۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال ستران؛ بنیادی متوسط و تکنیکالی نامتناسب
بازار تحلیل می‌کند؛

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال ستران؛ بنیادی متوسط و تکنیکالی نامتناسب

بر اساس بررسی‌های محیطی، ترازنامه شرکت و تابلوی بورس می‌توان به این نتیجه رسید که ستران بنیاد متوسط و در حال اصلاح دارد.

پژمان مرادی؛ بازار، شرکت سیمان تهران در سال ۱۳۳۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران با سرمایه ۸۵ میلیون ریال به ثبت رسید. این شرکت در زمینه صادرات محصولات تولیدی، بهره برداری از معادن، تولید سیمان، تولید پاکت، واردات مواد اولیه و ماشین آلات فعالیت می‌کند. شرکت سیمان تهران دارای ۵ خط تولیدی فعال با ظرفیت اسمی تولید ۱۳.۴۰۰ تن در روز می باشد. هم اکنون کلینکر، سیمان فله و پاکتی عمده محصولات تولید شده این شرکت است.

تحلیل بنیادی
عمده مصرف این محصول در داخل زمانی است که پروژه‌های دولتی و ساخت و ساز رونق داشته باشد اما با کاهش شدید ساخت و ساز و رکود حاکم بر بازار داخل، میزان مصرف داخلی کاهش پیدا کرده است، اما در کنار کاهش مصرف داخلی صادرات این محصول وضعیت مطلوبی نسبت به قبل دارد.

در سال ۹۸ وضعیت تولید سیمان بر عکس سال ۹۷ روند صعودی داشت  که از جمله دلایل آن می‌توان به افزایش قیمت فولاد، بسته شدن دو کارخانه تولید کنند سیمان در چین، افزایش تعرفه واردات فولاد در کشورهای همسایه، افزایش نرخ ارز،  حمایت دولت از ساخت و ساز سبب شد که سال ۹۸ میزان تولیدات سیمان کشور به ۶۰ میلیون تن در سال برسد. میزان صادرات سیمان و کلینکر ۹۸ بالغ بر ۱۷ میلیون تن بود که همین رقم برای سال ۹۹ هم پیش‌بینی می‌شود. طبق آمار ارائه شده میزان صادرات سیمان در چند ماه اخیر سال ۹۹ بیش از ۱ درصد رشد داشته است.

عمده بازار مصرف شرکت سیمان تهران داخلی است که به دلیل هزینه‌های حمل و نقل بیشتر در استان تهران توزیع می‌شود. این شرکت هم کنون دارای ۳ خط تولید فعال و ۲ خط نیمه فعال است که مجموع تولید کلینکر و سیمان آن در سال حدود ۴میلیون ۵۰۰هزار تن می‌رسد. با توجه به اینکه مواد اولیه شرکت از منابع داخلی تامین می‌شود در نتیجه تغییرات نرخ ارز تنها بر روی تامین تجهیزات و تعمیرات ماشین الات تاثیر می‌گذارد.

بررسی ترازنامه شرکت سیمان تهران
بر اساس صورت مالی منتهی به سال ۹۸ که در سامانه جامع اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار(کدال) منتشر شده، میزان درآمد عملیات این شرکت در سال ۹۸برابر با ۴.۹۱۵.۱۲۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته اما سود حاصل از عملیات این شرکت در سال گذشته ۷۷۰.۴۲۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، ۱۷۴ درصد رشد کرده است.

میزان فروش خالص این شرکت در سال ۹۷، برابر با ۳.۲۷۷.۸۴۹ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۴.۶۱۹.۱۵۱ میلیون ریال رسید.

حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۷، ۴ درصد بوده که این رقم در سال ۹۸ به ۱۱درصد رسید، حاشیه سود که نسبت سود که از نسبت سود خالص بر درآمد به دست می‌آید می‌تواند تغییرات هر سهم در سال را به ما نشان دهد.

بازده داری که حاصل نسبت جمع داری به سود خالص است بیانگر توانای واحد تجاری در به کار بردن منابع خود است. این نسبت برای شرکت سیمان تهران در سال ۹۷، ۲ درصد و برای سال گذشته صفر درصد بوده است.

یکی دیگر از نسبت‌ها نسبت جاری است که میزان توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی‌های  کوتاه مدت را به شما می گوید. این عدد در سال ۹۷، ۱درصد و برای سال ۹۸ صفر درصد بوده است. نسبت آنی شرکت که حاصل تقسیم دارایی های جاری (بدون در نظر گرفتن موجودی کالا و پیش پرداخت‌ها) بر بدهی های جاری برای هر دو سال ۹۷ و ۹۸ صفر درصد بوده است.

بررسی نسبت جاری و آنی از ابزارهای مالی است که به تحلیل یک نماد کمک زیادی می‌کند، اگر فاصله دو نسبت آنی و جاری در چند سال به یک اندازه و نزدیک به یکدیگر باشد نشان دهنده ثبات شرکت است. اما اگر این فاصله هر ساله بیشتر شده باشد نشان دهنده  این است که یا شرکت موجودی کالای در انبار زیاد دارد که این امر از فروش ضعیف شرکت خبر می‌دهد که این شرکت در سال ۹۸ وضعیت مناسبتی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

نسبت بدهی این شرکت که حاصل تقسیم کل بدهی و به کل داری است برای سال ۹۷ برابر با ۵۷درصد و برای سال ۹۸ صفر درصد بوده است. اگر این نسبت بالا تر از یک باشد نشان می‌دهد بدهی‌های شرکت بیشتر از داری‌های آن است و اگر کمتر از یک باشد نشان می‌دهد که دارایی‌های شرکت بیشتر از بدهی‌ها آن است، این نسبت هر چقدر از یک کمتر باشد اطمینان خاطر بیشتری برای سهامداران است.

تابلوی بورس
نماد ستران با میانگین حجم ماه ۵میلیون واحد، ارزش بازار۱۰ هزار میلیارد تومان، سهام شناور ۴۹درصد و نسبت قیمت به سودآوری ۱۰۵.۲۹ در تابلوی بورس ثبت شده است. آخرین قیمت سهام این شرکت در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۶۲.۶۹۰ریال است. رتبه نماد در سودآوری گروه ۱۷ و در کل بازار ۵۵۶می‌باشد، همچنین رتبه ستران از لحاظ ارزش بازار در گروه خود ۳ و بازار ۱۴۹ است.

ضریب همبستگی به شاخص کل ۵۵.۹۴درصد، به دلار ۶۸.۶۵درصد و به نقدشوندگی ۹۳.۷۵ درصد است. ارزش سهام این شرکت در طول ۱۰ روز گذشته از ۶۹.۹۰۰ریال در تاریخ ۱۲ مرداد ماه به ۶۲.۶۹۰ ریال در آخرین روز معاملاتی رسیده است.

بر اساس بررسی‌های محیطی، ترازنامه شرکت و تابلوی بورس می‌توان به این نتیجه رسید که ستران بنیاد متوسط و در حال اصلاح دارد. پیشنهاد می‌شود اگر بنیاد شرکت برای شما اهمیت ندارد با استفاده از استراتژی‌های تحلیل تکنیکال روی سهم (ستران) می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید.

تحلیل تکنیکال 

ستران در مدت زمان روزانه در یک اصلاح میان مدت ۲۴ روزه درگیر شده که این اصلاح باز هم می تواند ادامه دار شده و حداقل ۶ روز دیگر نیز در این محدوده در جا بزند.

ستران یک کف حمایتی قوی در محدوده ۶۱ درصد فیبوناچی داشته که این نماد توانسته الگوی زیگزاگ تشکیل داده تا زمانی نسبتا طولانی نوسان کند، البته شرایط این نماد بسته به شاخص سیمانی ها دارد که متاسفانه آن شاخص نیز پول هوشمند را تائید نکرده و همچنان ریزش آن ادامه خواهد داشت.

اگر ستران حمایت ۵۶۰۰ تومانی خود را عبور کند بسیار خطرناک شده و می تواند دوباره به ریزش ادامه دهد، هر خبر مثبت برای ستران اعم از افزایش قیمت سیمان، افزایش سرمایه و .. می تواند اوضاع ستران را دوباره به حالت صعودی آورده و اگر این نماد بتواند به هر نحو پرتقاضا شود اهداف خوبی دارد وگرنه ورود به این سهم فعلا توصیه نمی شود.

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۳۵٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha