۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
سود سهام عدالت در جیب مافیا/ مفت خری ۲ میلیون سهام
بازار گزارش می‌دهد؛

سود سهام عدالت در جیب مافیا/ مفت خری ۲ میلیون سهام

ساری- درحالی کارگزاری ها، بانک ها و دلالان با خرید سهام عدالت دو میلیون نفر سودهای هنگفتی را به جیب زدند که شکست تابوی انحصار بازار سرمایه بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: دست شارلاتان ها و مافیا از بازار بورس و سرمایه نیز کوتاه نماند و جولانشان، اوضاع سرمایه گذاری در این بازار را برای سهامداران ناامن کرده است، اکنون بازار بورس و سرمایه در انحصار چند کارگزاری است و شکست این انحصار خواسته سهامداران و نمایندگان مردم در مجلس است.

در حال حاضر بیش از سهامدار سهام عدالت در کشور وجود دارد که عمده آنان آشنایی چندانی با بازار بورس و سرمایه ندارند و حضورشان در این بازار سبب به یغمارفتن سرمایه و دارایی شان می شود.

جولان بانک ها، کارگزاری ها و واسطه ها در این آشفته بازار سرمایه برای خرید و خارج کردن سهام عدالت با قیمت مفت از دست سهامداران و پرداخت مبلغ تا دو ماه به حساب سهامداران عملا سبب ضرر مردم شده است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا قبل از آزادسازی ۶۰ درصدی فروش سهام عدالت، اقدام به ثبت فروش کردند و کمتر از ۵۰۰ هزار نفر تاکنون موفق به دریافت وجه خود شدند.

فروش سهام عدالت برای اجاره نشینی
یک بانوی ساروی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: برای تامین پول رهن منزلم چاره ای جز فروش سهام عدالت ندارم و بانک آن را با قیمت ناچیز از من خرید و هنوز وجه آن را پرداخت نکرده است.

وضعیت بسیاری از افرادی که اقدام به فروش سهام عدالت کرده اند مشابه بانوی ساروی است و این مشکل ریشه در انحصار بازار سرمایه در دست کارگزاری ها دارد و به تاکید متولیان امر این تابوی انحصار باید شکسته شود.

عسگر توکلی رئیس هیئت مدیره تعاونی های سهام عدالت کشور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد سهام عدالت برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند قابل فروش است، افزود: در روش غیرمستقیم، افراد سهامداران شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند و این شرکت ها هنوز ارزش گذاری قطعی نشده است و با ارزش گذاری قطعی، قطعا ارزش سهام عدالت مردم نیز بالاتر خواهد رفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا افرادی که شیوه مستقیم آزادسازی را انتخاب کردند اما سهامشان را نفروختند، ارزش سهامشان بالاتر خواهد رفت، گفت: ارزش سهام این دسته از افراد نیز بالاتر می رود اما سهامشان نسبت به شیوه غیرمستقیم قطعا با افتی مواجه است زیرا غیرمستقیمی ها سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند و آنها نیستند.

توکلی درپاسخ به پیش بینی قیمت سهام عدالت در آینده گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت های پالایشی، نفتی، پتروشیمی و شرکت های مادر تخصصی و هلدینگ ها نظیر خلیج فارس و مبنا و غیره در سبد سهام عدالت هستند و این شرکت ها شاخص خود را دارا هستند، ارزش سهام عدالت در آینده بالاتر خواهد رفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی های سهام عدالت کشور درباره آمار فروش سهام عدالت گفت: تا قبل از ۶۰ درصد آزادسازی برای فروش سهام عدالت، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سفارش فروش را ثبت کردند که کمتر از ۵۰۰ هزار نفر از آنان تاکنون به پول خود رسیدند.

تا قبل از ۶۰ درصد آزادسازی برای فروش سهام عدالت، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سفارش فروش را ثبت کردند که کمتر از ۵۰۰ هزار نفر از آنان تاکنون به پول خود رسیدند

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک ها و کارگزاری ها با قیمت هشت تا ۱۰ میلیون تومان سهام مردم را خریداری کردند و پس از آن ارزش سهام به ۲۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است، افزود: با این حال هنوز نسبت به پرداخت پول فروش سهام مردم اقدام نکردند.

سود سهام در جیب مافیای بازار سرمایه
توکلی با اظهار اینکه در حال حاضر کارگزاری ها و واسطه ها بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان سود ناشی از خرید سهام هر فرد به جیب زده اند، افزود: متاسفانه سود سهام به جیب کارگزاری ها، مافیای بازار و یا شارلاتان های بازار سرمایه رفته است.

رئیس هیئت مدیره تعاونی های سهام عدالت درباره فروش سهام عدالت گفت: از ۵۰ میلیون سهام دار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا دو میلیون نفر سفارش فروش دادند و در این بین برخی افرادی هستند که چاره ای جز فروش برای تامین هزینه های زندگی ندارند با اینکه ارزش سهام عدالت را می دانند اما ناچار به فروش شدند.

وی به مردم توصیه کرد تا سهام خود را نفروشند و در پاسخ به اینکه آیا سهامداران می توانند خود راسا اقدام به فروش سهام عدالت داشته باشند، گفت: فروش سهام عدالت در حال حاضر باید از طریق کارگزاری ها صورت گیرد و حتی بانک ها نیز اجازه خرید را ندارند.

توکلی درپاسخ به اینکه آیا از طریق کارگزاری ها بفروشند زودتر پول را می گیرند، گفت: متاسفانه اگر سهام عدالت توسط کارگزاری ها نیز به فروش رود بیش از یکماه برای دریافت وجه طول می کشد و اگر ما بخواهیم ورود کنیم کارگزاری می گوید شما چکاره اید زیرا سهامدار مدیریت مستقیم دارد و معامله کرده و فرم فروش را امضا کرده است.

وی با اظهار اینکه دلال و واسطه به بازار بورس نیز رسوخ پیدا کرده است، ادامه داد: تا انحصار کارگزاری ها در بورس شکسته نشد وضعیت بازار سهام و بورس این گونه است.

انحصار کارگزاری ها شکسته شود
وی با بیان اینکه کارگزاری بورس در انحصار چند نفر است از دولت، سازمان بورس و وزارت اقتصاد خواست تا انحصار بازار سرمایه و بورس را بشکند و ادامه داد: انحصار کارگزاری ها شکسته شود تا افراد دیگر ورود کنند و کارگزاری ها رقابت کنند و بلا بر سر مردم نیاید.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز با انتقاد از انحصار در صدور مجوز فعالیت کارگزاری های بورس، گفت: قطعا این انحصار باید رفع شود.

 مهدی سعادتی در تذکر شفاهی با بیان اینکه مجلس باید زودتر و سریع تر به مشکلات معیشتی مردم رسیدگی کند، گفت: مردم باور داشته باشند که ما با اراده قوی دغدغه هایشان را حل خواهیم کرد و دولت را به پای کار می آوریم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزرای اقتصاد و رئیس سازمان بورس، افزود: مردم انتظارات جدی از مجلس یازدهم بابت تسهیل فضای کسب و کار و رفع انحصارات دارند، متاسفانه در ۱۴ سال اخیر در بحث صدور مجوز کارگزاری های بورس انحصار وجود دارد از این رو مجلس باید به این مسئله ورود کند تا حل شود.

 طی هفته گذشته تعداد ۳۸۴ میلیون و ۲۹۶ هزار و۸۳۶ سهم به ارزش بیش از هفت هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال در بورس استان داد و ستد شد و ارزش ریالی سهام خریداری شده چهار هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال و ارزش فروش سهام سه هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال بوده است.

  ۵۳ درصد از کل سهام مبادله شده در این هفته مربوط به خرید و ۴۷ درصد مربوط به فروش سهام بوده است و شاخص قیمت نیز با ۵۸ هزار و ۶۶۲ واحد کاهش نسبت به هفته قبل به یک میلیون و ۹۷۵ هزار واحد رسید

کد خبر: ۳۵٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha