۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
قیچی آرایشگران کٌند شده است؛ دخلی که به خرج نمی‌رسد
گزارش بازار از استان سمنان؛

قیچی آرایشگران کٌند شده است؛ دخلی که به خرج نمی‌رسد

سمنان- در ادامه مطرح کردن مشکلات اقتصادی مشاغل این بار به صنف آرایشگران می‌پردازیم، تلاشگرانی که همواره در زمره مهم‌ترین اقشار خدماتی جامعه محسوب می‌شوند اما کرونا باعث شده تا ضررهای هنگفتی را متحمل شوند.

بازار، گروه استان‌ها: از آن دست مشاغل خدماتی هستند که مدام آدم‌ها با آن‌ها سروکار دارند و نمی‌توان گفت که ماهانه سروکارمان به مغازه‌هایشان نمی‌افتد. آرایشگران چه زنان و چه مردانه در زمره مشاغلی هستند که بیشترین مراجعه به آن‌ها صورت می‌گیرد.

همه اقشار در سطح استان سمنان مخاطبشان هستند و از کودک و نونهال تازه راه افتاده تا پیرمرد موی سپید و حتی آنانی که چندان مویی بر سر ندارند هم مشتریان ثابتشان محسوب می‌شوند. پس نقششان در چرخه اقتصادی و خدماتی استان نقشی مهم است.

تلاش برای شغل حلال وار
حال‌وروزشان اما این روزها چندان جالب‌توجه نیست. مشکلات اقتصادی کم نبودند که کرونا هم آمد و گریبان شغلشان را گرفت تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که در پنج سال اخیر نرخ مصوب آرایشگران ۳۰ درصد افزایش‌یافته درحالی‌که اقلام دیگر مواد شامل مواد غذایی و حتی بنزین و حامل‌های سوختی و مرغ و تخم‌مرغ با افزایش‌هایی بین ۵۰۰ تا حتی ۲۰۰ درصد روبرو بوده‌اند.

پس قبل از کرونا هم کمیت آرایشگران استان سمنان لنگ می‌زد و با آمدن این ویروس مشکلات برایشان ده‌ها برابر شد. یکی از همین آرایشگران بابیان اینکه کرونا درست درزمانی آمد که بیشترین درامدمان را داشتیم یعنی نوروز و این باعث شد تا ضربه‌ای سنگین به ما وارد شود.

محمدجواد گلچین بابیان اینکه ما تمام سال کار می‌کنیم تا شاید بتوانیم شب عید اقساط و بیمه مغازه و منزل، چک و لوازم‌خانگی و ... را بپردازیم و اگر شب عید را از شغل ما بگیرند در حقیقت تفاوتی با کارگر ساختمانی که روزی ۴۰ هزار تومان درآمد دارد نداریم.

وی می‌افزاید: وضعیت کاسبی ما تا هفته اول اسفندماه بد نبود شیوع خبر کرونا باعث شده بود که خیلی‌ها نیایند اما از سوی دیگر هم شایعه شده بود که قرار است مغازه‌های آرایشگری بسته شوند درنتیجه هجوم مردم به سمت مغازه‌هایمان سبب شد تا یک هفته اول اسفندماه درامد دو هفته معمولی سال را داشته باشیم اما یک‌باره همه‌چیز عوض شد.

تعطیلی و ضرر به مغازه ها
این آرایشگر با ۲۰ سال سابقه می‌گوید: بعدازاینکه فشارهای بهداشت که البته به‌حق بودند و در وهله نخست برای سلامتی خود ما آرایشگران بودند، افزون گشت، مجبور به تعطیلی مغازه‌هایمان شدیم آن‌هم درست درزمانی که اصطلاحاً گل کاسبی‌مان بود.

گلچین می‌افزاید: ما امیدوار بودیم که این تعطیلی‌ها یکی دو هفته طول بکشد اما در یک بازه زمانی سه ماه و نیم و در بازه دیگر زمانی ۲۰ روز مغازه‌هایمان تعطیل شدند که این امر سبب شد تا نگرانی ما به دغدغه و دغدغه‌هایمان کم‌کم به بدبختی تبدیل شوند.

وی می‌گوید: شرایط حتی بعد از سفید شدن شهرهای استان هم خوب نشد چراکه واهمه روانی برای مردم در برابر کرونا وجود داشت و در دوران یک ماهی که مغازه‌مان بعد از چهار ماه باز شد آن‌قدر مشتریانمان کم بودند که حتی نصف یک ماه معمولی هم درآمد نداشتیم.

کاهش مشتری آرایشگاه ها
دیگر آرایشگر بابیان اینکه اجاره مغازه و کاهش مشتری دو مشکلی بود که به‌یک‌باره گریبان شغل ما را گرفت، می‌گوید: بعد از کرونا چهار ماه کاسبی نکردیم و زمانی که از صاحب مغازه خواستیم که اجاره ماهانه ۸۰۰ هزارتومانی مغازه را برای اسفندماه، فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه و خردادماه که عملاً هیچ درآمدی نداشتیم را برایمان کاهش دهد تا بتوانیم بپردازیم، به ما گفتند شما سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بدهکار هستید ۱۰۰ هزار تومانش را هم ندهید!

اسماعیل یزدان پناه بابیان اینکه این حرف صاحب مغازه برایم آن‌قدر سنگین تمام شد که همان‌جا مغازه را تحویل وی داده و تخلیه کردم، بیان داشت: این مشکل بسیاری دیگر از هم‌صنفان من هم بود موضوعی که در اوج بی‌درآمدی صاحبان مغازه‌هایمان پا را در یک کفش کردند و از ما اجاره خواستند.

ما هرروز که مغازه‌هایمان را باز می‌کنیم باید استرس داشته باشیم که نامه اصناف برایمان می‌آید و دستور تعطیلی می‌دهند یا خیر، این چه امنیت شغلی است ؟ چه کسی می‌تواند در این شرایط کاسبی کند و شکم زن و بچه‌اش را سیر کند

وی می‌افزاید: برای پرداخت اجاره مجبور شدم از بخشی از پول پیش اجاره مغازه بگذرم درحالی‌که با مابقی آن می‌توانستم مغازه‌ای کوچک‌تر بازکنم که بتوانم کارکنم و درآمدی داشته باشم که این موضوع دغدغه بزرگ من در این ماه‌ها بود.

جبران ضررها
دیگر آرایشگر باسابقه نیز بابیان اینکه شائبه کرونا و انتقال آن در آرایشگاه‌ها سبب شد تا همکاران ما به‌واقع قربانی شوند، گفت: آرایشگرهای زنانه درآمدهای میلیونی دارند درنتیجه اگر سه ماه هم‌بسته باشند با یک ماه عروس داشتن همه آن‌ها جبران می‌شود اما من که برای اصلاح هر سروصورت ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنم چند وقت باید کارکنم تا ضرر ۵۰ میلیون تومانی شب عید و سه ماه اول سال ۹۹ را جبران کنم؟

علی متحدی با طرح این پرسش که از کجا معلوم پائیز و زمستان دوباره در مغازه‌هایمان را نبندند، تأکید می‌کند: ما هرروز که مغازه‌هایمان را باز می‌کنیم باید استرس داشته باشیم که نامه اصناف برایمان می‌آید و دستور تعطیلی می‌دهند یا خیر، این چه امنیت شغلی است ؟ چه کسی می‌تواند در این شرایط کاسبی کند و شکم زن و بچه‌اش را سیر کند.

وی می‌گوید: شانس بزرگ من این است که مغازه مال خودم است و اجاره نمی‌دهم اما کاسب جوانی که تازه شروع کرده مغازه‌ای را اجاره و میلیون‌ها تومان خرج کرده تا کاسبی حلال‌واری داشته باشد چه گناهی دارد که باید این‌گونه با سر به زمین بخورد؟

آینده شغلی برای آرایشگران
این آرایشگر بابیان اینکه توصیه من به جوان‌ترها این است که هرلحظه که می‌توانند درب مغازه‌شان را ببندند و بروند سراغ شغل دیگری، می‌افزاید: این شغل هیچ آینده‌ای ندارد از یک‌سو مسئولان می‌گویند ممکن است کرونا سال‌ها با ما همراه باشد از سوی دیگر کمترین حمایت از ما صورت نگرفته است.

متحدی درباره حمایت‌های اصناف و صنف آرایشگران می‌گوید: فکر می‌کنید حمایت‌ها چیست؟ اولاً هیچ حمایتی وجود ندارد ثانیاً معرفی به بانک برای دریافت وام! این وام‌ها قرار است پس داده شود و وقتی‌که من کاسبی ندارم چطور می‌توانم وام پس بدهم؟

وی می‌افزاید: دو بار تصمیم به گرفتن وام داشتم تا بدهی‌هایم را جبران کنم سه ماه کاسبی که نتوانستم انجام دهم و کاسبی نیم‌بندی که این روزها داریم نمی‌تواند اقساط وام من را بپردازد در نتیجه سراغش نرفتم زیرا تضامین سنگینی هم می خواهد یا باید سند ببرید و یا ضامن و سفته را باهم به بانک معرفی کنید و از آنجا که اصلا مشخص نیست هفته دیگر، ماه دیگر، دو ماه دیگر مغازه من دوباره بسته شود، قاعدتاً نمی‌توانم به سمت وام بروم جز تسهیلات هم هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

وام هم مشکلات خود را دارد
اتحادیه اعلام می کند که برای حمایت از اصناف آن ها را به بانک معرفی می‌کنیم اما آنطور که اسماعیلی یکی از آرایشگران دیگر استان سمنان می گوید: بانک مسائلی مانند گردش مالی را مد نظر قرار می‌دهد حتی اعلام کردند که برخی بانک ها داوطلب شده اند که به اقشار آسیب دیده کرونا وام بدهند و وقتی ما مراجعه کردیم گفتند که هنوز از شما جلوتر کسانی هستند که وام برایشان واجب تر باشد.

فکر می‌کنید حمایت‌ها چیست؟ اولاً هیچ حمایتی وجود ندارد ثانیاً معرفی به بانک برای دریافت وام! این وام‌ها قرار است پس داده شود و وقتی‌که من کاسبی ندارم چطور می‌توانم وام پس بدهم؟

وی می افزاید: قرار بود دولت به واحدهای صنفی آسیب دیده در بحران کرونا، مساعدت مالی از قبیل ارائه تسهیلات داشته باشد که متاسفانه تاکنون کمکی از سوی دولت مشاهده نشده است، تنها تعدادی از بانک ها آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات دولتی اعلام کرده‌اند اما ایراداتی مانند عدم داشتن گردش حساب در این بین به اصناف گرفته می شود درحالی‌که اگر فرد گردش حساب داشته باشد دیگر احتیاجی به تسهیلات ندارد.

تامین ملزومات آرایشگری

آرایشگران بانوی استان سمنان نیز مشکلاتی مشابه دارند محبوبه جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: معمولاً آرایشگران زنانه به دلیل بزرگی سالن‌ها و همچنین تفکر اشتباهی که صاحبان ملک‌دارند که این قشر ماهانه ده‌ها میلیون تومان درHمد دارند، از اجاره‌بهای بالایی برخوردار هستند و ما هم چاره‌ای جز اجاره کردن مکان نداریم لذا یکی از مشکلات ما چهار ماه اجاره علی‌رغم تعطیلی مغازه بود که برای من ۱۰ میلیون تومان آب خورد و مجبور شدم از پس‌انداز واجب زندگی‌ام آن را پرداخت کنم.

جعفری می‌گوید: دیگر مشکل نوسانات ارزی و تغییر غیرمنطقی قیمت اقلام آرایشی و بهداشتی بود در این چهار ماه که مغازه ما تعطیل بود بسیاری از مواد آرایشی ما فاسد و یا غیرقابل‌مصرف شدند و می‌بایست آن‌ها را جایگزین می‌کردیم اما قیمت‌ها آن‌قدر بالا رفته‌اند که برای تهیه اقلامی که مجموع فاکتورهایشان برای یک ماه سه و نیم میلیون تومان می‌شد، هشت میلیون تومان آن‌هم نقدی پرداخت کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: در کنار این موضوع بسیاری اقلام اصلاً دیگر در بازار نیستند و ما مجبور شدیم از مدل‌های مشابه اما بی‌کیفیت استفاده کنیم نصف دیگر اقلامی که سفارش داده‌ایم همه تقلبی هستند و ما مجبور به مرجوعی هستیم درنتیجه برای آرایش امروز به مشکل اساسی برخورده‌ایم که کاسبی‌مان را کاهش می‌دهد و در این شرایط جبران چهار ماه کاسبی نکردن هم نخواهد شد.

افت شدید درآمدها
از این آرایشگر درباره کاهش میران کاسبی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌پرسیم و می‌گوید: ۱۵ تا ۳۰ درصد کاسبی سال قبل را هم در این روزها نداریم چون مردم کمتر رغبت می‌کنند به آرایشگاه بیایند، بسیاری از خانم‌ها خودشان در خانه پیرایش می‌کنند و تنها برای کوتاهی مو و برخی کارهای آرایشی می‌آیند از سوی دیگر عروسی‌ها و مهمانی‌ها هم تعطیل‌شده درنتیجه درآمد هشت‌تا ۱۲ میلیون تومانی ما در سال گذشته که در همین ایام عروسی‌ها هم بیشتر بود به دو میلیون تومان در ماه رسیده است.

هنوز از کمک‌های اصناف به آرایشگران خبری نیست تعدادی از این آرایشگران تسهیلاتی دریافت کرده‌اند اما بنا به اعلام اتحادیه نمی‌توان میزان دقیق ضررهایی که آرایشگران در سطح استان سمنان دیده‌اند را تعیین کرد حال باید دید در آینده آیا سیاستی برای این قشر اتخاذ می‌شود یا خیر.

کد خبر: ۳۴٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha