۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
صنعتی شیرین که کامش تلخ شد/ محو شکلات  در سبد خانوارهای ایران و منطقه
افت چشمگیر صادرات شیرینی و شکلات

صنعتی شیرین که کامش تلخ شد/ محو شکلات در سبد خانوارهای ایران و منطقه

عبور از اقتصاد نفتی با توسعه صنایع خرد و کلان و ارزآوری که امکان ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد اولیه داخلی و یا وارداتی دارد، محقق می شود اما مجموعه ای از مسایل داخلی و خارجی موجب شد تا صنعت شیرینی و شکلات که می توانست یکی از بازیگران اصلی عبور از اقتصاد نفتی باشد، از این عرصه خارج شود.

ملیحه خورده پا؛ بازار: صنعت شیرینی و شکلات یکی از ارزآورترین صنایع مواد غذایی بود که توانست با به دست آوردن سهم عمده ای از بازارهای هدف کشورهای همسایه ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد و چرخیدن چرخ های این صنایع فرصت های شغلی مناسبی را در کشور ایجاد کرد.

یکی از مزایای صنعت شیرینی و شکلات ایجاد ارزش افزوده بر روی کالاهای وارداتی از جمله گندم، شکر و غلات است و مزیت دیگر  فعال بودن این صنعت نیز پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری در کشورهای همسایه که از مصرف کنندگان این اقلام هستند، به شمار می آید.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از شیرینی و شکلات تولید ایران روانه بازارهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و صادرات کالا به این کشورها با توجه به استفاده از اصل مجاورت مشمول هزینه کمتر صادراتی می شود، می توانست برای ایران یک مزیت اقتصادی مناسب به حساب بیاید.

مقایسه روند صادرات شیرینی و شکلات نشان می دهد در سال ۹۶ ارزش صادرات این اقلام ۷۶۱ میلیون دلار به وزن ۹۳۵ هزار تن بود که این میزان در سال ۹۷ با رشد سه درصدی به ۷۸۱ میلیون دلار به وزن ۶۷۳ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

با توجه به روند افزایشی صادرات نان، شیرینی و شکلات از ایران به بازارهای هدف، «غلامرضا سبزعلی» دبیر میز شیرینی، شکلات و فرآورده های غلات سازمان توسعه تجارت در ابتدای سال گذشته اعلام کرد که هدف گذاری برای این صنعت صادرات یک میلیارد دلاری است و برای تحقق این امر لازم است تا روند تامین مواد اولیه و نقدینگی برای واحدهای تولیدی در این صنعت تسهیل شود.

جمشید مغازه ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات: با توجه به افزایش هزینه های تولید از جمله دستمزد، قیمت مواد اولیه و قیمت انرژی، حمل و نقل و ...باید نرخ فرآوردهای شیرینی و شکلات  افزایش پیدا کند ولی مساله اصلی این است که این امکان با توجه به شرایط بازارهای داخلی و خارجی برای ما مهیا نیست

از صعود به سقوط رسیدیم
هر چند برنامه ریزی ها حکایت از تداوم روند افزایش صادرات نان، شیرینی و شکلات در سال ۹۸ داشت ولی براساس اعلام دبیر انجمن شیرینی و شکلات نه تنها در تولید و صادرات این محصولات به هدف گذاری یک میلیارد دلاری نرسیدیم بلکه میزان صادرات نان، شیرینی و شکلات نسبت به سال ۹۷ نیز کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرد.

جمشید مغازه ای در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید:عوامل متعددی از جمله تشدید تحریم ها، شیوع ویروس کرونا، محدودیت های ترانزیتی و مشکلاتی که در مسیر تامین مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت از جمله غلات و شکر ایجاد شده میزان صادرات در این صنایع را با کاهش ۳۰ درصدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ کشور جهان در اروپا و آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس عمده ترین بازارهای هدف برای صنعت شیرینی و شکلات ایران بودند، می افزاید: در حال حاضر نه تنها در صادرات با مشکلاتی جدی مواجه شده ایم بلکه حتی سهم ما از بازار داخلی نیز به حداقل رسیده است.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات تصریح می کند: با توجه به افزایش هزینه های تولید از جمله دستمزد، قیمت مواد اولیه و قیمت انرژی، حمل و نقل و ...باید نرخ فرآورده های شیرینی و شکلات  افزایش پیدا کند ولی مساله اصلی این است که این امکان با توجه به شرایط بازارهای داخلی و خارجی برای ما مهیا نیست.

این فعال صنعتی با اشاره به ایجاد رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم اظهار می کند: با توجه به شرایط اقتصادی امکان افزایش قیمت ها را نداریم زیرا در شرایط فعلی میزان عرضه شیرینی و شکلات بیشتر از تقاضای بازار است.

مغازه ای با اشاره به تبعات محدودیت های ترانزیتی بر صنعت شیرینی و شکلات ایران خاطرنشان می کند: محدودیت های ترانزیتی از یک سو میزان صادرات این صنعت را تا ۳۰ درصد کاهش داده است و از سوی دیگر با ایجاد اختلال در واردات مواد اولیه بر روند تولید و کیفیت محصولات تولیدی اثر منفی گذاشته است.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات اظهار می کند: مجموعه عوامل یاد شده میزان تولید، سهم این صنعت از بازار داخلی و صادرات را به شدت کاهش داده است.

سعید درخشان رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران: تا پیش از شیوع ویروس کرونا و تحمیل تبعات منفی حاصل از آن به شرایط اقتصادی جامعه و مردم در لیست خرید عمده خانوارها سهمی هم برای خرید تنقلات لحاظ می شد اما اکنون وضعیت به گونه ای است که خرید محصولات شیرینی، شکلات، بیسکوئیت، چیپس و پفک و... و. از لیست خرید بخش عمده ای از خانوارهای جامعه حذف شده است

حذف شیرینی و شکلات از لیست خرید
رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران نیز بر گفته های دبیر انجمن شیرینی و شکلات صحه گذاشته و تاکید می کند که این اقلام از لیست خرید مردم حذف شده است.

سعید درخشان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت ها به دلیل نوسانات نرخ دلار و بالارفتن هزینه های زندگی با اضافه شدن خرید کالاهای مقابله با ویروس کرونا و افزایش تعداد بیکاران و یا افرادی که فرصت شغل دوم خود را از دست داده اند موجب شده تا تغییرات عمده ای در سبد خرید خانوار ایجاد شود.

وی می افزاید: در شرایط فعلی بخش عمده ای از فروش در سوپر مارکتها شامل کالاهای اساسی و محصولات بهداشتی و سلولزی می شود و خرید تنقلات از لیست خرید اکثریت مردم حذف شده است.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تاکید می کند: شرایطی که پیش آمده موجب شده تا از یک سو میزان فروش در صنف سوپرمارکت داران به حداقل برسد و از سوی دیگر منجر به زیاندهی واحدهای تولیدکننده شیرینی و شکلات و بیسکوئیت شده است.

درخشان خاطرنشان می کند: تا پیش از شیوع ویروس کرونا و تحمیل تبعات منفی حاصل از آن به شرایط اقتصادی جامعه و مردم در لیست خرید عمده خانوارها سهمی هم برای خرید تنقلات لحاظ می شد اما اکنون وضعیت به گونه ای است که خرید محصولات شیرینی، شکلات، بیسکوئیت، چیپس و پفک و... و. از لیست خرید بخش عمده ای از خانوارهای جامعه حذف شده است.

این فعال صنفی اظهار می کند: تا پیش از این معمولا والدینی که برای خرید با کوکانشان به سوپرمارکت ها می آمدند در مقابل تقاضای کودکان ناگزیر از خرید تنقلات می شدند.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران می گوید: در شرایط فعلی این امر رخ نمی دهد و معمولا کودکان یا با گریه از سوپرمارکتها خارج می شوند و یا اینکه والدین حدالمقدور آنها را برای خرید با خود به فروشگاهها نمی آورند و به طورطبیعی مواجه با این صحنه های ناخوشایند در مناطقی که اقشار کم درآمد ساکن هستند، بیشتر است.

درخشان تاکید می کند: عدم استقبال از خرید تنقلات موجب شده تا تاریخ مصرف این اقلام بگذرد و ما ناچار شویم آنها را به کارخانجات عودت دهیم.

بدون تردید تلاش برای تداوم فعالیت واحدهای صنعتی دارای اهمیت است زیرا این امر می تواند معضل اجتماعی –اقتصادی بیکاری را به حداقل برساند و این اهمیت برای فعالیت واحدهایی که قابلیت ارزآوری و عبور از اقتصاد نفتی را دارند به مراتب بیشتر است اما متاسفانه تحمیل تحریم های ناجوانمردانه علیه اقتصاد ایران و تبعات شیوع ویروس کرونا موجب شده تا بسیاری از صنایع کشور با حداقل ظرفیت فعالیت کنند و قابلیت ارزآوری آنها به حداقل برسد.

کد خبر: ۳۵٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مازنداصناف IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      0 0
      جدای از تعطیلی چند ماهه و کسادی بازار در ایام کرونا، گرانی‌ها در تولید و عرضه، خیلی از بخش های بازار را متحمل خسارت مضاعفی کرده است که به سیاست های ناکارآمد اقتصادی به ویژه در بخش بازار و صنعت بر می‌گردد.