۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
نرخ خرید تضمینی پیله‌تر ابریشم ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شد
رییس مرکز نوغانداری کشور:

نرخ خرید تضمینی پیله‌تر ابریشم ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شد

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم، امسال به شورای اقتصاد ۳۶ هزار تومان پیشنهاد شده که نسبت به پارسال ۱۵ هزار تومان افزایش دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی، عدیل سروی رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم توسط دولت در سال گذشته ۲۱ هزارو ۹۰۶ تومان بود، اما به دلیل بالا بودن قیمت این محصول در بازار، دولت نتوانست خریدی انجام دهد .
به گفته وی، سال گذشته قیمت هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در بازار به مبلغ ۷۴ هزار تومان معامله شد .
وی با بیان اینکه هر ساله نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه اعلام می شود، اظهارداشت: براساس افزایش هزینه های تمام شده تولید و نرخ تورم نیاز بود قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم برای هر کیلوگرم  ۳۹ هزارو ۹۰۰ تومان پیشنهاد شود .
وی از همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی پیله تر ابریشم در استان های گیلان و گلستان خبرداد و گفت : این اقدام تاثیر خوبی در ثبات بازار و حمایت از نوغانداران داشته است و  انتظار آن می رود برای سال آینده نیز این سازمان برای خرید توافقی وارد عمل شود .
رییس مرکز نوغانداری کشور با اشاره به اینکه ایران با تولید بیش از ۱۲۰ تن ابریشم رتبه هشتم تولید در جهان را داراست، افزود: تولید پیله تر ابریشم رو به رشد است تا جایی که امسال نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی کشور به  تولید داخل به ۴۲ درصد رسید درحالیکه سال گذشته این رقم ۲۸ درصد بوده است .

طبق آمارها رقم توزیع تخم نوغان  و تولید کرم ابریشم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده به طوری که تولید در تمامی استان های کشور توسط ۲۵ هزار خانوار در حال انجام است.

استان های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و  مازندران به ترتیب بیشترین حجم تولید کرم ابریشم کشور را بر عهده دارند.

صنعت نوغانداری کشور در دهه های ۸۰ تا ۹۰ دچار افول شده بود اما با تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۹۳ مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای راه اندازی شد.

این مرکز به دنبال اعمال راهکارهای حمایتی برای جلب اعتماد مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان با کمک های یارانه ای تولید شود و با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

کد خبر: ۳٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha