۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
سرمایه گذاری در گردشگری البرز ارزش افزوده بالایی دارد/ اشتغال از مزایای رونق توریسم
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با بازار

سرمایه گذاری در گردشگری البرز ارزش افزوده بالایی دارد/ اشتغال از مزایای رونق توریسم

کرج- البرز با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر دارد.

فتانه احدی؛ بازار: سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در هر استانی می تواند سرمایه های هنگفتی را به آن استان جذب کند. در سالهای گذشته صنعت گردشگری با گردش مالی زیادی مواجه بوده که اکنون در دوران کرونا می توان به این قضیه پی برد. بیشتر استانهای کشور و حتی کشورهایی با جذب گردشگر بالا اکنون دچار بحران اقتصادی شده اند. ازاین روی می توان به اهمیت این صنعت پی برد.

استان البرز جز استانهایی با پتانسیل بالای گردشگری اما همجور در این صنعت است چرا که آنگونه که باید در این زمینه کار نشده و سرمایه گذاری های مورد نظر و سود آوری در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

البرز با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر دارد. به عنوان مثال در زمینه زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد. از این روی با شادی حاضری عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز در مورد سرمایه گذاری گردشگری در البرز به گفتگو نشستیم که با هم می خوانیم.

*قابلیت ها، فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری گردشگری در استان البرز رو چگونه ارزیابی می کنید؟
از آنجا که استان البرز از قومها و مهاجران دیگر استانهای  کشور جمعیت وسیعی را در خود جای داده و از این بابت دارای استعداد زیادی است، همچنین قابلیت ایجاد فرصت برای توسعه فرهنگ گردشگری و سرمایه گذاری روی این بخش را داراست، باید سازمانهای ذی ربط روی این موضوع مانور دهند و همین طور تسهیلاتی را برای رونق و توسعه این بخش  اختصاص بدهند.

*از نظر موقعیت جغرافیایی سرمایه گذاری گردشگری در البرزچقدر می تواند موفق باشد؟
از نظرموقعیت جغرافیایی نیز سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارای ارزش افزوده بالایی خواهد بود و بزرگترین چالش در رسیدن به این اهداف  قوانین مربوط به سیستم بانکی و دیگر سازمانهای موافقت کننده بوده که به این بخش از صنعت نو پا باید با یک دید ویژه و تسهیلات خاص نگاه کنند چون خروجی این کار جذب توریست و گردشگر بوده و فایده آن برای تمام کسب و کارها و مشاغل استان است.

*ویژگی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بخصوص در استان البرز چیست؟
یکی از ویژگی های خاص استان البرز موقعیت جغرافیایی آن در کشور بوده که مسافران زیادی برای دسترسی به دیگر استانهای شمالی و حتی غربی و مرکزی از این استان گذر می کنند. همجواری با فاصله بسیار کم با استان تهران وی ک جمعیت 15 میلیون نفری نیز می تواند این استان را از دیگر استانها تفکیک کند و در این بخش سرمایه گذاری یقینا از ارزش افزوده بالایی بهره مند خواهد شد.

*ابعاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت چیست؟
 یکی از مواردی که این استان  را از دیگر استانها تفکیک می کند، همجواری با شهرکهای صنعتی بزرگ و کارخانجات تولیدی کشوراست که این خود جاذبه بسیار بالایی برای سرمایه گذاری دارد. این امر باید از طرف متولیان آن با یک دید ویژه  و استثنایی بررسی و زیرساختهای آن فراهم و مجوزهای لازم از سازمانهای ذیربط گرفته شود.

*راه کارهای حل مشکلات و برداشتن موانع سرمایه گذاری گردشگری در استان چیست؟
بهترین راهکار برای توسعه و جذب سرمایه گذاری دراین بخش، این است که  باید موافقت اصولی های که در این راستا به سرمایه گذار داده می شود قابل  دستیابی و آسان باشد. درکنار آن از تحویل زیر ساخت ها مانند زمین، آب، برق و وامهای بانکی جاذبه هایی برای  جذب فعالان این بخش بوجود آورد در غیر این صورت  گام برداشتن در این زمینه بسیار سخت و دشواری است.

*سرمایه گذاری در بخش گردشگری چه مزایا و منافعی برای استان دارد؟
یکی از بزرگترین مزایای سرمایه گذاری در بخش گردشگری ایجاد اشتغال بالا است. رونق اقتصادی خانواده ها و به دنبال آن جذب سرمایه گذار جدید در توسعه این فرهنگ و فعال کردن فعالان این بخش از دیگر مزایای این سرمایه گذاری است. درکنار آن توسعه فرهنگ سنتی کشور از قبیل صنایع دستی و دیگر صنایع و مشاغل مربوط به گردشگری نیز از مزایای مهم دیگر است که می تواند به صنعت گردشگری در استان البرز کمک کند.

کد خبر: ۳۴٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha