۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
قطعه سازان: قیمت را بازار تعیین کند/ کارشناسان: تعیین قیمت حاشیه بازار در محیط غیر شفاف بی معنی است
مزایا و معایب تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار

قطعه سازان: قیمت را بازار تعیین کند/ کارشناسان: تعیین قیمت حاشیه بازار در محیط غیر شفاف بی معنی است

متولیان صنعت خودرو معتقدند که خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود تا آشفته بازار خودرو در کشور روی خوش دیده و ثبات پیدا کند ولی با این حال عده ای دیگر نیز این پیشنهاد را حربه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در بازار دانسته و  معتقدند فرمول حاشیه بازار از کارآمدی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند منحنی قیمت خودروهای داخلی را نزولی کند.

به گزارش بازار، با اعلام رسمی شورای رقابت قرار است هر سه ماه یکبار شاهد تغییرات اساسی در قیمت خودرو در کشور باشیم البته شرکتهای خودروساز به همین امر هم اکتفا نکرده و هر از چند گاهی اقدام به گرانی تولیدات خود می کنند.

شورای رقابت در آخرین تصمیم خود به شرکتهای خودروساز ایران خودرو و سایپا این اجازه را داد که آنها تا ۲۰ درصد می توانند خودروهای خود را گرانتر به دست مشتری برسانند.

براساس قیمت‌های جدید شرکت سایپا در تیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

اما با وجود شیوع بیماری کرونا در کشور همچنان بازار خودرو در کشور داغ داغ است، حالا اگر دیگری مشتری هم وجود نداشته باشد قیمت های میلی به کاهش ندارد و قاعده اقتصادی کاهش تقاضا و افزایش عرضه نمی تواند سبب ارزانتر شدن خودورها شود.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و سرمایه‌های سرگردان، خودرو از کالایی مصرفی به کالایی لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شده و تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. از سوی دیگر کاهش تولید هم مزید بر علت شده تا این جهش قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

از سوی دیگر مدرس خیابانی، سرپرست و وزیر پیشنهادی دولت به مجلس برای تصدی وزارت صمت می گوید خودروسازان هنوز معتقدند که زیر قیمت تمام شده خودرو تولید می‌کنند و زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی در ایران خودرو و سایپا  وجود دارد البته با اقدام‌های انجام شده اکنون فاصله قیمتی بازاری و کارخانه کمتر شده و عطش افراد برای ثبت نام کاهش یافته است.

علاوه بر این وی گفته است شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده می شود، ناشی از افزایش نرخ ارز است و همه خودروهای داخلی و خارجی از این قضیه متاثر شده اند. اگر با تلاش های بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود، بازار خودرو بیش از پیش به تعادل نزدیک خواهد شد.

سرپرست وزارت صمت تصریح کرده است که مراقبت و کنترل نرخ ارز بسیار مهم است وگرنه افزایش قیمت روی همه کالاها از جمله خودرو اتفاق خواهد افتاد.

با همه این اوصاف بسیاری از متولیان صنعت خودرو معتقدند که خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود تا آشفته بازار خودرو در کشور روی خوش دیده و ثبات پیدا کند ولی با این حال عده ای دیگر نیز این پیشنهاد را حربه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در بازار دانسته و  معتقدند فرمول حاشیه بازار از کارآمدی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند منحنی قیمت خودروهای داخلی را نزولی کند.

افزایش زیاندهی خودورسازان با قیمت گذاری شورای رقابت
در همین خصوص احمد نعمت بخش،  دبیر انجمن خودروسازان به بازار گفت: سازمان های زیادی(از جمله کمیته خودرو گرفته تا سازمان بازرسی کل کشور) بر بازار خودرو نظارت دارند بنابراین به نظر می رسد قیمت گذاری حاشیه بازار سبب سوء استفاده خودروسازان نخواهد شد.

وی افزود: برای این که خودروسازان به صورت قطره چگانی به بازار خودرو عرضه نکنند و این کاهش عرضه سبب افزایش قیمت آن نشود بهتر است سازمان حسابرسی که معمولا در پایان سال صورتحساب فروش خودروسازان را با توجه به قیمت تمام شده آنها جمع آوری کند مابه التفاوت سود حاشیه بازار را نسبت به قیمت گذاری در شورای رقابت از خودروسازان دریافت کند، در این وضعیت خودروسازان به هیچ وجه نمی توانند از این امر سوء استفاده کنند.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در حال حاضر قیمتی که شورای رقابت برای خودروها تعیین کرده سبب زیاندهی خودروسازان شده، از طرف دیگر تعیین قیمت و روش فروش خودرو اشتباه است، بنابراین بهترین راهکار همین قیمت گذاری حاشیه بازار است چون اختلاف قیمت کارخانه و بازار سبب سود سرشار دلالان می شود که هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی کنند و خودروسازان غرق در زیاندهی هستند و بهتر است بگویم تنها چیزی که از دولت در این روزها مشاهده نمی کنیم تدبیر برای حل مشکلات است.

نعمت بخش اظهار نمود: وزارت صمت اجازه دهد خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد چون ما یه شرکت بازرسی کیفیت ایران داریم که بعد از سه ماه یا چهار ماه بعد از تحویل خودرو به مشتری زنگ زده و دائما خدمات پس از فروش خودروسازان را رصد می کند، از طرف دیگر وقتی پول سرگردان در بازار زیاد باشد مردم به خاطر اختلاف قیمت به این سمت هجوم می آورند.

وی با بیان این که وقتی خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد،  دلالان از این بازار می روند، گفت: با این کار تقاضا به خودی خود پایین می آید بنابراین شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود.

خودرو باید در حاشیه بازار قیمت گذاری شود
نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز در این باره گفت: دولت باید دست از قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو بردارد تا قیمت ها براساس قیمت حاشیه بازار تامین شده و خودروسازان بتوانند حداکثر تا یک ماه بعد از تحویل محصول به قطعه سازان پرداختی داشته باشند.

وی افزود: تصمیم‌گیران هیچ‌گاه اجازه نداده‌اند که مثل سال‌های ۷۶ تا ۸۶ قیمت خودرو در حاشیه بازار اعلام شود. طی آن سال‌ها بود که قیمت خودرو همواره روند ثابتی داشت.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اذعان داشت: در حالی که اگر شکاف ایجادشده بین قیمت کارخانه و بازار حل شود، دیگر دلالان و سودجویان در کمین سیاست‌ خودروسازان نمی‌نشینند. همین امر باعث اخلال در بازار خودرو شده است و عده‌ای حتی فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند و از این راه معیشت می‌گذرانند

نجفی منش افزود: بر این اساس، برای گرفتن نوسان بازار، قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود تا هم قیمت‌ها کاهش یابد و هم مردم متضرر نشوند.

این مقام مسئول در پایان گفت: زمانی که قیمت در حاشیه بازار اعلام شود، دیگر چند نرخ برای خودرو تعیین نمی‌شود، بلکه یک چسبندگی بین قیمت‌ها به وجود می‌آید و این اتفاق باعث توقف فعالیت‌های دلالانه و سودجویانه می‌شود. زمانی که نرخ‌گذاری در حاشیه بازار اتفاق بیفتد آنگاه است که مدیریت بازار به دست دولت می‌افتد و قیمت بازار شکاف چندانی نسبت به قیمت کارخانه پیدا نمی‌کند.

قیمت گذاری حاشیه بازار تیراژ تولید را پایین می آورد
امیر حسین عسکریان، کارشناس حوزه خودرو نیز در این خصوص به بازار گفت: متاسفانه شنیده شده دولتمردان و مسئولین وزارت صمت دوباره به سمت قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار روی آورده اند اما باید به این نکته اذعان کرد که مهمترین و اساسی ترین ایراد وارد شده به این نوع قیمت گذاری در کشور، بازار غیرعمیق خودرو است.

وی افزود: به این معنا که حقیقتا بازار خودرو در ایران همانند سایر کشورهای توسعه یافته دنیا بازاری شکل یافته و شفافی نیست که عرضه‌کنندگان و متقاضیان به‌صورت ذره‌ای و با تعداد بالا در آن حضور یابند و قوانین مدونی بر آن حاکم باشد که کشف قیمت به صورت عادلانه در آن صورت گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه یادآور شد: البته یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو انحصاری بودن آن در دست دو شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپاست به همین دلیل می توان گفت واگذاری قیمت به حاشیه بازار همان واگذاری قیمت به تولیدکنندگان و انحصارگران این عرصه است.

عسکریان تصریح کرد: زمانی که قیمت ها توسط نهادهای مسئول به حاشیه بازار واگذار شد طبیعتا دو تولید کننده بزرگ براساس تیراژ تولیدات خود و میزان تقاضای موجود در بازار می توانند قیمت ها را تغییر دهند که باید منتظر باشیم هر دو خودروساز آن طوری که بیشترین سود را برای آنها به همراه داشته باشد بازار خودرو را تنظیم می کنند.

وی افزود: با این وجود باید به این نکته نیز اذعان کرد که نرخ گذاری خودرو در حاشیه بازار در بلندمدت انگیزه توسعه تولید و تیراژ را در نزد خودروسازان نابود می کند چون با توجه به معضلاتی که در زمینه سرمایه در گردش و انبارداری وجود دارد معمولا خودروسازان انگیزه اصلی شان کسب سود بیشتر در حاشیه بازار و عدم افزایش تولید را دارند.

کد خبر: ۳۴٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha