۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
تنها ۸ درصد جوجه گوشتی بوقلمون وارداتی است/ تولید ۴۰ هزار تن گوشت بوقلمون در سال جاری
رئیس سابق اداره طیور بومی وزارت جهاد کشاورزی

تنها ۸ درصد جوجه گوشتی بوقلمون وارداتی است/ تولید ۴۰ هزار تن گوشت بوقلمون در سال جاری

موسوی، رئیس سابق اداره طیور بومی و سایر ماکیان وزارت جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز بوقلمون یک سوم گوشت قرمز دامی است جایگزین مناسبی برای تامین پروتئین جامعه است، البته به شرطی که دولت در راستای معرفی این محصول به مردم تبلیغات کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: سید مسعود موسوی، رئیس سابق اداره طیور بومی و سایر ماکیان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت پروش بوقلمون در کشور می گوید: حدود ۵۰ سال است در ایران پرورش بوقلمون انجام می شود و در چند سال اخیر نیز به دلیل توجهی که دولت و مردم به این محصول داشتند بازار آن رشد کرده است.

موسوی می افزاید: مزیت گوشت بوقلمون این است که قیمت ران آن گوشت قرمز و سینه آن گوشت سفید است. به عبارت دیگر ۳۵ درصد لاشه بوقلمون را گوشت قرمز در سمت ران تشکیل می دهد که این مزیتی است که می تواند با گوشت قرمز رقابت کند و جایگزین مناسبی هم برای گوشت قرمز دامی باشد. این در شرایطی است که  الان قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز دامی بالای ۱۰۰ هزار تومان است اما قیمت خالص گوشت ران بوقلمون هر کیلو ۳۵ هزار تومان است؛ یعنی تقریبا یک سوم قیمت گوشت قرمز دامی است که می تواند در تامین نیازهای پروتئینی جامعه بسیار موثر باشد. بخصوص الان که از لحاظ اقتصادی مردم در وضعیت خوبی نیستند.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه تبلیغات خوبی در رسانه ها راجع به این گوشت انجام نشده است و بسیاری از مردم نسبت به این گوشت آگاهی ندارند. ضمن اینکه این گوشت از لحاظ سلامت هم بهتر از گوشت های دامی است؛ یعنی از لحاظ پروتئین بالا و از نظر چربی و کلسترول پایین است و خصوصیات یک گوشت مناسب را برای خانواده ها دارد.

قیمت خالص گوشت ران بوقلمون تقریبا یک سوم قیمت گوشت قرمز دامی است که می تواند در تامین نیازهای پروتئینی جامعه بسیار موثر باشد

فعالیت ۴۰۵ واحد گوشتی و ۱۴ واحد بوقلمون مادر در کشور
این فعال بخش طیور کشور در خصوص تعداد واحدهای فعال پرورش بوقلمون اظهار می دارد: بر اساس آماری که مربوط به ۵ ماه پیش است ۴۰۵ واحد گوشت با  ظرفیت ۲۳۴۰ قطعه در سال داریم. از سوی دیگر ۱۴ واحد بوقلمون مادر داریم که فعال است و ظرفیت شان هم ۷۸ هزار قطعه است. این واحدهای مادر غالبا در شمال ایران هستند و واحدهای گوشتی غالبا در استانهای اصفهان، زنجان، قزوین، البرز و تهران هستند.

وی در پاسخ به این سوال که پتانسیل اقتصادی پرورش بوقلمون چقدر است، می گوید: قطعا بازار است که نقش اقتصادی کار را مشخص می کند و باید کشش بازار را در نظر گرفت. الان بوقلمون هنوز در خانوارهای ایرانی جا نیفتاده و حتما باید تبلیغات صورت بگیرد. بنابراین اگر مصرف زیاد شود قطعا قیمت زنده در جایگاه حقیقی خودش قرار می گیرد و ریسک سرمایه گذاری کمتر می شود. الان حداکثر ظرفیت جوجه ریزی ۳۵۰ هزار قطعه در ماه است یعنی اگر از این بالاتر برود قیمت زنده افت می کند و تولید کننده با ضرر مواجه می شود. به این ترتیب اگر روی گوشت این پرنده تبلیغات شود مطمئنا تا ۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه هم کشش دارد.

نیاز آبی بوقلمون ۵ هزار لیتر برای تولید یک کیلوگرم گوشت است اما برای دامها ۱۸ هزار لیتر است!

موسوی در خصوص میزان وارداتی و داخلی بودن جوجه ها نیز می گوید: در سال ۹۵، ۷۲ درصد جوجه های گوشتی از خارج می آمد و ۲۸ درصد تولید داخل داشتیم. در سال ۹۶، ۵۷ درصد واردات بود ۴۳ درصد جوجه داخلی بود، در سال ۹۸ نیز ۹۲ درصد داخلی بود و تنها ۸ درصد وارد شده است. به این ترتیب روی واحدها سرمایه گذاری کردیم و الان کاملا بی نیاز از واردات جوجه هستیم؛ یعنی در سال ۹۹ نیازی به واردات جوجه نخواهیم داشت.

وی تصریح می کند: در حال حاضر به بوقلمون نهاده سهمیه ای می دهند چون محصولی است که جا افتاده و برای دولت نیز تولید و مصرف بوقلمون مهم است. البته ضریب تبدیل بوقلمون حدود ۲ به یک است اما در دام ۵ به یک است، بنابراین می بینیم که تولید بوقلمون از لحاظ صرفه جویی در منابع غذایی کمک می کند و  توجه به پرورش بوقلمون  و مصرف گوشت آن اهمیت دارد.

موسوی ادامه می دهد: همچنین نیاز آبی بوقلمون کمتر از دام است و با توجه به کمبود آب در مملکت ما جلب رویکرد به سمت چنین پرندگانی که می توانند جایگزین دام شوند می تواند خیلی موثر باشد. در حقیقت نیاز آبی بوقلمون و کلا طیور ۵ هزار لیتر برای تولید یک کیلوگرم گوشت است اما برای دامها ۱۸ هزار لیتر است!

عدم ثبات بازار و نوسان قیمت نهاده ها؛ چالش اصلی پرورش دهندگان بوقلمون
رئیس سابق اداره طیور بومی و سایر ماکیان وزارت جهاد کشاورزی در مورد حجم گوشت تولیدی بوقلمون در سالهای اخیر نیز می گوید: بر اساس آمار موجود، حجم تولید در سال ۹۵،   ۲۱ هزار تن بوده در سال ۹۶ حدود ۲۶ هزار تن، در سال ۹۷ نیز ۲۹ هزار تن بوده است. میزان تولید گوشت تولیدی بوقلمون در سال گذشته نیز  ۳۵ هزار تن بوده که تقریبا ۲۰ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است. برای سال جاری نیز برنامه روی تولید ۴۰ تا ۴۲ هزار تن است.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال صادرات نیز داشتهایم یا خیر، می گوید: تمام تولیدات ما تا الان مصرف داخلی داشته است. البته چند پارچه جوجه و تخم نطفه دار به ارمنستان و کشورهای دیگر صادرات داشتهایم. علت عدم صادرات گوشت بوقلمون هم این است که کل تولیدات مصرف داخلی داشته باشد و از سوی دیگر صادرات گوشت استانداردهای سختگیرانه ای دارد که کمتر کسی به سمت آن می رود.

وی در پایان به چالش‌های تولید کنندگان می‌پردازد و تصریح می‌کند: تولیدکنندگان ما نیز چالشهایی مانند دیگر تولیدکنندگان دارند. چالشهایی همچون عدم ثبات بازار، نوسان قیمت نهاده ها بخصوص ذرت و سویا که مواد اصلی صنعت طیور است.

کد خبر: ۳۵٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha