۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
دنیا در حال تکرار اشتباه سال ۲۰۰۸ است
سرمایه گذاری در اشتغال و آموزش ضروری است

دنیا در حال تکرار اشتباه سال ۲۰۰۸ است

در شرایطی که دولتها از تمامی ابزارهای خود برای مقابله با بحران کنونی استفاده می کنند، محمد الرعین اقتصاددان ارشد موسسه آلیانز بر این باور است دنیا در حال تکرار اشتباه سال ۲۰۰۸ است و با توجه به خروج از رکود اقتصادی فعلی، به رشد پایدار اقتصادی توجهی ندارد.

بازار؛ گروه بین المللدر این روزها که اقتصاد دنیا با چالشهای بزرگی روبرو است، تلاش برای یافتن راهی برای برون رفت از این بحران ادامه دارد. هر کشوری بسته به میزان درآمد و منابع مالی خود اقدام به تزریق به اقتصاد می کند و با کاهش نرخ بهره بانکی تلاش می کند تا از شدت بحران های اقتصادی بکاهد ولی  به نظر می رسد این سیاستها در سطح کلان کارساز نیست.

 محمد الرعین، اقتصاددان ارشد شرکت آلیانز بر این باور است دنیا در حال تکرار اشتباهی است که در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی مرتکب شد. اشتباهی که شاید در نگاه اول باعث شد تا برخی از کشورها از رکود خارج شوند ولی  نتوانست باعث رشد پایدار اقتصادی در دنیا شود. این اقتصاددان برجسته در مصاحبه ای با نشریه فایننشال نیوز گفت: «با وجود اینکه هزاران میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تزریق شده است ولی هنوز اقتصاد دنیا با خطرات زیادی اقتصاد دنیا را تهدید و این نشان می دهد که ما در مسیر درستی حرکت نمی کنیم و در حال تکرار اشتباهات قبلی هستیم.»

وی در توضیح اشتباه اقتصادی دنیا در سال ۲۰۰۸ که امروز هم در حال تکرار ان هستیم گفت: «در سال ۲۰۰۸ میلادی سیاستهای حمایتی دولت و بانک مرکزی کشورها برای ممانعت از رکود بود و باعث شد تا سرعت  خروج اقتصاد دنیا از رکود و بازگشت به رشد افزایش یابد ولی  هیچ یک از این سیاستها نتوانست باعث رشدی پایدار و جهان شمول شود. در واقع ما توانستیم با آن سیاست برای مدت کوتاهی در برخی از کشورها رشد را تجربه کنیم ولی این رشد اقتصادی در تمام دنیا مشاهده نشد و در ضمن حتی کشورهایی که رشد را تجربه کردند هم نتوانستند این تجربه را برای دوره ای طولانی داشته باشند.»

بازگشت به رشد منوط به دریافت واکسن است
وی با اشاره به آمار اخیر بانک مرکزی کشور بریتانیا مبنی بر افت ۹.۵ درصدی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم سال ۲۰۲۰ گفت: «این بالاترین نرخ کاهش ارزش تولید ناخالص داخلی فصلی بریتانیا طی ۱۰۰ سال اخیر است و  نشان می دهد بحران موجود در اقتصاد این کشور بسیار بزرگ است. افت تقاضای مصرفی در کنار افزایش نرخ بیکاری چالشهایی جدی برای اقتصاد این کشور ایجاد کرده است و تا کنون ابزاری برای مقابله با این بحران ها یافت نشده است.»

اقتصاددان ارشد موسسه آلیانز با اشاره به پیش بینی بانک مرکزی بریتانیا مبنی بر خروج اقتصاد این کشور از رکود از فصل سوم امسال گفت: «نمی توان با اطمینان در مورد خروج از رکود صحبت کرد زیرا اقتصاد زمانی می تواند از رکود خارج شود که فعالیتهای اقتصادی و تجاری با روشی سالم از سر گرفته شود و نگرانی هایی در مورد وضعیت سلامتی مردم وجود نداشته باشد. باز شدن مرزها، از سر گیری پروازهای بین المللی و آغاز به کار کسب و کارهایی از قبیل رستوران ها و کافی شاپ ها و صنعت توریسم همه از اصول مهم در رشد اقتصادی است.

در سال جاری ۳۰۰ میلیون شغل از بین رفت
مصاحبه محمد الرعین با فایننشال  نیوز در شرایطی منتشر شد که صندوق بین المللی پول  گزارشی در مورد تاثیر کرونا روی وضعیت اشتغال در دنیا تهیه کرده است. بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۳۰۰ میلیون فرصت شغلی در  دنیا از بین رفته است که دلیل آن هم شرایط اقتصادی ایجاد شده در اثر همه گیری کرونا است.

محمد الرعین بر این باور است تنها زمانی می توان بازار کار دنیا را بازسازی کرد که بحران سلامتی وجود نداشته باشد. وی در مورد اولویتهای دولتهای دنیا در وضعیت کنونی  گفت: «دولتها باید چند گام مهم را بردارند تا بتوانند تاثیر این بحران را به حداقل برسانند. در درجه اول باید بسته های حمایتی از اقتصاد توسط دولتها ارایه شود تا تاثیرمخرب ناشی از تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی روی بخشهای آسیب پذیر اقتصاد کمتر شود. این دوره را می توان دوره زندگی با ویروس کوید -۱۹ نام گذاری کرد و دوره ای است که ما درآن به سر می بریم. در صورتیکه بتوانیم از این دوره با کمترین آسیب عبور کنیم، خواهیم توانست از بهره وری اقتصاد در این روزها حمایت کنیم و از وارد شدن فشارهای بیشتر به اقتصاد در سالهای بعد جلوگیری کنیم.»

آموزش را جدی بگیرید
محمد الرعین ادامه داد: «مرحله بعدی سرمایه گذاری در حوزه اشتغال و آموزش است تا نیروهایی برای بازار کار آماده کنیم  که توانمندی هایی متناسب با نیازهای دنیای جدید داشته باشند. باید بپذیریم که دنیای بعد از کرونا، متفاوت از دنیای قبل از کرونا است و  افرادی که می خواهند در بازار کار فعال باشند، باید توانمندی های تازه ای داشته باشند و دولتها موظف هستند برای آموزش نیروها در تمامی رده های سنی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند اقتصادی پویا و در حال رشد داشته باشند. برخی بر این باور هستند که آموزش نیروی کار در این شرایط که اقتصاد کشورها با چالشهای زیادی روبرو است، ضرورتی ندارد و افراد باید خود به مهارت آموزی بپردازند ولی من با این دیدگاه موافق نیستم زیرا معتقدم  افزایش بیکاری در کشور معضلات زیادی را برای اقتصاد ایجاد می کند و باید با آن مقابله کرد.»

سومین کار افزایش سطح امنیت اقتصادی خانوارها در کشورها است که از طریق سیاستگذاری های دولتی انجام می شود. این سیاست موجب می شود تا در صورت ایجاد بحرانی دیگر در دنیا، توان مصرفی خانوارها به عنوان فاکتوری مهم در رشد اقتصادی کشور آسیب نبیند.»

کد خبر: ۳۵٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha