۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
همه ایرادات وام ودیعه مسکن/ آغاز پرداخت تسهیلات از اول شهریور
بازار گزارش می دهد

همه ایرادات وام ودیعه مسکن/ آغاز پرداخت تسهیلات از اول شهریور

در حالیکه مقامات ارشد بانک مرکزی از عدم ارسال اطلاعات متقاضیان وام ودیعه مسکن گلایه کرده و آنرا نوعی تاخیر در آغاز پرداخت این تسهیلات عنوان می کنند، خبرها از وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که مشخصات اولین گروه های اطلاعاتی به بانک ها ارسال شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تسهیلات ودیعه مسکن از امروز در حالی وارد مرحله جدی تر یعنی مراجعه متقاضیان مسکن به بانک ها می شود که آغاز پرداخت این تسهیلات -طبق گفته و وعده وزارت راه و شهرسازی- از اوایل شهریور ماه خواهد بود. اما نکته ای که روز گذشته مقامات ارشد بانک مرکزی را به واکنش وا داشت این بود که هنوز وزارت راه و شهرسازی مشخصات و اطلاعات مربوط به متقاضیان این تسهیلات را به بانک مرکزی ارائه نکرده است. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دو روز پیش از عدم ارسال اطلاعات متقاضیان وام ودیعه مسکن به بانک مرکزی گلایه کرده بود.

اما محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قبل از ۲۱ مرداد اطلاعات متقاضیان وام ودیعه مسکن را به بانک مرکزی داده و با توجه به آنکه تمامی اطلاعات و بررسی ها در حال انجام است، به نظر می رسد تسهیلات ودیعه مسکن از اول شهریور ماه پرداخت شود، گفت: اطلاعات اولین گروه های اطلاعاتی به بانک مرکزی ارسال شده است و چون بانک مرکزی به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل است قطعا هرچه سریعتر پالایش اطلاعات متقاضیان انجام شود.

بنابراین گزارش، در ارسال اطلاعات سهمیه هر بانک و هر فرد مشخص شده و با توجه به آنکه تمامی بانک ها و موسسات به سایت Tem.mrud.ir متصل هستند با استفاده از اطلاعات این سامانه می توانند اقدام به پرداخت تسهیلات کنند. 

مراجعه متقاضیان واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن از فردا
به گزارش خبرنگار بازار، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با شبکه خبر با اشاره به اینکه تعداد کسانی که اطلاعات خود را تکمیل کردند ۳۲۸ هزار نفر بودند که تاکنون ۷۰ هزار نفر از آن‌ها پالایش شدند و بقیه نیز به مرور پالایش می‌شوند. بنابراین، متقاضیان واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن از فردا برای تشکیل پرونده می توانند به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: با پایش درخواست متقاضیان دریافت وام مسکن تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر واجد شرایط بودند و پرونده آن‌ها نهایی شده است. پس اسامی افرادی که پالایش می‌شوند و بانک آنها را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن انتخاب می‌کنند به شعب بانک‌ها ارسال می‌کنیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: این افراد پس از انتخاب بانک خود در سامانه طرح اقدام ملی اسامی آن‌ها وارد کارتابل بانک‌ها می‌شود و می‌توانند از فردا با مراجعه به بانک تشکیل پرونده دهند و پرونده خود را دقیق تکمیل و مدارک مورد نیاز را تحویل بانک دهند.

اصلانی گفت:​ از زمانی که متقاضیان به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا زمان دریافت وام، طبق مقررات بانک مطابق با دریافت سایر تسهیلات عمل می‌شود.

وی افزود:​ اعتبار وام ودیعه مسکن تامین شده است و متقاضیانی که واجد شرایط هستند بعد از مراجعه به بانک و تشکیل پرونده اگر زمان اجاره نامه به شهر محل درخواست با شرایط دریافت وام انطباق داشته باشد می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

کارشناسان مسکن ایراداتی به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن وارد می کنند و معتقد هستند که ایراد اول منبع تامین آن است که قرار است این رقم از منابع تخصیص یافته دولت برای حمایت از تبعات اقتصادی کرونا در اختیار متقاضیان قرار داده شود

اما کارشناسان مسکن، ایراداتی به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن وارد می کنند و معتقد هستند که ایراد اول منبع تامین آن است که قرار است این رقم از منابع تخصیص یافته دولت برای حمایت از تبعات اقتصادی کرونا در اختیار متقاضیان قرار داده شود طبیعتاً با این کار به اندازه ۲۰ هزار میلیارد تومان از میزان حمایت‌های دولت از اصناف و اقشار آسیب دیده از کرونا کاسته خواهد شد.

علاوه بر رقم ناچیز این تسهیلات برای اجاره نشین‌های شهرهای بزرگ، میزان پوشش این منابع نیز بسیار کم بوده و فقط چیزی حدود ۵ تا ٧ درصد مستاجران سراسر کشور می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند

برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه میزان پوشش این طرح مورد ایراد و سوال از سوی ما انبوه سازان است گفت:  بر اساس آخرین آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده ما در ایران حدود ۲۴ میلیون خانوار داریم که حدود ۳۷ درصد از مجموع خانوارهای ایرانی اجاره نشین هستند، یعنی صاحب ملک مسکونی نیستند، بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم ما در ایران حدود ۹ میلیون خانوار اجاره‌نشین داریم که با ارقام مطرح شده یعنی با تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی، نهایتا می‌توان به چیزی حدود ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار خانوار تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرد.
وی افزود: در حالی که ۹ میلیون خانوار اجاره‌نشین در کشور وجود دارد، یعنی علاوه بر رقم ناچیز این تسهیلات برای اجاره نشین‌های شهرهای بزرگ، میزان پوشش این منابع نیز بسیار کم بوده و فقط چیزی حدود ۵ تا ٧ درصد مستاجران سراسر کشور می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند. در واقع این طرح پوشش مناسبی هم نداشته و درصد بسیار کمی از مستاجران می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران تنها برای پاک کردن صورت مساله
از سوی دیگر افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار بازار معتقد است که پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران تنها برای پاک کردن صورت مساله و پنهان کردن مشکلات است. 

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت اجاره‌بها بالا است و دولت دنبال حل آن است نباید با اعطای وام به مستأجران به بازار مسکن مُسکنی تزریق کرده و وضعیت را بدتر کند اظهار داشت: دولت انگیزه حل مسئله افزایش قیمت رهن و اجاره را ندارد و می‌خواهد به مستأجران وام بدهد این در حالی است که این تسهیلات سبب تحریک تقاضا می‌شود و ممکن است وضعیت روانی بازار را بدتر کند و باعث شود که افزایش قیمتی در این زمینه نیز ایجاد شود. پس اگر دولت بازار مسکن را مدیریت می کرد و مالیات‌های مقابله با سوداگری را اعمال می‌کرد، جهش قیمت اتفاق نمی‌افتاد. پس قبل از افزایش عرضه مسکن باید به فکر مقابله با سوداگری باشیم تا تعادل در بازار مسکن حاکم شود.

کد خبر: ۳۵٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha