۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
مُسَکِِن‌های دولتی برای اجاره نشینانی که هر روز زیادتر می شوند
رکود افزایش اجاره شکسته شد

مُسَکِِن‌های دولتی برای اجاره نشینانی که هر روز زیادتر می شوند

در حالیکه از دو روز دیگر متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به بانک ها و موسسات اعتباری معرفی می شوند سوالی که مطرح است این است که آیا اینگونه طرح ها می تواند جلوی رشد اجاره نشینی را در کشور و تهران بگیرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در سال‌های اخیر شاهد رشد اجاره‌نشینی در کشور بوده‌ایم، از دهه ۶۰، ۷۰، ۸۰ و این روزها که ماه‌های آخر دهه ۹۰ را سپری می‌کنیم، می‌بینیم که تعداد مستاجران رو به افزایش گذاشته است. به طوریکه در پایتخت حدود ۴۴ درصد مردم مستاجر هستند و این آمار در کل کشور به طور متوسط ۳۰ تا ۳۳ درصد است.

اگر چه در طول سال های اخیر رشد اجاره نشینی را تنها نباید منوط به بخش مسکن و یا گرانی قیمت مسکن دانست اما باید اذعان کرد که دلیل اصلی رشد اجاره نشینی به تمام ارکان اقتصاد کشور باز می گردد.

شکستن رکورد تغییر قیمت در ۲۸ سال اخیر
بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار،  متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به‌ علاوه‌ سه درصد ودیعه‌ پرداختی برای اجاره‌ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با شکستن رکورد تغییر قیمت در ۲۸ سال اخیر رشد ۴۷.۹ درصدی را نشان می‌دهد. به عبارتی متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به ‌علاوه‌ سه درصد ودیعه‌ پرداختی برای اجاره‌ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران را ۵۰ هزار و ۷۴۶ تومان محاسبه کرده که این میزان نسبت به نرخ اجاره‌ بهای ۳۴هزار و ۳۰۶ تومانی زمستان ۱۳۹۷، رشد ۴۷.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این آمار اگر چه متوسط قیمت ها را استخراج کرده و تنها تهران را نشانه گرفته است اما این رشد اجاره نشینی و کاهش قدرت خرید سالهاست که ادامه دارد و شاید طی دو سال گذشته به دلیل رشد نرخ تورم سرعت بیشتری گرفته است.  

رشد قیمت مسکن و به تبع آن رشد اجاره بها باعث شده تا شاهد رشد نرخ اجاره نشینی باشیم.  متاسفانه عملکرد ضعیف در آن شش سال باعث شد تا قیمت مسکن بصورت سرسام‌آور افزایش یابد

کمال علیپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد اجاره نشینی و قیمت مسکن در سال های گذشته چیست؟ و اینکه آیا پرداخت وام ودیعه مسکن می تواند مشکل مستاجران را حل کند؟ گفت: سیاست های ناکارآمد دولت یازدهم و وزیر سابق راه و شهرسازی باعث شد تا عملا شش سال تولید مسکن در کشور عقب بیافتد.

وی افزود: رشد قیمت مسکن و به تبع آن رشد اجاره بها باعث شده تا شاهد رشد نرخ اجاره نشینی باشیم.  متاسفانه عملکرد ضعیف در آن شش سال باعث شد تا قیمت مسکن بصورت سرسام‌آور افزایش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که با این حساب زمان خانه دار شدن و صاحبخانه شدن نیز روز به روز در حال اضافه شدن است؟ گفت: این روزها و پس از شیوع ویروس کرونا اکثر کسب و کارها به شدت دچار آسیب و مشکل شده اند، بنابراین هر فردی به شرط نداشتن تورم،  تقریباً ۳۵ سال طول می‌کشد تا صاحبخانه شود!

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: متاسفانه عدم دخالت دولت در بخش مسکن باعث شد تا مشکلات بخش مسکن بیش از پیش شود. اما به هر حال این روزها توجه و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را باید یک مسکُن برای بخش مسکن دانست.  

علیپور تصریح کرد: باید توجه مجلس به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به فال نیک گرفت و امیدواریم با همکاری دولت این موضوع به نتیجه برسد.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/08/09/4/35676.jpg

قطعا مستاجران نیازمند از تسهیلات ودیعه مسکن استقبال خواهند کرد
اما حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با بازار معتقد است که قطعا مستاجران نیازمند از تسهیلات ودیعه مسکن استقبال خواهند کرد. او می گوید البته این اقدام می تواند تا حدودی التیام بخش اجاره نشین ها باشد.

وی افزود: تسهیلات مطرح شده اثرات روانی بسیار مثبتی در بازار مسکن گذاشته و به بهبود بازار مسکن کمک می‌کند. اما اگر این تسهیلات حسب نظر وزیر راه و شهرسازی تا جایی که امکان دارد پایین در نظر گرفته می‌شد و در حد کارمزد بود می توانست به بدهکارتر نشدن مستاجران کمک کند. اما به هر حال فعلا دولت سود این تسهیلات را ۱۳ درصد در نظر گرفته و امیدواریم که سود آن کمتر شود تا بیشتر برای مستاجران کارایی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، قرار است از ۲۱ مرداد ماه جاری معرفی متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره به ۱۹ بانک و موسسه اعتباری آغاز می شود.  بر همین اساس دولت اعلام کرده برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند، برای ملکی که در تهران اجاره می‌کنند، ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از بانک پول بگیرند، این مبلغ در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

این کمک در درازمدت به هیچ عنوان اثر منفی‌ای در بازار مسکن نخواهد داشت و برعکس اثر مثبت دارد چراکه نیاز به این ظرفیت وجود دارد

عقبایی در خصوص آثار تورمی این تسهیلات می گوید: این کمک در درازمدت به هیچ عنوان اثر منفی‌ای در بازار مسکن نخواهد داشت و برعکس اثر مثبت دارد چراکه نیاز به این ظرفیت وجود دارد. حتی در حوزه خرید هم باید تزریق نقدینگی انجام بگیرد، تزریق نقدینگی در شرایط فعلی تورم کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و مزایای زیادی دارد و جامعه نیاز به این سوبسید دارد.

جزئیات تکمیل اطلاعات متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن مشان می دهد که متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره که درخواست خود را رزرو کرده‌اند از ۱۴ مرداد تا ۲۰ مرداد می توانند بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی خود به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مراجعه کنند.

بر این اساس،  طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ۱۴ مرداد متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۴» است، ۱۵ مرداد، متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۲و ۳» است، ۱۶ مرداد، متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۱» است، ۱۷ مرداد، متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۵»، «۶»و «۷» است، ۱۸ مرداد، متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۰»، «۸»، «۹» است و ۲۰ مرداد مرداد کلیه متقاضیان جامانده نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

https://www.tahlilbazaar.com/d/2020/06/30/4/29936.jpg

معرفی متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره به ۱۹ بانک و موسسه اعتباری
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه از ۲۱ مردادماه روند معرفی متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه اجاره به ۱۹ بانک و موسسه اعتباری آغاز می شود گفت: آمارهای جدید در خصوص میزان استقبال مردم بزودی مشخص می شود. هر چند در این مرحله تلاش این است که در کوتاه ترین زمان وام پرداخت شود.

وی پیشتر گفته بود که بخش زیادی از پالایش متقاضیان تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره انجام شده و متقاضیان طبق اعلامی که از قبل صورت گرفت بر اساس رقم سمت راست کد ملی خود از روز ۱۴ مرداد نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند که این روند تا  امروز ادامه می یابد.

کد خبر: ۳۴٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha