۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
بازگشت رونق به بازار مسکن/ وام مسکن نیامده، کم ارزش شد
وام مسکن ۲۴۰ میلیونی، خرید و فروش را بیشتر کرد

بازگشت رونق به بازار مسکن/ وام مسکن نیامده، کم ارزش شد

تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی خرید ملک، ماه پیش معادل بهای حدود ۱۸ متر خانه در تهران بود، حالا ارزشش کمتر شده و جوابگوی خرید ۱۷.۲ متر خانه است.

به گزارش خبرنگار بازار، بهای خانه دوباره صعودی شد. وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: «متوسط قیمت هر مربع خانه در دی امسال ۳ درصد بیشتر شده و به ۱۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان افزایش یافته است.» این رشد قیمت اما در شرایطی رخ داده که آمارهای موجود از افزایش تعداد معاملات خبر می‌دهد. «در ماه گذشته ۹۶۶۴ فقره معامله در سامانه املاک و مستغلات ثبت شد که در مقایسه با ماه پیش از آن (آذر ۹۸) حدود ۱۳.۲ درصد افزایش یافته است.» برخی از فعالین بازار افزایش وام مسکن را دلیل این رونق می‌دانند و برخی دیگر نگرانی نسبت به سرنوشت قیمت‌ها در سال آینده را. محمد زعفرانلو یکی از فعالان بازار در اینباره به خبرگزاری بازار می‌گوید: همه ساله از آذر تا پایان سال خرید و فروش مسکن بیشتر می‌شود و بازار از حالت انجماد درمی‌آید. امسال اما افزایش وام از حدود ۱۰۰ میلیون به ۲۴۰ میلیون تومان شرایط بازار را  بهتر از سال‌های گذشته کرده است.

او  در رابطه با دیگر دلایل رونق در بازار ادامه می‌دهد: به دلیل مشخص نبودن وضعیت بازار در ماه‌های گذشته، بسیاری دست از خرید برداشته بودند و به نوعی با انباشت تقاضا مواجه شدیم. حالا این تقاضا به یکباره وارد بازار شده است.

به گفته این فعال بازار، افزایش خرید و فروش خانه، تقاضای ساخت و ساز را هم بالا برده و پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده صدور پروانه های ساخت‌وساز رشد بالایی را تجربه کند.

ارزش وام ۲۴۰ میلیون تومانی کمتر شد

روی کاغذ و براساس آمارهای رسمی، اجاره مسکن حدود ۴٠‌درصد درآمد ایرانی‌ها را می‌بلعد، اما پیروز حناچی، شهردار تهران چند وقت پیش اعلام کرده که سهم مسکن از هزینه خانوار تهرانی به ۶٠‌درصد ‌رسیده است. با افزایش سهم مسکن از هزینه‌های خانوار و گرانی ملک، دولت دیگر چاره ای جز بالابردن سقف تسهیلات خرید خانه نداشت. در نهایت بعد از تصویب در دولت، از ۱۷ دی امسال متقاضیان خرید در کلان شهرهایی همچون تهران می‌توانستند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن دریافت کنند. حالا با گران شدن دوباره خانه، ارزش واقعی تسهیلات بانک مسکن در مدار کاهش قرار گرفته است.  

وامی که حدود ۲۰ روز پیش معادل خرید حدود ۱۸ متر خانه در تهران بود، حالا ارزشش کمتر شده و جوابگوی خرید ۱۷.۲ متر خانه در تهران است. با این وجود حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک به خبرگزاری بازار می گوید که بازار خرید و فروش کشش افزایش دوباره قیمت ها را ندارد.

چند درصد از مردم قادر به بازپرداخت اقساط وام مسکن هستند

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که متقاضیان وام ٢٤٠‌میلیون تومانی، باید ماهانه ٤‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان قسط پرداخت کنند. این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت حداقل حقوق و دستمزد ‌کارگران برای امسال یک‌میلیون و ۵۱۷‌هزار تومان در نظر گرفته شد که این مبلغ به‌علاوه مواردی چون حق ‌مسکن ١٠٠‌هزار تومانی، بن خواربار ١٩٠‌هزار تومانی و پایه سنوات (به‌شرط داشتن حداقل یک‌سال سابقه ‌کار) ماهیانه ٧٠‌هزار تومانی در مجموع حداقل دستمزد کارگری را روی عدد یک‌میلیون‌و٨٧٧‌هزار تومان ‌نشان می‌دهد. کل درآمد یک خانوار دونفره کارگری با این میزان از دستمزد به‌علاوه یارانه ۴۵‌هزار و ۵٠٠ تومانی که ‌برای دو نفر می‌شود ٩١هزار تومان، درنهایت یک‌میلیون و ٩۶٨‌هزار تومان ‌می‌شود. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که در خانواده‌ای دو نفر مشغول به کار باشند، بازهم تعداد کمی از جامعه کارگری موفق به پرداخت اقساط این وام خواهند بود.

اما شرایط برای کارمندان دولت کمی بهتر است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اسفندماه ‌سال گذشته تعداد کارمندان و بازنشسته‌های دولت را حدود ٥‌ میلیون نفر اعلام کرده بود که میانگین دریافتی این افراد ٣‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان است. در واقع سقف درآمد یک خانواده با دو کارمند، حداقل ۶.۴ میلیون تومان برآورد می شود که بعد از کسر ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قسط وام، بازهم حدود ۲ میلیون تومان برای گذران زندگی باقی می مانند.

کد خبر: ۳٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha