۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
رونمایی از  داروی  صنعت خودرو در پارلمان  تا ۲ هفته آینده
در غیاب کم کاری دولت، در مجلس طراحی شد

رونمایی از داروی صنعت خودرو در پارلمان تا ۲ هفته آینده

جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی طرحی برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو در مجلس خبر داد و گفت: در این طرح که احتمالا طی دو هفته آینده به صحن علنی مجلس می رود، سعی شده با شکستن انحصار و عرضه در بورس، خودرو از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شده و نقش دلال‌ها به صفر برسد.

گروه صنعت؛ بازار: ناکامی ‌مردان کابینه حسن روحانی در بهبود وضعیت بازار خودرو همچنان ادامه دارد. ناکامی که بعد از رضا رحمانی، حالا دامن حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت را هم گرفت. گزینه مردودی ساختمان سمیه که در روزهای نخست سرپرستی خود سعی داشت که با بخت آزمایی کردن عرضه خودرو و فروش خودرو به مصرف‌کنندگان به ظاهر واقعی، به کاهش قیمت‌ها در بازار کمک کند، حالا خود نیز مطمئن شده که سامان دهی بازار خودرو ایران سر درازی دارد.

بهارستان ‌نشین‌ها که دیگر امیدی به دولت ندارند خود دست به کار شده و از طرحی می‌گویند که هم اکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی آن هستند. طرحی که قرار است ظرف دو هفته آینده برای بررسی نهایی و تصویب به صحن علنی مجلس ارائه شود. آنگونه که علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بازار می گوید: در این طرح تلاش شده که در مرحله اول برای خودروهای سبک و در مرحله دوم برای خودروهای سنگین انگیزه دلالی به صفر رسیده و خودرو از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.  

او که مقصر گرانی خودرو را سیاست گذاری ‌های اشتباه در وزارت صنعت؛ می داند، گفت: در صورت عرضه خودرو در بورس قیمت گذاری در یک پروسه شفاف و بر اساس میزان عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه خودروسازان موظف می‌شوند که به همان میزان تولید، خودرو در بازار عرضه کنند.

هم اکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح جامعی برای سامان دهی بازار خودرو در حال بررسی آن هستند. طرحی که قرار است ظرف دو هفته آینده برای بررسی نهایی و تصویب به صحن علنی مجلس ارائه شود 

تحقیق و تفحص، ابزاری برای سو استفاده برخی از نمایندگان
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید به صورت ریشه ای مشکلات بازار خودرو را حل کرد، ادامه داد : با برخورد تعزیراتی و دستگیری مدیران متخلف و حتی تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به تنهایی نمی توان مشکلات بازار را حل کرد.

جدی ادامه داد: به عنوان مثال در سال های گذشته بارها و بارها تحقیق و تفحص  از صنعت خودروسازی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. اما این کار نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرده بلکه در برخی موارد موجبات سوءاستفاده برخی از نمایندگان را هم فراهم کرده است.

او افزود: به عنوان مثال در مجلس گذشته شاهد بودیم، نمایندگانی که درگیر تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی بوده و قرار بوده ریشه های فساد را در این صنعت شناسایی کنند، خود درگیر فساد شدند.

در سال های گذشته بارها و بارها تحقیق و تفحص  از صنعت خودروسازی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. اما این کار نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرده بلکه در برخی موارد موجبات سوءاستفاده برخی از نمایندگان را هم فراهم کرده است

ممنوعیت واردات برداشته نمی شود
انحصار در تولید و عرضه از دیگر فاکتورهای ناکامی صنعت خودروسازی در ایران است. صنعتی که به واسطه به ممنوعیت واردات یا اعمال تعرفه‌های سنگین به بازار بی قید و شرط جاده مخصوص نشین‌ها تبدیل شده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در این طرح سعی شده که امکان ورود بخش خصوصی واقعی به صنعت خودروسازی فراهم شود، ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود دارد که باید به آنها میدان داد یا با ایجاد یک فضای رقابتی این تصور که هر خودرویی با هر کیفیتی در داخل کشور تولید شود، به راحتی فروخته شده و هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد، از بین برود.  

در مجلس گذشته شاهد بودیم، نمایندگانی که درگیر تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی بوده و قرار بوده ریشه های فساد را در این صنعت شناسایی کنند، خود درگیر فساد شدند

به گفته او، خودروسازی‌هایی که به صورت CKD محصول تولید و روانه بازار می کردند تقریبا در ۱.۵ سال گذشته تولید نداشته و خطوط بسیاری از آنها متوقف شده است. ما به دنبال این هستیم که تولید در این واحدها دوباره از سر گرفته شود و مشکلاتی که هم اکنون در واردات قطعات وجود دارد حل شود.

البته آنگونه که این نماینده مردم گفته حالا حالا خبری از لغو ممنوعیت واردات نیست. به گفته او، به جز خودروهای هیبریدی که هیچ تولیدی در داخل کشور نداریم، ممنوعیت واردات برای سایر خودروهای آماده همچنان ادامه داشته و حتی به دنبال افزایش سخت‌ گیری‌ ها در این بخش هستیم.

به جز خودروهای هیبریدی که هیچ تولیدی در داخل کشور نداریم، ممنوعیت واردات برای سایر خودروهای آماده همچنان ادامه داشته و حتی به دنبال افزایش سخت‌ گیری‌ ها در این بخش هستیم

خودروهای صفر در پارکینک‌های شخصی افراد
در شرایطی که خودروسازان جاده مخصوص در حال برگزاری جلسات قرعه‌کشی و اعلام برندگان بخت آزمایی خرید خودرو هستند، بازار بی‌توجه به آنچه طرح‌های حمایتی و کاهش قیمت خوانده می‌شود راه خود را به سمت افزایش قیمت در پیش گرفته و همچنان به روال صعودی خود ادامه می‌دهد.

به گفته فعالین بازار این روزها بیشتر کسانی که این روزها در حال خرید خودرو هستند مصرف کنندگان واقعی نبوده و به امید کسب سود وارد این بازار شده اند. در حال حاضر در بیشتر پارکینگ‌هایی که یکی دو مورد خودرو صفر بدون مصرف وجود دارد که دارندگان آنها منتظر فرصتی برای عرضه آن به بازار با بهترین قیمت هستند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن که معتقد است بخش زیادی از تقاضایی که امروز در بازار وجود دارد، تقاضای کاذب است، ادامه داد : بیشتر خریداران و ثبت نام کنندگان خودرو کسانی هستند که قصد کسب سود از خرید خودرو دارند. بخش زیادی از مشکلات امروز بازار از همین نگرش که البته زاده سیاست گذاری ‌های اشتباه پولی و مالی است، نشات می گیرد.

او ادامه داد: به همین دلیل فکر می کنیم باید سیاست‌های مالیاتی سخت گیرانه ای را نسبت به خرید و فروش‌های مکرر و خودروهای مازاد سرپرست خانوار و اعضای خانواده در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۳۵٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha