۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
آغاز تعیین سهمیه بانکها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن/ تعلل وزارت راه در توزیع استانی تسهیلات
بازار گزارش می دهد

آغاز تعیین سهمیه بانکها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن/ تعلل وزارت راه در توزیع استانی تسهیلات

بانک مرکزی امروز در حالی توزیع بانکی و تعیین سهمیه بانکها را برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز کرده که وزارت راه و شهرسازی هنوز اقدامات لازم برای توزیع استانی را به بانک مرکزی ارائه نکرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی از فردا در برخی بانک ها و موسسات اعتباری آغاز می شود که ظاهرا هنوز وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را با بانک مرکزی برای توزیع استانی این تسهیلات انجام نداده است. طبق گزارشی که بانک مرکزی نیز آنرا تایید کرده است،  برآوردهای اولیه را برای توزیع استانی انجام داده و این امر هفته گذشته به وزارت راه و شهرسازی نیز منعکس شده است و می بایست این مهم از سوی آن وزارتخانه نهایی شود تا به همراه دستورالعمل بانکی آن به بانک‌های عامل به منظور اجرایی شدن طرح ابلاغ شود.

بنابراین گزارش،  بخش زیادی از پالایش متقاضیان تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره انجام شده و متقاضیان طبق اعلامی که از قبل صورت گرفته بر اساس رقم سمت راست کد ملی خود از روز ۱۴ مرداد نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند که این روند تا امروز ادامه می یابد و از ۲۱ مرداد یعنی فردا معرفی افراد واجد شرایط به بانک شروع می شود تا متقاضیان نسبت به تکمیل پرونده خود در بانک اقدام کنند.

زمان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مربوط به سیستم بانکی است
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۷ بانک و دو موسسه اعتباری برای پرداخت وام اجاره توسط بانک مرکزی معرفی شده اند گفت: وزارت راه و شهرسازی بر اساس سهمیه ای که هر بانک دارد اقدام و در سامانه طرح اقدام ملی مشخص شده اند،  پس متقاضی می تواند شعبه بانک مورد نظر خود را با ورود به این سامانه مشخص کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که زمان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مشخص است؟ ادامه داد: زمان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مربوط به سیستم بانکی است اما تلاش می شود در کوتاه ترین زمان پرداخت ها صورت گیرد.  

از بانک مرکزی خبر می رسد که توزیع بانکی و تعیین سهمیه بانکها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شده اما وزارت راه و شهرسازی هنوز اقدامات لازم برای توزیع استانی را به بانک مرکزی ارائه نکرده است

اما از بانک مرکزی خبر می رسد که توزیع بانکی و تعیین سهمیه بانکها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شده اما وزارت راه و شهرسازی هنوز اقدامات لازم برای توزیع استانی را به بانک مرکزی ارائه نکرده است.

امروز توزیع بانکی در ۱۵ بانک انجام می شود
میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، ضمن تشریح سازوکار اعطای کمک ودیعه مسکن (تسهیلات مرابحه کالا و خدمات) به مستأجران کم‌درآمد گفت: امروز توزیع بانکی در ۱۵ بانک انجام و سهمیه بانک‌ها در این زمینه تعیین می‌شود.

وی افزود: امروز توزیع بانکی در ۱۵ بانک کشور انجام و سهمیه بانک ها در این زمینه تعیین می شود. ما در بانک مرکزی برآوردهای اولیه را برای توزیع استانی انجام داده‌ایم و این امر را هفته گذشته به وزارت راه و شهرسازی نیز منعکس کرده ایم و می بایست این مهم از سوی آن وزارتخانه نهایی شود تا به همراه دستورالعمل بانکی آن به بانک‌های عامل به منظور اجرایی شدن طرح ابلاغ شود. در صورتی که این وزارتخانه امروز پاسخ لازم را به بانک مرکزی ارائه کند، سریعاً ظرف مدت فردا، توزیع استانی نیز به بانک ها ابلاغ می‌شود و همان طور که وزارت راه و شهرسازی نیز قول مساعد داده است این مهم از روز ۲۱ مرداد ماه به صورت تدریجی انجام شود.

مقام مسئول بانک مرکزی درباره مشمولان دریافت تسهیلات یاد شده، عنوان کرد: این طرح به منظور حمایت از مستأجران کم درآمد اجرایی می شود و شامل افراد کارگر یا حقوق‌بگیر ثابت (در خصوص حقوق‌بگیران ثابت نیز اولویت با ازدواج های جدید و خانوارهای پنج نفره و بیشتر)، مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که تعیین گروه های هدف با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است.

به منظور اعطای تسهیلات از این افراد ضمانت هایی شامل، کسر از حقوق یا گواهی استفاده از مستمری یا سهام عدالت اخذ می‌شود و در صورت عدم امکان تأمین موارد ذکر شده از سوی متقاضی، چک، سفته یا ضامن برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها پذیرفته می شود

وی درخصوص ضمانت هایی که در این طرح از متقاضیان اخذ می‌شود، تصریح کرد: به منظور اعطای تسهیلات از این افراد ضمانت هایی شامل، کسر از حقوق یا گواهی استفاده از مستمری یا سهام عدالت اخذ می‌شود و در صورت عدم امکان تأمین موارد ذکر شده از سوی متقاضی، چک، سفته یا ضامن برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها پذیرفته می شود.

میرمحمدصادقی یادآور شد: در صورتی که برخی متقاضیان این سه ضمانت یعنی کسر از حقوق، گواهی استفاده از مستمری یا سهام عدالت را نداشته باشند، مشمول بند ۸ ستاد ملی کرونا می شوند و لازم است براین اساس افرادی که در سقف ۱۵ میلیون تومان وام می‌گیرند، چک و سفته خودشان را بدون ضامن ارائه کنند و در خصوص سقف های ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات نیز چک، سفته و یک ضامن اخذ می‌شود.  

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار شده، گفت: در این جلسات بر لزوم تسریع و تسهیل در پرداخت این تسهیلات تأکید شده است، ضمن اینکه جلسه دیگری نیز در این خصوص با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای هماهنگی‌های بیشتر تشکیل خواهد شد که در این جلسه تأکید می کنیم که بانک‌ها صرفاً ضمانت هایی را که ستاد ملی کرونا تعیین کرده است، اخذ کنند.  

وی تأکید کرد: در صورتی که از بانک ها تخلفی سر بزند، متقاضیان می توانند این موارد را به بخش نظارت بانک مرکزی گزارش کنند. این امر به منظور تسهیل شرایط بهره مندی متقاضیان از تسهیلات یاد شده، انجام گرفته است.

میرمحمد صادقی ضمن تأکید بر اینکه تعیین گروه های هدف برعهده وزارت راه و شهرسازی است، اظهار کرد: متقاضیان در سامانه ابن وزارتخانه ثبت نام کنند و این وزارتخانه مسئولیت ثبت نام، کنترل و پالایش نهایی را برعهده دارد، بنابراین در این زمینه صرفاً افرادی به شبکه بانکی معرفی می شوند که وزارت راه و شهرسازی آنها را معرفی کند.

مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه افراد به تدریج به شبکه بانکی معرفی می شوند، گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام، افراد به صورت تدریجی به شبکه بانکی معرفی می‌شوند و درخواست تسهیلات آنها در بانک ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقرر شده است مبلغ حداکثر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از محل بخشی از منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی کرونا به منظور پرداخت تسهیلات خرید مرابحه کالا و خدمات در نظر گرفته شود. براین اساس، تسهیلات یاد شده در سقف‌های ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران، ۳۰۰ میلیون ریال در سایر کلانشهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵۰ میلیون ریال در سایر شهرها، با هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری اعطا می‌شود.  

کد خبر: ۳۴٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha