۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
نگاهی به چالش‌های دانش‌بنیان های کرمان؛ بازاریابی و بروکراسی اداری سد راه شده است
گزارش بازار؛

نگاهی به چالش‌های دانش‌بنیان های کرمان؛ بازاریابی و بروکراسی اداری سد راه شده است

کرمان- سرمایه‌گذاری در تولید علم یکی از موثرترین راه‌های توسعه اقتصادی است، از این‌رو رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور را به سمت اقتصاد و اشتغال پایدار سوق می‌دهد و حمایت از این شرکت‌ها، مسیری برای جهش تولید خواهد بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و وابسته نبودن به اقتصاد تک‌محصولی، نیازمند حمایت از این شرکت‌ها و کمک به شکل‌گیری هرچه بیشتر آن‌هاست. یکی از موارد مهم در اقتصاد کشور که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است و می‌تواند به رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کند، دانش‌بنیان کردن اقتصاد بوده که از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است.

دانش‌بنیان، شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود.

اگرچه در استان کرمان طی سال‌های گذشته توجه زیادی به ایجاد و حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان شده است، اما هنوز موانع و مشکلات مهمی بر سر راه رشد و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت و تقویت این شرکت‌ها وجود دارد.

مشکلات بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان
اسماعیلی که در یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز استان مشغول کار است، به بازار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خصوص افرادی است که در هیئت مدیره شرکت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد افراد تشکیل‌دهنده هیئت مدیره باید عضو هیئت علمی دانشگاه باشند و این موضوع کار را برای بسیاری از شرکت‌ها سخت کرده است.

اسماعیلی یکی دیگر از مشکلات را بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها با مشکل بازاریابی محصول مانند معرفی محصول، تبلیغات، ارتباط با بازارهای بین‌المللی مواجه هستند و به همین دلیل در فروش محصول با چالش روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بیشتر از شرکت‌های باسابقه است و به همین دلیل این شرکت‌ها بیشتر به حمایت نیاز دارند.

مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بیشتر از شرکت‌های باسابقه است و به همین دلیل این شرکت‌ها بیشتر به حمایت نیاز دارند.

بروکراسی اداری برای ثبت شرکت دانش‌بنیان
فروغی که به دنبال ثبت شرکت خود به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نوپا است مهم‌ترین مشکل برای شرکت‌های دانش‌بنیان را بروکراسی اداری بیان کرد و به بازار گفت: روند ثبت شرکت بسیار طولانی است.

وی ادامه داد: استفاده از معافیت‌های مالیاتی نیز یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است که دولت باید در این خصوص حمایت بیشتری انجام دهد.

فروغی افزود: مراکز مهارت‌آموزی استان نیز باید برای آموزش‌های به‌روز و تربیت نیروهای فنی و ماهر تلاش کنند زیرا تامین نیروی ماهر و متخصص نیز از مشکلات جدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان است.

فعالیت ۵۵ شرکت دانش‌بنیان در کرمان
مسعود رضایی‌زاده، معاون پارک علم و فناوری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۵۵ شرکت دانش‌بنیان در استان وجود دارد، گفت: این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف تولید کار می‌کنند و خوشبختانه سهم زیادی در تامین نیازهای داخل و خارج استان دارند و تعدادی نیز در حوزه صادرات کار می‌کنند.

وی بیان کرد: بعضی از شرکت‌ها در حوزه توسعه ابزار دقیق کار می‌کنند که هم صادرات دارند و هم نیازهای داخل استان را تامین می‌کنند و در کشور هم به عنوان تنها تولیدکننده هستند.

رضایی‌زاده، تولید سم و کود را از دیگر حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان بیان کرد و ادامه داد: این شرکت‌ها ضمن تامین نیازهای داخل استان و صادرات، توانسته‌اند کودهایی را به صورت ارگانیک تولید کنند.

سال گذشته سرمایه در گردش شرکت‌های دانش‌بنیان استان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است

وی با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف خدمات زیادی را در استان انجام داده‌اند، اظهار کرد: سال گذشته سرمایه در گردش شرکت‌های دانش‌بنیان استان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان در ادامه با اشاره به چالش‌های این حوزه، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه خدماتی است که توسط معاونت فناوری در حوزه معافیت‌های مالیاتی، بیمه و تسهیلاتی به آن‌ها واگذار می‌شود.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در سال‌های اخیر این مشکلات کمتر شده است، افزود: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت‌های مالیاتی است که شرکت‌ها برای این‌که بتوانند از این معافیت‌ها استفاده کنند معمولا با اداره مالیات دچار مشکل می‌شوند.

با توجه به این‌که شرکت‌ها در حوزه دانش‌بنیان کار می‌کنند و نیاز به نیروهای متخصص دارند متاسفانه شرایط فعلی استان تامین‌کننده نیازهای آن‌ها در حوزه نیروی انسانی نیست.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر شرکت‌های دانش‌بنیان
رضایی‌زاده یکی دیگر از مشکلات شرکت‌ها را تامین منابع انسانی دانست و توضیح داد: با توجه به این‌که شرکت‌ها در حوزه دانش‌بنیان کار می‌کنند و نیاز به نیروهای متخصص دارند متاسفانه شرایط فعلی استان تامین‌کننده نیازهای آن‌ها در حوزه نیروی انسانی نیست.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات، عدم ثبات در بازار است. ممکن است بخشی از تجهیزاتی که شرکت‌ها استفاده می‌کنند وارداتی باشد که این‌ها معمولا با نوسانات ارز که اتفاق می‌افتد دچار چالش می‌شوند.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان در خصوص مشکل عضو هیئت علمی دانشگاه بودن اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان، توضیح داد: چنین شرطی نداریم که برای این‌که شرکت دانش‌بنیان باشد اعضای آن باید عضو هیئت علمی باشند.

وی افزود: اعضا امتیازآور هستند. هر عضو با توجه به تحصیلات و ویژگی‌هایی که دارد یک امتیاز برای شرکت دارد، بنابراین وقتی شرکتی را به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ارزیابی می‌کنند یکی از موارد ارزیابی، افرادی هستند که در آن شرکت فعالیت می‌کنند.

رضایی‌زاده بیان کرد: شرط الزام‌آوری مبنی بر این‌که اعضای شرکت باید عضو هیئت علمی باشند وجود ندارد اما اگر عضو هیئت علمی باشند با توجه به این‌که مدرک دکترا دارند یک امتیاز محسوب می‌شود.

وی افزود: دانش‌بنیان‌ بودن در حوزه یک محصول است، وقتی که یک شرکت می‌خواهد دانش‌بنیان شود در حوزه یک محصول این اتفاق می‌افتد بنابراین باید تیم کاری که تعریف می‌شود متناسب با حوزه فعالیتی که درخواست داده می‌شود، باشد.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: علاوه بر این، تیم کاری با توجه به مدرک تحصیلی‌شان رتبه‌بندی می‌شوند. افراد از مقطع کارشناسی به بالا می‌توانند در شرکت‌ها حضور داشته باشند که مدارک افراد شرکت امتیازبندی می‌شود و ممکن است یک شرکت داشته باشیم که همه اعضای آن کارشناس باشند.

دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها ۲ سال اعتبار دارد
وی درباره‌ ثبت شرکت‌ها نیز توضیح داد: برای ثبت شرکت باید روال عادی در اداره ثبت شرکت‌ها انجام شود و بعدا که برای تبدیل آن به شرکت دانش‌بنیان اقدام می‌شود یک فرآیند ارزیابی در سایت معاونت فناوری قرار دارد که به‌صورت شفاف مراحل کار را توضیح داده است.

رضایی‌زاده اظهار کرد: در سامانه رسته‌ای که می‌خواهید روی آن کار کنید مشخص می‌کنید و سپس فرم‌های ارزیابی که شامل مشخصات افراد شرکت، مشخصات محصول تولیدی و... است را تکمیل می‌کنید.

دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها ۲ سال اعتبار دارد و مجددا باید تمدید شود، بنابراین چیزی به عنوان شرکت دانش‌بنیان به صورت دائمی نداریم

وی گفت: یک کمیته ارزیابی وجود دارد که اگر در مرحله اول تشخیص داده شود شرکت شرایط لازم را ندارد به مرحله ارزیابی نمی‌رسد ولی اگر به مرحله ارزیابی برسد شرکت ارزیابی می‌شود و اگر امتیازات لازم را کسب کند شرکت دانش بنیان می‌شود.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان اظهار کرد: اینکه شرکت دانش‌بنیان نو پا باشد یا شرکت دانش‌بنیان تولیدی باشد مجددا در بحث ارزیابی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکتی که کاملا دانش‌بنیان باشد نداریم، شرکت بر اساس یک محصول دانش‌بنیان است و اینکه شرکتی بخواهد دانش‌بنیان بشود بر اساس ویژگی‌هایی است که در معاونت فناوری تعریف شده است.

رضایی‌زاده افزود: دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها ۲ سال اعتبار دارد و مجددا باید تمدید شود، بنابراین چیزی به عنوان شرکت دانش‌بنیان به صورت دائمی نداریم.

پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت‌های دانش‌بنیان
وی همچنین با اشاره به موانع سد راه شرکت‌ها، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که اکثر شرکت‌ها در حوزه دانش‌بنیان شدن دارند این است که شاید در مرحله‌ای که باید ثبت اطلاعات را انجام بدهند و اطلاعات را وارد سامانه معاونت فناوری کنند اطلاعات را به صورت کامل و شفاف وارد نمی‌کنند و بعضا دچار مشکل می‌شوند که در این راستا با همکاری انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری، کمک می‌کنیم که شرکت‌ها بتوانند این فرآیند را بهتر انجام دهند.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: اگر شرکت‌ها در مرحله ثبت شرکت به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تمایل داشته باشند این کار را  پیگیری کنند می‌توانند به پارک علم و فناوری مراجعه کنند و ما با همکاری انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان فرآیند ثبت را برای آن‌ها تسهیل می‌کنیم. این از اقداماتی است که در سال جدید انجام شده تا کار سریع‌تر و راحت‌تر برای متقاضیان انجام شود.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی پارک از شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکید کرد: سال گذشته این حمایت‌ها را داشتیم و در سال جاری نیز ادامه دارد.

رضایی‌زاده گفت: سعی کردیم تا حد امکان در حوزه مالی به شرکت‌ها کمک کنیم تا مشکلی نداشته باشند، در سال گذشته حمایت‌های خیلی خوبی انجام شد و در سال ۹۹ هم که سال جهش تولید است سعی کردیم این تسهیلات را بیشتر کنیم.

وی توضیح داد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان مستقیما تسهیلات زیادی را می‌توانند از معاونت فناوری دریافت کنند زیرا پارک یکسری خدمات دارد و معاونت هم در حوزه خود یکسری خدمات و تسهیلات مالی دارد که آن‌ها هم در سال جاری به دلیل کرونا تسهیلات ویژه‌ای به شرکت‌هایی که به این دلیل آسیب دیدند اختصاص دادند.

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به سایت معاونت مراجعه و فرم‌ها را تکمیل کنند یا از طریق پارک فناوری درخواست‌هایشان را بدهند تا اگر مشمول یکسری آیین‌نامه‌ها بشوند معاونت می‌تواند برای جبران خسارتی که به شرکت‌ها وارد شده تسهیلاتی را به آن‌ها واگذار کند.  

شرکت‌های دانش‌بنیان خود را با شرایط فعلی سازگار کنند
وی با اشاره به مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تامین نیروی متخصص، اظهار کرد: سعی داریم برای تامین نیروهای متخصص با دانشگاه‌ها و مراکز مهارت‌آموزی رایزنی داشته باشیم تا نیاز شرکت‌های دانش بنیان به نیروهای متخصص را برطرف کنیم.

رضایی‌زاده با اشاره به راه‌های حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از چالش‌های شرکت‌ها، بحث تاثیرات مالی است که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده و می‌توان گفت درصد زیادی از شرکت‌ها با چالش مالی چندانی روبه‌رو نیستند اما به هر صورت بستگی به ماهیت کاری آن‌ها نیز دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که به خود شرکت‌ها خیلی مربوط است بحث نیاز بازار است که در شرایط موجود و کرونا ارتباطات و نیازها شکل‌شان تغییر کرده و بنابراین شرکت‌ها باید خود را با این شرایط سازگار کنند.

در سال ۹۸، ۱۰ محصول فناورانه ابزار دقیق با تلاش محققان و فناوران جوان در پارک علم و فناوری کرمان ساخته و به بازار عرضه شد

ساخت ۱۰ محصول فناورانه در پارک کرمان
مسعود ترک‌زاده، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان نیز ترویج فرهنگ کارآفرینی و آشنایی مدیران و کارشناسان سازمان‌های مختلف با خدمات پارک علم و فناوری استان کرمان را از اهداف این نهاد بیان کرد و ادامه داد: نحوه حمایت از صاحبان ایده و فناوری و حمایت از استارت‌آپ ها در تولید کالای دانش‌محور از دیگر اهداف پارک علم و فناوری کرمان است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۲۰۰ واحد فناور و ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در استان کرمان فعالیت می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها در زمینه‌های آی‌تی، کشاورزی، پزشکی، نانو، مکانیک، عمران و... فعالیت دارند.

ترک‌زاده از گسترش حوزه فناوری در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: در این رابطه با همکاری دانشگاه‌ها در سال گذشته چندین مرکز رشد را در استان و سایر شهرستان‌ها از جمله مرکز رشد پیام‌نور کرمان، مرکز رشد دانشگاه شهید باهنر، مرکز رشد کهنوج، مرکز رشد دانشگاه  جیرفت و زرند را راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان کرمان در سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۹۸، ۱۰ محصول فناورانه ابزار دقیق با تلاش محققان و فناوران جوان در پارک علم و فناوری کرمان ساخته و به بازار عرضه شد.

ترک‌زاده با بیان این‌که این محصولات شامل انواع فلومترهای الکترومغناطیسی (کنتورهای هوشمند)، انواع سطح‌سنج اولتراسنیک، بادسنج و تجهیزات ابزار دقیق جاده‌ای هستند، افزود: این ابزار قبلا از کشورهای اروپایی نظیر سوئیس و آلمان با هزینه‌های بالا وارد کشور می‌شد.

پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه از جمله مواردی است که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به اهمیت موضوع مسئولان باید حمایت های بیشتری از فعالان این عرصه داشته باشند.

کد خبر: ۳۴٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha