۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
«رمز ارز ملی» با پشتوانه طلا در راه است/ دور زدن تحریم ها با ورود به بازار بیت کوین
کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفتگو با «بازار»:

«رمز ارز ملی» با پشتوانه طلا در راه است/ دور زدن تحریم ها با ورود به بازار بیت کوین

رضایی صدر آبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز می گوید؛ به زودی رمز ارز ایرانی در کشور عرضه می شود تا مردم با ورود به این بازار نو سرمایه های خود را در قالب خرید رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا تبدیل و از این طریق به سود آوری برسند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: حدود ۲ سال است که بانک مرکزی بدنبال ایجاد بستر مناسب برای ورود ارزهای دیجیتال به چرخه اقتصاد کشور است هر چند در این زمینه اقداماتی انجام شده است اما این موضوع مهم در اولویت سیاست گذاری های این بانک قرار ندارد. این در حالی است که رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی نسبت به بررسی موضوع ارزهای دیجیتال ملی توسط بانک مرکزی می گوید؛ ارز دیجیتال ملی فرصتی بزرگ در شرایط تحریم برای افزایش سرعت مبادلات اقتصادی میان ایران با کشورهای منطقه است و مزایای خاصی را در بردارد.
به عقیده کارشناسان هرچند بیت کوین به دلیل عدم پشتوانه می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز باشد اما باید پذیرفت که در دنیای پیشرفته امروزی نباید از قافله عقب ماند در چنین شرایطی باید با داخلی سازی استفاده درست و شفاف از رمز ارزها نسبت به رفع مشکلات اقتصادی کشوراقدام شود.
البته حرکت در مسیر استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در سطح ملی باید در قالب سندی تهیه شود تا چارچوب فعالیت و بهره گیری از این فناوری‌جدید در بخش‌ها و سطوح کسب و کاری مختلف به خوبی مشخص شود.

بستر سازی برای ایجاد رمز ارز دیجیتال داخلی
محسن رضایی صدرآبادی کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز درباره چگونگی ورود ایران به استفاده از رمز ارزها به «بازار» گفت: اخیرا در جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اساتید خبره اقتصادی بحث طرح اجرای بانکداری باز  را در کشور مطرح و قرار براین شد تا بستر لازم برای استفاده از رمز ارز ملی نیز در کشور فراهم شود.
وی به پیشرفت دنیا در بهره گیری از علوم و فن آوری های نوین ارتباطی اطلاعاتی، عصر دیجیتال و استفاده از ابزارهای لازم برای ورود به دنیای مجازی توسعه فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد در دنیا و به هم ریختگی نظامهای پولی و بانکی خیلی کشورها برخی از آنها برای خروج از بحران های اقتصادی، رفع محرومیت های تحریمی و محدودیت های موجود در راستای ارتباط مالی، انجام معاملات و ... با دنیا وارد چنین فضایی شده و از این طریق اقدام به جابجایی پول می کنند.
این کارشناس اقتصاد فضای دیجیتال به مشکلات تحریمی در کشور و وجود محدودیت های نقل و انتقال پول اشاره کرد و افزود: توجه دولت بخصوص بانک مرکزی در استفاده از بیت کوین و رمز ارزها در شرایط تحریمی می تواند در انجام معاملات با دور زدن تحریم ها بسیار موثر باشد چرا که معاملات این کالا رصد نمی شود.

ایجاد بازاری نوین سرمایه گذاری در کشور
وی با بیان اینکه بیت کوین به ارزش دلار گره خورده است، افزود: ارزش یک بیت کوین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است که انجام معامله آن در دنیا رایج است حال از آنجایی که چنانچه ارزش این ارز مجازی در کشور به جای دلار به طلا گره بخورد می توان بازاری نوین برای سرمایه گذاران باشد.
رضایی صدرآبادی به هجوم سرمایه گذاران به بازار سرمایه و حبابی بودن این بازار اشاره کرد و افزود: در صورت راه اندازی رمزارز ملی دیجیتال خیلی از سرمایه گذاران به این بازار خواهند آمد چرا چنین بازاری هم برای سرمایه گذاران سود آور است هم اینکه باعث جمع آوری نقدینگی در سطح کشور می شود.
وی به طرح ایجاد رمز ارز ایرانی اشاره کرد و افزود: ساز و کار ایجاد رمز ارز ملی در کشور مهیاست چرا که رمز ارز ملی با پشتوانه طلا بانک مرکزی است و چون طلا جزو ارزش های واقعی بانک ها محسوب می شود این رمز ارز به خوبی قابلیت اجرایی را دارد.

توکن هایی که پشتوانه طلا دارند
رضایی افزود: مزیت اصلی توکن‌های دارای پشتوانه طلا این است که افراد می‌توانند بدون خرید طلای واقعی در این فلز گرانبها سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب، ریسک‌ها و مشکلات مربوط به نگهداری و خریدوفروش طلای واقعی به شدت کاهش می‌یابد. از آنجا که توکن‌ها روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند، به راحتی می‌توان آنها را منتقل کرد و خیلی سریع در صرافی‌های مشخص به فروش رساند.
این پژوهشگر اقتصادی به عرضه و فروش سکه طلا در بانک کارگشایی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: چنین معامله ای اکنون در این بانک رایج و مرسوم است. بنابراین با ایجاد رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا بی شک طرحی نو در اقتصاد کشور ایجاد می شود. به طور مثال اکنون کسی که طلا دارد و به بانک می سپارد بانک در ازای آن به صاحب طلا وام به پشتوانه طلایی که به امانت گذاشته است می دهد حال با عرضه رمز ارز دیجیتال در کشور نیز می توان به ارزش یک توکن طلا به سرمایه گذار رمز ارز داد یعنی سرمایه گذاران به اندازه هر یک گرم طلا در بانک ها یک واحد توکن طلا کن بگیرند.
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ توکن می‌تواند در قالب کیف پول در اختیار مردم قرار بگیرد و دارایی‌های منجمد را به چرخه اقتصاد وارد کند که بر اسای دغدغه کارشناسان به منظور جلوگیری از ایجاد تورم به دنبال خلق ارزش افزوده ملی در کشور با حمایت از تولید و کمک به اقتصاد کشور است.

کد خبر: ۳۴٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha