۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
قیمت‌ها خیال کوتاه آمدن ندارند؛ «نرخ مصوب» بازیچه عرضه و تقاضا
بازار از مشهد خبر می‌دهد؛

قیمت‌ها خیال کوتاه آمدن ندارند؛ «نرخ مصوب» بازیچه عرضه و تقاضا

مشهد- باوجود افزایش قیمت‌ها اما قیمت برخی از کالاها مانند سیب‌زمینی، موز، گوجه‌فرنگی، لوبیاچیتی، رب گوجه‌فرنگی، چای، روغن مایع، لوبیا قرمز، عدس و به‌ویژه شکر خیال کوتاه آمدن نداشته و این روند افزایشی نرخ ها هم چنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار، روند افزایشی برخی از کالاها در خراسان رضوی هم چنان ادامه داشته و این موضوع منجر به شکایت و نارضایتی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است.

گرانی قیمت برنج، نایاب شدن برنج های هندی و پاکستانی با قیمت های تعادلی و هم چنین فروش محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ بیش از قیمت مصوب از جمله شاخصه های گلایه شهروندان در گفت و گو با خبرنگاران بازار است.

رهاشدگی قیمت‌ها
در این راستا یکی از کسبه بابیان اینکه در سه ماه اخیر ارز محصولاتی مانند برنج و چای  از ارز دولتی به نیمایی تغییر پیدا کرد به خبرنگار ما گفت: زمانی که برنج پاکستانی با ارز دولتی وارد می‌شد، در بازار باقیمت ۸۹۰۰ تومان، به‌عنوان برنج تنظیم بازار عرضه می‌شد، خارج از آن نیز قیمتش حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان بود، اما بعدازاینکه به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد، متناسب باقیمت ارز  و به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسیده است.

احسان صالحی مقدم افزود: قیمت برنج در مقطعی که تغییر پیدا کرد، حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان بود و اکنون به دلیل تغییر قیمت ارز، تغییر داشته و به بیش از ۲۲ و تا قیمت ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیسه ۱۰ کیلویی افزایش‌یافته است

گران‌تر از قیمت مندرج
قیمت روغن سه لیتری مایع در حالی بر روی آن مبلغ ۲۵ هزار تومان درج‌شده است اما به قیمت ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اعظم طاهری یکی از خریداران مواد غذایی در بازار مصلی این موضوع را مطرح کرده و می‌افزاید: اعتراض مصرف‌کننده هیچ فرجامی نداشته و فروشندگان مدعی هستند که این روغن را بیش از قیمت درج‌شده از شرکت مربوطه خریداری کردند.

سوءاستفاده توزیع‌کنندگان
البته این‌سوی بازار هم فروشندگان گلایه‌های خود رادارند و می‌گویند که شرکت‌های پخش روغن توزیع محصول را کاهش داده و مغازه‌داران را مجبور می‌کنند تا همراه روغن مایع باقی محصولات این شرکت‌ها مانند عسل یا پفک و یا سایر محصولات را خریداری کنند.

علی موسوی بابیان اینکه به دلیل توزیع کم‌روغن و روزانه به تعداد دو کارتن بیان می‌کند: برای راضی نگاه‌داشتن مشتری مجبور به فروش یک یا دو روغن به هر نفر هستیم اما مردم فکر می‌کنند که ما روغن‌ها را احتکار کرده‌ایم.

وی می‌گوید: اگر توزیع به میزان لازم و وفور انجام شود لذا این‌همه درگیری بین فروشنده و خریدار به وجود نمی‌آید.

تغییر قیمت‌های مصوب
در همین راستا برخی از مصرف‌کنندگان نیز با ابراز گلایه از قیمت‌های مصوب اظهار می‌کنند: باوجود اعلام قیمت مصوب در برخی محصولات مانند مرغ و یا تخم‌مرغ اما شاهد تغییر قیمت‌ها هستیم.

این شهروندان بابیان اینکه قیمت مرغ هرروز در حال نوسان است و برخی فروشندگان توجهی به قیمت‌های مصوب ندارند خواستار دخالت جدی‌تر دولت برای ثبات بخشیدن به بازار هستند.

ریشه گرانی‌ها کجاست؟
در همین راستا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی بابیان اینکه بنا بر تصمیمات دولت و به جهت اینکه تخصیص ارز برای برخی کالاها انجام نمی‌پذیرد به بازار گفت: به همین علت در طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در بازار بودیم.

علی غفوری مقدم بابیان اینکه برخی از کالاها مانند چای، برنج پاکستانی، شکر، لاستیک سنگین و حبوبات از دریافت ارز دولتی محروم به عبارتی از فهرست خارج شدند بیان کرد: این موضوع به افزایش قیمت این محصولات در بازار دامن زده است.

برخی از کالاها مانند چای، برنج پاکستانی، شکر، لاستیک سنگین و حبوبات از دریافت ارز دولتی محروم  شدند لذا این موضوع به افزایش قیمت این محصولات در بازار دامن زده است

وی توضیح داد: در طی چند ماه گذشته این اقلام از ارز دولتی به نیمایی تغییر پیدا کرد لذا با برنج پاکستانی واردشده با ارز دولتی که تا پیش‌ازاین به قیمت هر کیلو ۸۹۰۰ تومان به‌عنوان برنج تنظیم بازار عرضه می‌شد با تغییر به ارز نیمایی قیمت آن به ۱۹ هزار تومان  و در حال حاضر به دلیل نوسانات بیشتر ارز به کیلویی ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است.

تلاش برای کاهش التهاب بازار
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی بابیان اینکه بااین‌حال تمامی تلاش‌ها برای دریافت و اخذ برخی سهمیه‌ها برای کاهش التهاب بازار ادامه دارد بیان کرد: در همین راستا سعی شده سهمیه خاصی برای برنج هندی و شکر به استان اختصاص داده شود.

غفوری مقدم بیان کرد: در ماه مبارک رمضان امسال افزون بر هشت هزار تن برنج هندی در قالب طرح تنظیم بازار دریافت و در بازار به قیمت هفت هزار تومان توزیع شد تا بخشی از تقاضا پاسخ داده شود.

وی بابیان اینکه از این تاریخ به بعد سهمیه‌ای برای دریافت و توزیع برنج هندی به‌منظور تنظیم بازار اخذ نشده است ادامه داد: در صورت اختصاص سهمیه به‌طور حتم از تقاضا در بازار و التهاب قیمت این محصول کاسته می‌شد.

تنظیم قیمت مرغ
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی بابیان اینکه جلسه تنظیم بازار به‌منظور رسیدگی به قیمت‌ها و بررسی راهکارهای قابل انجام برای تنظیم بازار در دستور کار قرار دارد ادامه داد: باوجوداینکه طبق تصمیمات حاصله مقرر بود تا قیمت مرغ در بازار به نرخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد اما مشکلاتی در ارتباط با تأمین مرغ وجود داشت که در پاره‌ای از مواقع این قیمت به بیش از نرخ مصوب رسید.

غفوری‌مقدم اظهار کرد: با توجه به اینکه در دو ماه گذشته جوجه ریزی مقداری کاهش پیداکرده بود، عرضه مرغ نسبت به ماه قبل مقداری کاهش یافت که برای این موضوع تدبیر و قرار شد مرغ منجمد باقیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع شود.

با توجه به اینکه در دو ماه گذشته جوجه ریزی مقداری کاهش پیداکرد لذا عرضه مرغ نسبت به ماه قبل مقداری کاهش یافت که برای این موضوع تدبیر و قرار شد مرغ منجمد باقیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع شود

وی بابیان اینکه به‌منظور کاهش قیمت مرغ نسبت به جذب و توزیع مرغ منجمد در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی و بازارهای شهرداری اقدام شد بیان کرد: در حال حاضر سهمیه مرغ منجمد و هم‌چنین تلاش جهاد کشاورزی برای کاهش فاصله تولید تا توزیع موجب شد تا از التهاب قیمت‌ها در این راستا کاسته شود.

قیمت مصوب برای تخم‌مرغ ۱۱ هزار تومان است
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی افزود: در همین راستا تعدادی از زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی، مرغ گرم را باقیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان وارد شبکه می‌کنند تا قیمت مرغ تعدیل شود و به قیمت مصوب برسیم.

غفوری‌مقدم در خصوص تغییر قیمت تخم‌مرغ و بیشتر از نرخ مصوب نیز اظهار کرد: با پیگیری‌ها و همکاری تشکل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار، قیمت تخم‌مرغ تعدیل شد و اکنون قیمت مناسب و حتی زیر قیمت مصوب نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب برای تخم‌مرغ ۱۱ هزار تومان است، ادامه داد: این در حالی است که شهروندان و مصرف‌کنندگان از ابتدای ماه جاری تخم‌مرغ را به قیمت ۸۹۰۰ تومان خریداری کردند.

کد خبر: ۳۵٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha