۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
شکسته شدن طلسم پتروشیمی هگمتانه بعد از ۱۸ سال
بازار گزارش می‌دهد؛

شکسته شدن طلسم پتروشیمی هگمتانه بعد از ۱۸ سال

همدان- حرکت پروژه های اقتصادی ضمن اشتغالزایی، درآمدزایی، ارزآوری، صادرات رونق و جهش تولید را به ارمغان می آورد؛ موضوعی که این روزها گویی با شکسته شدن طلسم پروژه پتروشیمی هگمتانه بعد از ۱۸ سال در هفته دولت می توان به چشم انتظاری ها پایان داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهریور سال ۸۱ مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد تا همدان وارث سهم عظیمی از صنایع پتروشیمی کشور شود و در نهایت، پروژه پتروشیمی هگمتانه در سال ۱۳۸۳ کلنگ زنی شد.

در این مسیر فراز و فرودهای بسیار موجب عقب افتادن روند کاری شد و سال ها یکی پس از دیگری گذشت و حال در سال جهش تولید با توجه به اینکه با پا گرفتن تولید در این مجموعه می توان شاهد کاهش واردات و اشتغال زایی بود، امید میرود روند اجرای طرح سرعت گرفته و به انتظارها پایان دهد چنان که آخرین صحبت ها نشان می دهد شهریورماه سال جاری پروژه افتتاح خواهد شد.

این پروژه را می توان یکی از قدیمی ترین پروژه های پتروشیمی کشور دانست که قدم های اولیه آن در راستای بهبود شرایط اقتصادی و شکوفایی صنعت همدان برداشته شده است؛ پروژه ای با آورده ای چندین میلیارد تومانی که می تواند گامی بزرگ در جهت ممانعت از خروج ارز، اشتغال زایی، مقابله با تحریم های اقتصادی و البته جهش تولید باشد اما بر سر راه این پروژه موضوعاتی چون جانمایی نامناسب، مشکلات پساب، دوری از خوراک پایدار و غیره قرار داشت که منجر شد تا طلسم این پروژه بسته بماند اما با اقدامات انجام شده امیدواری مبنی بر شکسته شدن این طلسم نمایان شده است.

در این راستا برآن شدیم تا گفت و گویی در خصوص روند فعلی و برنامه های پیش روی این پروژه با ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

ظاهر پورمجاهد در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این که در سال ۹۸ و ۹۹ دو مرنبه معاون وزیر نفت و مدیرعامل پتروشیمی کشور از پروژه پتروشیمی هگمتانه بازدید داشته اند، گفت: سه مرحله نیز استاندار همدان در پتروشیمی کشور در رابطه با پتروشیمی هگمتانه جلسه داشته  که ماحصل این اقدامات پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد این پروژه است.

پتروشیمی همدان تا پایان شهریورماه سال جاری افتتاح می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تاکید بر این که قطعاً در برنامه است که این پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری افتتاح شود، مطرح کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی که عمده سهام این طرح را دارد، هم پای کار است و هم این که با مشارکت و همکاری شرکت پتروشیمی کار خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به این که بر سر راه این پروژه مشکل تامین آب وجود داشت، عنوان کرد: در این محدوده شاهد افت سطح چاه های آب بودیم و بر همین اساس برنامه به سمتی رفت که تامین آب این پروژه از محل تصفیه خانه شهر همدان انجام شود و درحال حاضر، قرارداد این طرح در شرف انجام و خط لوله آن در حال اجرا است.

تامین منابع مالی پروژه از طریق بخش خصوصی و پتروشیمی کشور در حال انجام است

پورمجاهد در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی پروژه از طریق بخش خصوصی و پتروشیمی کشور در حال انجام است، گفت: طی آخرین نشست مربوطه، تعهد شده تامین مواد اولیه آن به موقع به انجام برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به این که موضوع حمل و نقل مواد اولیه مربوطه نیز حل شده است، اظهار کرد: در این زمینه با مدیرکل راه آهن همدان صحبت شده تا با توجه به مسافت نزدیکی که با سایت پتروشیمی و خط آهن وجود دارد، فی مابین پتروشیمی و راه آهن همدان توافق نامه ای امضا شود که حمل و نقل مواد اولیه و محصولات پتروشیمی را از این طریق شاهد باشیم.

وی در ادامه صحبت های خود، ظرفیت تولید پتروشیمی هگمتانه را ۴۵ هزار تُن در سال اعلام کرد و گفت: در پتروشیمی همدان پی.وی.سی گرید پزشکی تولید خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان این که در این پروژه قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، یادآور شد: میزان اشتغال زایی مستقیم پروژه پتروشیمی هگمتانه نیز در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر خواهد بود.

پورمجاهد با تاکید بر این که در حال حاضر، پروژه کاملاً فعال است، افزود: این پروژه در زمان بندی خود بنابه قول مدیرعامل پتروشیمی کشور که رسماً نیز از رسانه ها اعلام شده فعال است و تا پایان شهریورماه سال جاری افتتاح این پروژه را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: افتتاح پتروشیمی هگمتانه به عنوان یکی از پروژه های اثرگذار استان همدان نیز در برنامه پیگیری های مدیریت استان قرار دارد و ان شاالله در هفته دولت سال جاری افتتاح خواهد شد.

از آن جا که در این پروژه شاهد تولید و تامین مواد اولیه گرید محصولات پزشکی هستیم می توان در سال جهش تولید، با راه اندازی و افتتاح پروژه پتروشیمی هگمتانه بخش عمده ای از واردات این محصولات در کشور را کاهش داد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در بخش پایانی این گفت و گو با بیان این که در حال حاضر محصولات تولیدی این پروژه برای کشور از سایر کشورهای دیگر تامین می شود، اضافه کرد: با توجه به این موضوع و از آن جا که در این پروژه شاهد تولید و تامین مواد اولیه گرید محصولات پزشکی هستیم می توان در سال جهش تولید، با راه اندازی و افتتاح پروژه پتروشیمی هگمتانه بخش عمده ای از واردات این محصولات در کشور را کاهش داد و کشور را از محصولات وارداتی در این زمینه بی نیاز کرد.

تسهیل در روند اجرای پروژه های اقتصادی و خودداری از کلنگ زنی پروژه های جدید، شاید گامی باشد که به واسطه آن مانع از پیش روی کند یک پروژه آن هم قریب به ۱۸ سال شود.

نکته حائز اهمیت نام بردن از پروژه پتروشیمی هگمتانه در سند راهبردی و عملیاتی توسعه سه ساله استان است؛ سندی که به گفته مسئولین ارشد استان همدان چراغ راه مسئولین طی سه سال (۱۳۹۸-۱۴۰۰) است؛ اما با این حال، نام پتروشیمی هگمتانه در حالی جز طرح های صنعتی تاثیرگذار در دست اجرای شهرستان همدان قید شده که سال بهره برداری آن خالی است و برای آن زمانی در این سند مشخص نشده؛ در حالی که، در این سند بایستی پروژه های نیمه تمام و البته مهم و تاثیرگذاری چون پتروشیمی هگمتانه بیش از پیش مورد تاکید باشد.

بدین ترتیب، امید است وضعیت تکمیل پروژه هایی از این دست شامل پروژه پتروشیمی ابن سینا، بیمارستان اکباتان، بازنگری طرح جامع همدان، روند ثبت جهانی هگمتانه و موارد دیگر ، با قدم های محکم تری پیگیری شده و رفع موانع و تسریع در پیش روی آن ها را در استان شاهد باشیم؛ امید است  وعده ها برای پتروشیمی هگمتانه نیز تحقق بخشیده شوند و شهریورماه ۹۹ شاهد شکسته شدن طلسم این پروژه پس از ۱۸ سال باشیم.

کد خبر: ۳۵٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha