۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
گشایش اقتصادی یا گروگان گیری دولت بعد؟

گشایش اقتصادی یا گروگان گیری دولت بعد؟

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: سیاست های دولت فعلی نزد کارگزاران اقتصادی به شدت بی اعتبار شده است. اگر انتشار اوراق نفتی همانند طرح سپرده گذاری ارزی بانک مرکزی با استقبال خوبی مواجه نشود برای کشور سازنده نخواهد بود.

عباس علوی راد: برخی گمانه زنی ها حاکی از این است که گشایش اقتصادی مدنظر دولت پیش فروش نفت در قالب اوراق ارزی است. چهار نگرانی جدی پیرامون استفاده از این شیوه برای تامین کسری بودجه دولت وجود دارد.

اول اینکه سررسید این اوراق در دولت بعد اتفاق خواهد افتاد. این یعنی از هم اکنون برخی از اندیشه های اقتصادی دولت بعد تحت تاثیر بدهی هایی که دولت فعلی خلق می کند عملیاتی نخواهد بود.

دوم اینکه استفاده از شیوه های تامین مالی که برای سال های بعدی بدهی ایجاد می کند در کشورهایی موفق بوده که در حصار سه ضلعی «مدیریت صحیح هزینه های دولتی، بهبود عملکرد کلان اقتصادی و توجه به منافع نسل های بعدی» قرار گرفته است. دولت فعلی در سال پایانی خود به هیچ کدام از این سه ضلع توجهی ندارد.

حداقل بخشی از فشارهای تورمی فعلی ناشی از مشکلات ساختاری، تورم فشار هزینه و محدودیت های شدید ارزی است. بنابراین با این شیوه تامین کسری بودجه سیاست گذار قادر نخواهد بود مشکل تورم و کاهش شدید قدرت خرید مردم را به طور کامل حل کند.

چهارم اینکه دولت فعلی دارای شهرت اندکی بوده و سیاست های اقتصادی او نزد کارگزاران اقتصادی به شدت بی اعتبار شده است. اگر انتشار اوراق نفتی همانند طرح سپرده گذاری ارزی بانک مرکزی با استقبال خوبی مواجه نشود از ابعاد ملی و بین المللی برای کشور سازنده نخواهد بود.

کد خبر: ۳۴٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha