۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
ارایه سهام عدالت به جاماندگان نیازی به مصوبه مجلس ندارد/ سران سه قوا وارد شوند پروسه طولانی می شود
وزیر پیشین رفاه در گفتگو با «بازار» :

ارایه سهام عدالت به جاماندگان نیازی به مصوبه مجلس ندارد/ سران سه قوا وارد شوند پروسه طولانی می شود

معاون وزیر اقتصاد در حالی پرداخت سهام عدالت به جاماندگان را منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی می داند که وزیر پیشین رفاه می گوید؛ پرداخت سهام عدالت به مشمولان این طرح نیازی به تصویب ندارد چرا که قبلا مجوز این طرح از سوی مقام معظم رهبری صادر شده و مجلس نیز آن را به تصویب رسانده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: دهها هزار مستحق و جامانده از سهام عدالت مدت هاست از مسئولان خواهان دریافت این نوع سهام هستند. مسئولان بخصوص نمایندگان مجلس نیز به آنها قول داده اند که مشمولان سهام عدالت از این طرح برخوردار می شوند. طرحی که در ابتدا ۴۹ میلیون نفر از جمعیت پایین درآمدی کشور را صاحب سهام با ارزشی کرده است که می تواند در بهبود معیشت آنها  تاثیر گذار شود.
این طرح اما اشکالاتی نیز دارد چرا که خیلی از مشمولان و افرادی که نیازمند واقعی هستند برای دریافت این نوع سهام (در دولت نهم) ثبت نام کرده اما به دلایلی چون مشکلات سایت و ...، نام آنها در لیست دریافت کنندگان سهام عدالت وجود ندارد. تعداد زیادی نیز از جمعیت ضعیف دهک های پایین درآمدی جامعه هم یا از روی ناآگاهی و یا سهل انگاری در آن روزها ثبت نام نکرده و اکنون خواهان چنین سهامی هستند.

تلاش مجلس  برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان 
در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی به حمایت از جاماندگان سهام عدالت از همان روزهای ابتدای فعالیت خود در تلاش است تا به شکل قانونی دولت را برای پرداخت سهام عدالت به مشمولان این طرح متقاعد کند.  
تیرماه گذشته بود که محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد؛ با وجودی که ۵۲ میلیون نفر در زمان واگذاری سالهای ۸۵‌ــ‌۸۴ اطلاعات آن‌ها در سامانه نان نویسی ثبت شده است، اما گزارش نهایی توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود ۴۹ میلیون نفر اعلام شد، این در حالی است که حدود ۲ میلیون نفر با اینکه دارای برگه سهام هستند در فهرست اطلاعات سامانه سهام عدالت نام و نشانی ندارند.
او البته تعدادی از متولدین سال ۸۵ به بعد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان امور ایثارگران را دومین دسته از این فهرست عنوان کرد و گفت: افرادی که در آن زمان جزو ۶ دهک کم‌درآمد جامعه بودند بخشی دیگر از جاماندگان را تشکیل می‌دهند. همچنین کسانی که در شرایط کنونی وضعیت خانوار آن‌ها ارزیابی شود می‌توانند مبنا در این بخش باشند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره تعداد کلی جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: در بخش اول حدود ۲ میلیون نفر و در بخش دوم حدود یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و در کل برآوردها حدود ۱۰ میلیون نفر است این درحالی است که بر اساس واگذاری‌هایی که در سال‌های ۸۵‌ــ‌۸۴ انجام شد قرار بر واگذاری مجموعه شرکت‌های مشمول سهام عدالت به ‌صورت کامل به مردم بوده است که هنوز خیلی ها واگذار نشده اند.

مشمولان جدید و مستحق دریافت سهام عدالت
در چنین شرایطی اما کلیات طرح ۲ فوریتی ساماندهی سهام عدالت ماه گذشته در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید تا در صورت تصویب نهایی این طرح، کلیه جاماندگان از این سهام برخوردار شوند. همچنین در این طرح، برای جاماندگان سهام عدالت با اولویت افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بوده اند اما سهام عدالت شامل حال آنها نشده و همچنین اقشاری که به تازگی به این نهادها پیوسته‌اند تعیین تکلیف شده‌اند.
مجلس شورای اسلامی در حالی بدنبال تصویب نهایی این طرح است و معاون وزیر اقتصاد ارایه سهام عدالت به جاماندگان را منوط به تصویب نهایی مجلس می داند که وزیر پیشین رفاه و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ این طرح نیازی به مصوبه مجلس ندارد چرا که قبلا مجوز آن صادر شده است.
با این وجود دیروز معاون وزیر اقتصاد در واکنش به پیگیری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان گفت: اگر مجلس ارائه سهام عدالت جدید را تصویب کند، دولت مکلف است آن را اجرا کند.

دولت بدون مصوبه مجلس می تواند مشمولان سهام عدالت را پوشش دهد
 عباس معمارنژاد در خصوص پیگیری مجلس شورای اسلامی برای ارائه سهام به جاماندگان طرح سهام عدالت گفت: اعتقاد وزارت اقتصاد این است که دولت سهمی برای واگذاری به جاماندگان ندارد. در قانون نیز ۶ دهک جامعه دیده شده که با توجه به مشمول بودن ۴۹ میلیون نفر، این هدف تا حدودی پوشش داده شده اما اینکه بعد از این کسانی به ۶ دهک اضافه شده‌اند یا خیر بحث دیگری است.
سخنان معاون وزیر اقتصاد در باره جاماندگان سهام عدالت در حالی مطرح است که عبدالرضا مصری وزیر رفاه در دولت نهم تاکید دارد؛ دولت بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی برای پوشش مشمولان جامانده از سهام عدالت می تواند اقدام به این کار کند چرا که این طرح نیازی به مصوبه ندارد و بر گرفته از دستور مقام معظم رهبری است.
وی خاطرنشان کرد: دولت مطابق قانون باید از همان مجوز استفاده و جاماندگان سهام عدالت را پوشش دهد و به آنها سهام بدهد. چرا که در آن زمان خیلی ها ثبت نام نکرده اند از طرفی نیز تعداد زیادی ثبت نام کرده اما اسم آنها در لیست دریافت کنندگان سهام عدالت نیست.
مصری با بیان اینکه بخشی دیگر از مشمولان سهام عدالت خانوارهایی هستند که شرایط مالی بسیار ضعیفی دارند و یا کسانی هستند که اکنون بازنشسته شده اند همچنین خانوارهایی که طی این چند سال عضو نهادهای حمایتی شده اند و سهام عدالت ندارند، افزود: دولت می تواند با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود نیازمندان واقعی را برای پرداخت سهام عدالت به آنها شناسایی کند.

پروسه ارایه سهام عدالت به جاماندگان را طولانی نکنید
این نماینده مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت خواهان مصوبه مجلس برای ارایه سهام عدالت به جاماندگان است و از طرفی نیز نمایندگان بدنبال تصویب نهایی این طرح هستند، بنابراین حرکت در این مسیر پروسه را طولانی می کند. البته همانطور که گفته شد این طرح نیازی به مصوبه مجلس ندارد  و مجوز صادره برای پوشش سهام عدالت به نیازمندان واقعی بخصوص جاماندگان این نوع سهام همچنان به قوت خود باقی است.
وی بهترین راهکار در تسریع دستیابی جاماندگان به سهام عدالت را ورود سران سه قوا و استفاده از استفساریه برای حل این موضوع دانست چرا که طرح سهام عدالت مجوز لازم را دارد.
به گزارش «بازار» خیلی ها که در دهک پایین درآمدی جامعه قرار دارند و از مزایای سهام عدالت به اشکال مختلف محروم شده اند اکنون خواهان دریافت حقوق حقه خود هستند و از مسئولان درخواست می کنند تا در راستای رعایت عدالت اجتماعی به این نوع سهم برسند.   البته مجلس شورای اسلامی سفت و سخت پیگیر این موضوع است تا جایی که علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس امروز با اشاره به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه گفته است: متأسفانه وضعیت اقتصادی فعلی کشور مشکلاتی را برای همه مردم ایجاد کرده است و قرار است در روزهای آینده اعطای سهام عدالت به جاماندگان در مجلس بررسی شود که اگر تبدیل به قانون شود می‌تواند دغدغه خیلی از مردم را کاهش دهد.

کد خبر: ۳۴٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha