خیلی از بانک ها مصوبات ابلاغی شورای پول و اعتبار و دستورالعمل های بانک مرکزی را گرفته اما به آن عمل نمی کنند و یا عملکردی غیر شفاف دارند و یا با شیوه ها و ترفندهای زیرکانه استانداردها را رعایت نمی کنند این تخلفات ناشی از ضعف مدیریت بوده که بانک مرکزی در حال تقویت نظارتها برای پایان دادان به وجود این ضعف ها در سیستم بانکی است.

تقویت سطح نظارت ها در نظام بانکی
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه سطح نظارتها در سیستم بانکی باید به گونه ای باشد که منفذی برای متخلفین وجود نداشته باشد، افزود: ایجاد سیستم الکترونیکی و هوشمند برای ارتباطات بین بانکی و ... ضرورتی اجتناب ناپذیر است که سالها به عنوان حلقه ای مفقوده در سیستم بانکی وجود داشته است.
وی افزود: زمانی که نظارت ها به شکلی سنتی و توسط نیروی انسانی انجام شود مشکلات در سیستم بانکی همچنان پابرجا خواهد ماند اما چنانچه تمام نظارتها بصورت هوشمند و الکترونیکی انجام گیرد شاهد غیرشفاف بودن  عملکرد بانک ها نخواهیم بود به طور مثال اکنون ترازنامه بانک ها صوری انجام می شود و وقتی در این زمینه تحلیل می شود ناترازیها نمایان خواهد شد.
رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی اضافه کرد: اکنون در ترازنامه خیلی از بانک ها دارایی های ساختگی، موهومی و غیر واقعی است و یا خیلی از تسهیلات پرداختی برگشت داده نشده است اما به آنها همچنان مهلت داده می شود که البته با ترفندی خاص بصورت تسهیلات جاری نشان داده می شود.
شقاقی شهری اظهار داشت: اصلاح ساختاری نظام بانکی کمک می کند تا با شفاف سازی عملکرد بانک ها ضعف های مدیریتی در این بخش بر ملا شود، از طرفی نیز کمک می کند تا طرح کلی اصلاح ساختار نظام بانکی به خوبی نوشته و اجرا شود.

بانک مرکزی بدنبال ثبات مالی بانک ها
شهاب آزادی کارشناس مالی نیز در گفتگو با «بازار» درباره اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نام بانکی گفت: در همه جای دنیا سیاست های بانک مرکزی در دو بخش پولی و بانکی است که اکنون بانک مرکزی با بکارگیری اقدامات لازم بدنبال ثبات مالی بانک هاست.
وی کلیت اقدام بانک مرکزی در اصلاح نظام بانکی را خوب توصیف کرد و گفت: توجه بر مدیریت بانک هایی که تسهیلات ارایه داده اما اقساط آن بر نمی گردد و مشکل آفرین شده اند یکی از اقداماتی است که بانک مرکزی براین موضوع متمرکز شده است.
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: تراز نامه خیلی از بانک ها اکنون موهومی و غیر واقعی است، امیدواریم بانک مرکزی با افزایش سطح نظارت خود مانع از این کار شود چرا که ترازنامه های غیر واقعی به زیان اقتصاد کل کشور منجر می شود.
بنا به این گزارش، دیروز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ «اصلاح نظام بانکی با ۷ اقدام شکل اجرایی به خود می گیرد».تغییر مدیران متخلف بانکهای ناسالم گرفته تا سامان‌دهی بانکها، کاهش تسلط سهامداران عمده بر آن بانکها، کاهش شدید اتکای بانکهای ناسالم بر اضافه‌برداشت از بانک مرکزی. وضع مقرات جدید در تراکنش‌های بانکی، تفکیک حسابهای تجاری از حسابهای اشخاص، ایجاد محدودیت در تراکنشهای اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی و نیز حسابهای تجاری، معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنشها و مبادلات چکهای تضمینی برای مقابله با پولشویی، تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانکها، وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتیبانی قوه قضائیه و ...از اقداماتی است که بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی در نظر دارد.

کد خبر: ۳۵٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha