۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
گمرک اجازه ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته را صادر کند
نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در تهران:

گمرک اجازه ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته را صادر کند

جلالی، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان از مشکلات قطعه‌سازان با گمرک خبر داد و گفت: اگر اجناس مانده در گمرک ترخیص شوند طی دو ماه خودروهای کف تجاری می‌شوند.

به گزارش بازار، امیرحسین جلالی، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در تهران در نشست مشترک نمایندگان مجلس، گمرک و وزارت صمت با انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان بیان کرد: «در انجمن تهران خواست زیادی نداریم اگر اجناسی که در گمرک موجود است ترخیص شوند طی دو ماه خودروهای کف جمع می‌شوند.»

وی با اشاره به اینکه تعامل قطعه‌سازان با گمرک به سختی انجام می‌شود ادامه داد: «زمانی که ارز کم باشد ما متوجه  وضعیت می‌شویم نیاز به جیره بندی پول است اما وقتی اسناد دست گمرک است پول پرداخت و همه مراحل طی شده و کار در دست گمرک است. گاهی یک ماه طول می‌کشد تا مواداولیه را از گمرک خارج شود. کارشناسان مجازی یکی از دلایل طولانی شدن این فرایند هستند.»

جلالی با اشاره به اینکه اگر گمرک در مورد مسیر قرمز و سبز به ما خبر دهد روند تولید دچار مشکل نمی‌شود، افزود: «چند پیشنهاد دارم؛ نخست ترخیص درصدی را زمانی که کالا اظهار شده و حقوق و عوارض را پرداخت کردیم، اجازه دهند کالا را ترخیص و مابقی تشریفات آن را بعد از ترخیص انجام شود. هرچه کالا دیرتر بیاد چرخه نقدینگی دیرتر می‌شود که افزایش قیمت‌ها و نرسیدن به مقیاس اقتصادی را به همراه دارد.»

وی ادامه داد: «دوم، طبق قانون اجازه به واحدهای تولیدی و تحقیقاتی داده و تعدادی از قطعات برای نمونه‌سازی و داخلی سازی وارد شود. هر چند که برای  طی کردن این چرخه ابتدا نرم‌افزار سپس نمونه سازی و پس از آن صحه‌گذاری و نهایتا به تولید انبوه است. درحال حاضر قطعه‌سازان در قدم اول واردات همان نمونه با مشکلات مواجه هستند. توجه داشته باشید یک قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده که یک جز آن را از خارج سفارش و با طی مسیری وارد گمرک می‌کنیم، در این وهله انبوهی از مشکلات آغاز می‌شود.»

جلالی اضافه کرد: «آخرین نکته اینکه ادارات همجوار مانند انرژی اتمی و استاندارد وغیره که نیاز به اجازه گرفتن گمرک در خصوص کالاهای خاص دارند هم برای قطعه‌سازان مشکل ساز شده اند و باید فکری به حال آن‌ها هم کرد.»

کد خبر: ۳۵٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha