۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
تداوم فراز و نشیب قیمت ارز و سکه در بازار/ دلار در آستانه ورود به کانال ۲۱ هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد؛

تداوم فراز و نشیب قیمت ارز و سکه در بازار/ دلار در آستانه ورود به کانال ۲۱ هزار تومان

بی ثباتی قیمت ها در بازار ارز، فعالان این بازار را سردرگم کرده است از طرفی بانک مرکزی نیز با رویکرد حرکت در مسیر بازار باز و استفاده از ابزارهای لازم و سیاست گذاریهای کارشناسانه به‌دنبال ساماندهی این بازار است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ ارز و سکه چند روزی است در بازار بالا و پایین می شود، فراز و نشیبی که موجب بی ثباتی قیمت ها شده و فعالان این بازار را سردر گم کرده است.
اوایل هفته جاری قیمت ارز پس از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی برغیر واقعی بودن قیمت ها در بازار ارز و برنامه ریزی این بانک برای ساماندهی چنین بازاری، قیمت انواع ارز در بازار کاهشی شد تا جایی که دلار با افت چند پله ای در آستانه ورود به کانال ۲۰ هزار تومان قرار گرفت و سکه نیز در ۱۰ میلیونی شد.
این کاهش قیمت اما پایدار نبود چرا که روز دوشنبه نرخ ها در این بازار دوباره به شکلی خزنده افزایش یافت. دیروز نیز قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد اما امروز این قیمت روندی نزولی به خود گرفت و به ۲۲ هزار تومان رسید.

وعده بانک مرکزی در انتشار اوراق ودیعه نرخ ارز را کاهشی کرد
ریزش شاخص ها در بازار سرمایه و عدم اجرای سیاست گذاریهای بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز، عواملی است که به گفته فعالان بازار ارز و کارشناسان اقتصادی قیمت ها را در این بازار بی ثبات کرده است.
به طور مثال امروز در بازار آزاد قیمت دلار با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۲ هزارتومان و قیمت یورو ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان شده است.
با وجودی که دیروز قیمت ارز به نسبت روز ماقبل آن افزایشی بود اما بازار ساز قیمت ارز را امروز در بازار کاهش داد طوری که صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۸۰  تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با کاهش ۳۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان درج شده است.

روند نزولی قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا را ارزان کرد
قیمت ها امروز در بازار آزاد ارز در حالی روندی کاهشی به خود گرفته است که قیمت سکه و طلا نیز در پی کاهش انس جهانی و نزولی شدن قیمت ارز در بازار کاهشی شده اند.
طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار امروز هرگرم یک میلیون و ۴ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون تومان شده است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
به گزارش بازار، بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای مختلف درصدد است تا بدون تزریق سنگین ارز به بازار برای ساماندهی قیمت ها با اجرای سیاست های خاص کارشناسانه زمینه ایجاد منطقی شدن نرخ ارز را در بازار فراهم کند. سیاست هایی چون حرکت در مسیر بازار باز، فروش اوراق ودیعه و ...

بی اطمینانی سرمایه گذاران به بازار ارز
در چنین شرایطی است که اکنون فعالان بازار ارز دیگر چون گذشته اعتمادی به بازار ارز ندارند و سعی می کنند در این بازار که بانک مرکزی برای آن برنامه دارد چون گذشته سرمایه گذاری نکنند. سفته بازان نیز به جای ماندن در بازار پرریسک ارز بدنبال سایر بازارهای موازی، رسمی و غیر رسمی سود آور هستند.
کارشناسان معتقدند؛ با انتشار اوراق ودیعه از سوی بانک مرکزی که قرار است به زودی منتشر شود بخش عمده ای از سرمایه ها به این بازار جذاب ورود می کند این رویکرد باعث می شود که قیمت ها در بازار طی روز های آینده سیر نزولی به خود گیرد.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند نرخ واقعی ارز زیر ۲۰ هزار تومان است و قیمت بیش از این رقم در بازار ارز غیر واقعی است در چنین شرایطی است که فعالان ارزی دیگر اطمینان به بازار ارز ندارند و  کمتر در این بازار سرمایه گذاری می کنند.

کد خبر: ۳۵٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha