۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
اقتصاد تک محصولی شرق کرمان را حمایت کنید
یادداشت؛

اقتصاد تک محصولی شرق کرمان را حمایت کنید

کرمان- فصل برداشت خرما در شرق کرمان در حالی شروع شده که امین باقری، فرماندار ریگان طی یادداشتی که برای بازار ارسال کرده، خواستار حمایت از کشاورزان در مقابل پدیده خشکیدگی خرما و فروش نرفتن محصول سال گذشته شده است.

بازار؛ گروه استان ها؛ استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده و در زمینه تولید این محصول نیز رتبه دوم را در اختیار دارد در این بین سهم شهرستان ریگان از تولید خرما در کرمان ۴۵ هزار تن در سال است و مهمترین گونه خرما تولیدی در این شهرستان مضافتی است که هم در بازار داخلی و هم خارجی دارای کشش بالای تقاضا است.

اقتصاد شرق استان کرمان بر مبنای تولید خرما پایه گذاری شده است و هر خانوار به صورت سنتی در مجاور خانه و یا باغ خود چند اصله درخت خرما دارد و بخش قابل توجهی از هزینه سالیانه خانوار از فروش محصول این نخلستان ها تامین می شود و از سوی دیگر سطح زیر کشت عمده نخلستان نیز در این شهرستان قابل توجه است.

عدم فروش خرما به دلیل شیوع کرونا در سال جاری مشکلات بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است و بخشی از خرمای سال گذشته در سردخانه ها باقیمانده است، به همین دلیل نقدینگی موجود برای خانوارهای شهرستان ریگان کاهش یافته و مشکلات اقتصادی زیادی برای کشاورزان ایجاد شده است

در این بین عدم فروش خرما به دلیل شیوع کرونا در سال جاری مشکلات بسیاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است و بخشی از خرمای سال گذشته در سردخانه ها باقیمانده است، به همین دلیل نقدینگی موجود برای خانوارهای شهرستان ریگان کاهش یافته و مشکلات اقتصادی زیادی برای کشاورزان ایجاد شده است.

فروش خرمای نوبرانه ریگان در بازار داخلی
مطابق هر سال ریگان نخستین شهرستانی است که هر سال برداشت خرما را آغاز می کند و برای جلوگیری از بروز مشکل به دلیل مشکلات صادرات خارجی در سال جاری اقدامات لازم برای فروش خرمای نوبرانه ریگان در بازار داخلی انجام شده است.

با توجه به پروتکل های بهداشتی در سال جاری نحوه برداشت خرما نیز مطابق پروتکل های تعریف شده انجام می شود و در بالاترین استانداردهای بهداشتی و با نظارت کامل خرما برداشت و بسته بندی و در ۲۳ سردخانه موجود در شهرستان انبار خواهد شد. به همین دلیل هیچ جای نگرانی برای انتقال این ویروس وجود ندارد و مصرف کنندگان به سادگی می توانند خرمای ریگان را استفاده کنند.

مخاطره جدی این روزها در زمان برداشت محصول خشکیدگی خوشه های خرما ست که در سال جاری نیز کشاورزان با خسارت ۴۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شده اند و با کاهش ۲۰ درصدی خرما در مقایسه با سال گذشته در زمینه وزن محصول مواجه شده ایم

خسارت ۷۰ درصدی به نخلستانهای ریگان
مخاطره جدی این روزها در زمان برداشت محصول خشکیدگی خوشه های خرما ست که در سال جاری نیز کشاورزان با خسارت ۴۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شده اند و با کاهش ۲۰ درصدی خرما در مقایسه با سال گذشته در زمینه وزن محصول مواجه شده ایم.

وزش بادهای گرم و خشک و افزایش ناگهانی دمای هوا دلیل اصلی پدیده خشکیدگی خوشه های خرماست که تنها چند روز به زمان برداشت محصول موجب ریزش محصول می شود که متاسفانه با وجود تحقیقات علمی فراوانی که انجام شده است هنوز راه حلی مناسبی برای مقابله با پدیده ریزش خرما از سوی مراکز علمی معرفی نشده است.

تغییرات اقلیمی استان کرمان به خصوص افزایش گرمای هوا و افزایش تعداد روزهای گرم در کنار خشکسالی و ایجاد تهدیدهای زیست محیطی در شهرستان موجب افزایش ریزگردها و طوفان شن نیز شده است که همین امر تاثیر منفی بر تولید خرما نیز گذاشته است.

اصلاح الگوی کشت و استفاده از گونه های خرما که توان بیشتری در مقابل با گرمای هوا دارد می تواند در دراز مدت موجب تقویت بنیه اقتصادی مردم شرق استان کرمان شود و در این زمینه بررسی و تحقیقات لازم انجام و گونه های خرمای مقاوم در مقابل گرما و خشکسالی به کشاورزان معرفی شده است.

این در حالی است که سرمایه گذاری در راستای توسعه صنایع بالادستی، بسته بندی، بازاریابی نیز از اهمیت بسیار بالایی دارد.

کد خبر: ۳۵٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha