۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
حضور جهادی شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماسک؛ فعالیت سودجویان در قم
بازار گزارش می‌دهد؛

حضور جهادی شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماسک؛ فعالیت سودجویان در قم

قم - همزمان با افزایش مصرف ماسک به دلیل شیوع ویورس کرونا تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری قم با استفاده از توان و ظرفیت خود مشغول تولید ماسک شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ویروس کرونا برخلاف انتظار و تصور خیلی‌ها نه تنها بعد از حدود شش ماه هنوز از خانه و زندگی مردم بیرون نرفته بلکه با شیوع موج دوم این ویروس منحوس، مردم و مسئولان بر آن شده‌اند که خواسته یا ناخواسته ریسک شیوع ویروس را به کمترین مقدار ممکن برسانند.

از این رو بازار مصرف ماسک‌ها دوباره اوج گرفته و متعاقب آن حاشیه‌های تولید ماسک هم داغ‌تر شد، از گرانی تا کمبود مواد اولیه برچسب‌هایی است که اطراف این کالای پر مصرف را احاطه کرده‌اند.

البته در این میان گروه‌های جهادی هستند که با وجود آشفته بازار تولید و عرضه ماسک با نیت خیرخواهانه و با وجود مشکلات عدیده‌ای که دارند، آستین همت بالا زده و با رعایت تمام موازین و پروتکل‌های بهداشتی در تولید ماسک پیشتازند؛ گروه جهادی طلاب مؤسسه فناور فرهنگی و قرآنی تبیان از همین دست شرکت‌های دانش بنیان است که با عده‌ای نوجوان و جوان طلبه روزانه سه هزار ماسک فیلتردار را در اختیار علوم پزشکی استان قم قرار می‌دهد.

بر همین اساس مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم و پارک علم و فناوری استان قم در حاشیه بازدید از یکی از کارگاه‌های خیریه تولید ماسک ۹۵N که به همت جمعی طلاب عضو یکی از شرکت‌های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری استان قم فعالیت خود را آغاز کرده است، در مورد وضعیت تولید این محصول گفت‌وگو کرده‌اند که بدین شرح است.

بررسی ضرورت استفاده از ماسک معمولی و فیلتردار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان اینکه نیاز به ماسک در جامعه شاید تا ماه‌ها ادامه داشته باشد، گفت: مصرف روزانه انواع ماسک در قم بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار عدد است.

مصطفی کاویانی با اشاره به فعالیت این کارگاه خیریه تولید ماسک N۹۵، گفت: در روزهای اخیر میزان مصرف ماسک در قم به بیش از ۳۰۰ هزار عدد نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید علاوه بر توجه به ضرورت استفاده از ماسک درباره چگونگی استفاده آن نیز توجیه شوند، گفت: مردم باید بدانند ضرورت استفاده از ماسک معمولی و فیلتردار چیست و ماسک معمولی کاربرد و ضرورت بیشتری برای استفاده دارد و یکی از دلایل توصیه عدم استفاده از ماسک‌های فیلتردار انتقال ویروس از ناحیه سوپاپ یا همان فیلتر است که اگر شخص استفاده کننده آلوده به ویروس کرونا یا حتی ناقل آن باشد به هنگام خروج تنفس از قسمت سوپاپ، موجب آلوده شدن محیط و دیگران خواهد شد.

مصرف روزانه ۱۵ هزار ماسک ۹۵N در مراکز بهداشتی قم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان اینکه اگر تولید ماسک در قم به ۵۰۰ هزار عدد  در روز برسد امکان صادرات نیز ایجاد می‌شود، گفت: در حال حاضر نهادهای بهداشتی و درمانی قم روزانه ۱۵ هزار ماسک فیلتردار مصرف دارند.

کاویانی با تأکید بر اینکه تولید ماسک فیلتردار دشوار و زمان بر است، گفت: لازم است دغدغه‌های تولیدکنندگان ماسک به ویژه ماسک‌های ۹۵N مرتفع شود.

پاسخگویی شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به نیازهای مردم
رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیشینه فعالیت واحد فناور دانش بنیان تبیان که این روزها در زمینه تولید ماسک فعالیت می‌کند، گفت: این مؤسسه با ایده محوری ساخت بازی‌های معارفی برای گروه سنی کودک و نوجوان بوده و در این زمینه با ساخت وسایل بازی با رویکرد و بهره‌گیری از احکام اسلامی لحظات جذاب و آموزنده‌ای را برای کاربران رقم زد.

از کشورهای مختلفی مانند عراق، لبنان، افغانستان و حتی فرانسه پیشنهاد خرید ماسک دریافت کرده‌ایم که به دلیل اینکه نگاه منفعت طلبانه نداریم خود را مکلف به تأمین نیازهای استان و دیگر شهرهای همجوار کرده‌ایم

سید حسین اخوان علوی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های این مؤسسه حاصل اراده جمعی از طلاب خوش فکر و پر همت است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان به دلیل اینکه صاحب ایده‌های نوآورانه هستند می‌توانند مطابق با نیازها و دغدغه‌های روز جامعه تغییر کاربری داده و به ضرورت‌های مردم پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه تولید ماسک‌های بهداشتی و استاندارد فیلتردار کار آسانی نیست گفت: شرکت دانش بنیان تبیان از همان ابتدای ورود و شیوع ویروس کرونا نقش خود را به بهترین نحو ایفا کرد و با تحمل بسیاری از مشقت‌های پیش روی تولید با روحیه جهادی و خیرخواهانه ماسک‌هایی با بهترین کیفیت تولید کردند.

شرکت‌های دانش بنیان الگوی کامل مسئولیت پذیری
رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به اینکه پارک هم در حد وسع خود از این شرکت دانش بنیان حمایت کرده است، گفت: طلبه‌های فناور شرکت دانش بنیان تبیان نمونه بارز شکست ناپذیری و الگوی کامل مسئولیت پذیری اجتماعی هستند.

مهدی جمالان با اشاره به سختی‌ها و موانع تولید ماسک فیلتردار، گفت: از همان روزهای اول با وجود امکانات محدود و کمبود مواد اولیه از جمله پارچه مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت و درمان تولید ماسک‌های فیلتردار را آغاز کردیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تهیه مواد اولیه و پارچه مورد نیاز ماسک دچار موانع جدی است، گفت: متأسفانه نیاز گسترده مردم به مصرف ماسک سبب شده که برخی از سودجویان به صورت زیرزمینی حتی در گاوداری‌ها کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کنند.

بخشی از عواید تولید صرف امور خیریه می‌شود
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم با بیان اینکه تمام تولید خود را در اختیار نهادهای وابسته به وزارت بهداشت می‌گذارد، گفت: به دلیل کیفیت بالای خط تولید و رعایت پروتکل‌های استاندارد بهداشتی از کشورهای مختلفی مانند عراق، لبنان، افغانستان و حتی فرانسه پیشنهاد خرید دریافت کرده‌ایم که به دلیل اینکه نگاه منفعت طلبانه نداریم خود را مکلف به تأمین نیازهای استان و دیگر شهرهای همجوار کرده‌ایم.

جمالان با تأکید بر اینکه خط تولید خود را نذر امام حسین(ع) کرده‌ایم، گفت: خوشبختانه با عنایت ویژه ائمه اطهار(ع) توانسته‌ایم برای ۱۲۰ نفر به صورت سه شیفت کسب درآمد کرده و حتی مقداری از عواید تولید را برای نیازمندان آبرومند هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه با کمک همکاران خود توانایی تولید روزانه ۲۰ هزار ماسک را دارند، گفت: نیروهای طلبه و بسیجی ما می‌توانند در صورت حمایت و تأمین پارچه مورد نیاز بخش مهمی از درخواست‌های استان را تأمین کنند.

کارگاه تولید ماسک N۹۵ شش لایه سوپاپ دار استاندارد به همت جمعی از طلاب فناور موسسه دانش بنیان فرهنگی قرآن و عترت تبیان با مجوز رسمی از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قم به همت جمعی از جوانان بسیجی محله امامزاده حمزه(ع) در محل مسجد محمودیه دایر شده است.

این کارگاه که در طبقه فوقانی مسجد محمودیه با رعایت تمامی اصول بهداشتی فعالیت خود را دنبال می‌کند، توانایی و ظرفیت تولید روزانه سه هزار ماسک N۹۵ را دارد که کیفیت این ماسک با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد.

کد خبر: ۳۴٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha