۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
سود دو میلیونی در هر کارتن سیگار! / ایجاد بازار مکاره  توسط یک شرکت سیگاری
گفتگو با دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی

سود دو میلیونی در هر کارتن سیگار! / ایجاد بازار مکاره توسط یک شرکت سیگاری

حسنی، دبیر کل بنکداران مواد غذایی تهران بر این باور است تنظیم بازار به جای اینکه به بخش خصوصی که صاحب سرمایه، تخصص و تجربه است واگذار شود در اختیار مدیران دولتی است و دائما برای هدایت بازار از شیوه های اشتباه استفاده می کنند.

بازار؛ گروه اصناف: تحقق تنظیم بازار همواره یکی از مهمترین دغدغه های مردان دولت در ادوار مختلف و همچنین مردم بوده است زیرا در زیر سایه ای بازاری آرام و منظم است که تمامی اقشار مردم می توانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی ثابت خریدار کرده و کمترین نوسانات نرخی را تجربه کنند. برای رسیدن به تنظیم بازار مولفه هایی از جمله تامین به موقع و به اندازه کفایت کالاها و همچنین تعیین قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا و نظارت دقیق بر روی عملکرد بخش تامین تا توزیع کالا می تواند گام های موثر در تنظیم بازار محسوب شود.

در ماههای اخیر که نوسانات شدید ارزی در اقتصاد ایران تجربه شد بستر کمبود و گرانی کالا و در نهایت بر هم خوردن نظم بازار فراهم شد. دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران بر این باور است که اگر برای مدیریت بازار از تخصص و تجربه فعالان اقتصادی بخش خصوصی استفاده شود می توان بازار را به ثبات رساند.

قاسمعلی حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت بازار سیگار به عنوان یکی از اقلامی که نوسانات شدید قیمتی را در ماههای اخیر تجربه کرده است، می گوید: تولید و توزیع دخانیات در ایران توسط ۲۰ شرکت انجام می شود و آن بخش محدود وارداتی در این حوزه نیز توسط دو شرکت صورت می گیرد.

یکی دیگر از دلایل گرانی بیش از حد و اندازه قیمت سیگار این است که تولیدکنندگان سیگار باید کالای خود را با ریال به فروش برسانند و سود حاصل از فروش را با دلار به سرمایه گذاران خارجی این صنعت بازگرداند به همین دلیل نوسانات شدید ارزی برای بازگرداندن سود به سرمایه گذاران در قالب افزایش بی رویه قیمت سیگار خودنمایی کرد

وی می افزاید: با توجه به تعیین تعرفه سنگین واردات دخانیات به ایران و تعیین مالیات های سنگین در این زمینه موجب شد تا سرمایه گذاری توسط شرکتهای خارجی برای تولید دخانیات در ایران صورت بگیرد و اکنون این اقلام در داخل توسط ۲۰ شرکت انجام می شود.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران ادامه می دهد: نوسانات شدید ارزی که از ابتدای سال جاری تجربه کردیم موجب شد تا قیمت مواد دخانی در بازار به شدت افزایش پیدا کند که دلیل اصلی آن گران شدن و کمبود مواد اولیه بود.

این فعال صنفی تصریح می کند: از ابتدای سال جاری ارزی برای واردات مواد اولیه دخانیات به کشور تخصیص و تامین نشده و همین امر موجب شده است تا توزیع سیگار به شکل مویرگی انجام شود.

حسنی خاطرنشان می کند: یکی دیگر از دلایل گرانی بیش از حد و اندازه قیمت سیگار این است که تولیدکنندگان سیگار باید کالای خود را با ریال به فروش برسانند و سود حاصل از فروش را با دلار به سرمایه گذاران خارجی این صنعت بازگرداند به همین دلیل نوسانات شدید ارزی برای بازگرداندن سود به سرمایه گذاران در قالب افزایش بی رویه قیمت سیگار خودنمایی کرد.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه یکی از شرکتهای تولیدکننده سیگار بازاری مکاره ایجاد کرده است، می گوید: این شرکت با ایجاد اختلاف میان قیمت روی جلد با نرخ توزیع مویرگی موجب شد تا روی هر کارتن سیگار سودی دو میلیون تومانی به دست بیاید.

هر چند کالاهای اساسی با ارز ارزان وارد کشور می شود اما با توجه به اشراف واردکنندگان به محدودیت در تامین ارز و واردات کالا آنها حاضر نیستند کالاهایی که با ارز ارزان به کشور آمده است را با قیمتی کمتر از نرخ کالای وارداتی با ارز آزاد در بازار عرضه کنند

مدیریت بازار در دستان دولتی های کار نابلد
این فعال صنفی درباره ضرورت مدیریت قیمت ها در بازار می گوید: دولت برای مدیریت بازار از فعالان اقتصادی بخش خصوصی که صاحب تخصص و کار بلد هستند استفاده نمی کند و مدیریت بازار همچنان در اختیار مدیران دولتی است که کار نابلد هستند و همچنان راهی را می روند که اشتباه است.

حسنی می افزاید: یکی دیگر از عواملی که تنظیم بازار را برهم زده، توزیع ارزهای چند نرخی است که منجر به ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور شده است و این فرصت را در بازار ایجاد نمی کند که قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین و کنترل شود.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی برای تامین کالاهای اساسی منجر به تحمیل هزینه های گزاف به زندگی مردم می شود، ادامه می دهد: هر چند کالاهای اساسی با ارز ارزان وارد کشور می شود اما با توجه به اشراف واردکنندگان به محدودیت در تامین ارز و واردات کالا آنها حاضر نیستند کالاهایی که با ارز ارزان به کشور آمده است را با قیمتی کمتر از نرخ کالای وارداتی با ارز آزاد در بازار عرضه کنند.

واردات کالای اساسی با ارز دولتی موجب شده تا قیمت این اقلام برای قاچاق به کشورهای با توجه به تفاوت نرخ ارز مقرون به صرفه باشد به همین دلیل بخش عمده ای از کالاهای اساسی وارداتی روانه کشورهای دیگر به صورت قاچاقی می شود

کمبود کالای اساسی نداریم
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره وضعیت کالا در بازار می گوید: خوشبختانه کمبودی در بازار و انبارها نداریم ولی مساله اصلی قیمت کالاهای عرضه شده در بازار است که به دلیل نوسانات نرخ ارز و عدم نظارت بر قیمت توزیع کالاهای وارداتی موجب شده تا قیمت ها جهش بسیار زیادی را تجربه کند.

حسنی می افزاید: اگر ارزهای ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی از واردات کالای اساسی حذف و از پتانسیل ۶۰ ایرانی پولدار در جهان استفاده شود دیگر نیازی به عرضه قطره چکانی و کوپنی  کالا در بازار و یا توزیع کالا با قیمت های گزاف نداریم؛ همچنین این امر موجب می شود تا بسیاری از سوء استفاده ها از بازار رخت ببندد.

این فعال صنفی ادامه می دهد: واردات کالا به حد کفایت انجام می شود و تامین ارز برای واردات این اقلام موجب شده تا کمبودی در بازار نداشته باشیم.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان می کند: واردات کالای اساسی با ارز دولتی موجب شده تا قیمت این اقلام برای قاچاق به کشورهای با توجه به تفاوت نرخ ارز مقرون به صرفه باشد به همین دلیل بخش عمده ای از کالاهای اساسی وارداتی روانه کشورهای دیگر به صورت قاچاقی می شود.

قدرت خرید مردم یک سوم شد
حسنی با اشاره به عدم کمبود کالا در بازار می گوید: خوشبختانه در انبارها و بازار و فروشگاهها هیچ نوع کمبود کالایی نداریم اما مساله اساسی این است که قدرت خرید مردم نسبت به سال ۹۷ به یک سوم رسیده است. البته مردم حاضر نیستند سرمایه ای که در دست دارند را نیز صرف خرید کالاهای تجملاتی و مصرفی کنند بلکه نقدینگی خود را برای حفظ ارزش در بازارهای بورس، سکه، طلا و ملک سرمایه گذاری کرده اند.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: مردم نگران کمبود کالا  در بازار نیستند زیرا فروشگاه ها پر است اما قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.

کد خبر: ۳۴٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha