۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
رمز ارز های جدید و  بهتر در راهند
تفاوت اتریوم با بیت کوین در چیست؟

رمز ارز های جدید و بهتر در راهند

اتریوم پس از بیت کوین دومین رمزارز پرطرفدار در دنیا به شمار می رود و حتی عده ای آن را از بیت کوین هم بهتر می دانند. البته قیمت مناسب این رمزارز نیز موجب شده طرفداران آن روز به روز افزایش یابند.

بازار؛ گروه فناوری: اتریوم یکی از بهترین رمزارزهای دنیا و دومین رمزارز پس از بیت کوین است. قیمت این رمزارز در حال حاضر ۳۹۶ دلار معادل با ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان است. اتریوم تا زمان نگارش این مطلب ۱۸ دلار نسبت به روز قبل افزایش قیمت داشته است. اتریوم یا (Ethereum)، نسل دوم ارزهای دیجیتال است. این ارز تازه نفس، با هدف هوشمندسازی فرایندها و ایجاد فضایی برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و خودکار ایجاد شد. اتریوم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ و به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، «ویتالیک بوترین» پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت.

اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. اتریوم هم مانند بیت کوین می‌تواند به عنوان ارز دسته‌بندی شود اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از بیت کوین است.

بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال مانند بیت کوین  استفاده می‌شود. اما بلاک چین اتریوم برای اجرای کدهای برنامه نویسی برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. مانند بیت کوین، اتریوم نیز یک بلاک چین توزیع شده عمومی است. اگر چه تفاوت‌های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت این دو اهداف و قابلیت‌هایشان است. بیت کوین یک برنامه کاربردی خاص از فناوری بلاک چین است. در واقع بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز ایجاد شده است.

بلاک چین بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که فقط یک نرم افزار به نام بیت کوین روی آن اجرا می‌شود. در نقطه مقابل، بلاک چین اتریوم را سیستم عاملی در نظر بگیرید که هزاران نرم افزار و سرویس مختلف می‌توانند روی آن فعالیت کنند. با این حساب، درک مفهوم «توکن» برایتان آسان‌تر خواهد شد. در واقع یک توکن، ارز برنامه‌ای غیرمتمرکز است که خودش بلاک چین خصوصی ندارد و از بلاک چین‌های دیگر مثل اتریوم استفاده می‌کند.

در بلاک چین اتریوم، به جای کار برای استخراج بیت کوین، ماینرها برای یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده به نام «اتر» که شبکه را تامین می‌کند، کار می‌کنند. اتر یک ارز دیجیتال تجاری و قابل حمل است که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش نرم افراز مورد نظر، توسط توسعه دهندگان نرم افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیت کوین پیشگام ارزهای دیجیتال است؛ این شبکه نوعی نرم افزار روی یک بلاک چین است. با این حال، بیت کوین فقط یک نرم افزار است. مثلا ایمیل یکی از کاربردهای اینترنت است اما فقط یکی از هزاران کاربرد این فناوری است. دکتر «گاوین وود» از بنیان‌گذاران اتریوم در این باره می‌گوید: تصور کنید در خیابان هستید و می‌خواهید تاکسی بگیرید. از اسنپ درخواست خودرو  می‌کنید و یک ماشین خودران  شما را سوار می‌کند. تاکسی شما را به یک پمپ بنزین می‌برد و هزینه سوخت را از پول مسافرهای قبلی‌اش پرداخت می‌کند. سپس شما را به مقصدتان می‌رساند و کرایه سفرتان هم از کیف پول الکترونیکی‌ شما پرداخت می‌شود. در زمانی که تاکسی در حال رساندن شما به مقصد است، به صورت خودکار هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را هم می‌پردازد. بعد از پیاده کردن شما هم به یک تعمیرگاه می‌رود تا عیب‌های احتمالی اتومبیل را تعمیر کند.

اتریوم دومین رمزارز دنیا
کارشناسان بر این باورند که اتریوم دومین رمزارز در دنیا پس از بیت کوین است. البته این رمزارز اصلاحاتی نیز داشته است.

میرسهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین ایران در گفت و گو با «بازار» اظهار کرد: اتریوم رمز ارز بسیار خوبی است. دومین رمزارز در بازار دنیاست و پس از بیت کوین بهترین ارز دیجیتال دنیا محسوب می شود.

او افزود: یک روزنامه نگار روسی پس از آنکه درباره بیت کوین تحقیق کرد تصمیم گرفت خود رمزارزی ایجاد کند و اتریوم را ایجاد کرد.

نیکزاد در ادامه بیان کرد: اتر هم جزو رمزارزهای معروف است اما بر پایه دلار آمریکاست.

به گفته او اتریوم در حال حاضر نوسانات بیت کوین را ندارد اما ممکن است هرلحظه بیت کوین ریزش داشته باشد. اتریوم به زودی روند صعودی را در پیش می گیرد.

اتریوم اگرچه دومین رمزارز پس از بیت کوین به شمار می رود اما دور از ذهن نیست که گوی سبقت را از بیت کوین برباید. این ارز دیجیتال نسل دوم رمزارزها در دنیا به شمار می رود. هر رمزارز جدید با اصلاحات و بهبودهایی نسبت به نسل های پیشین ایجاد می شود و بنابراین به زودی شاهد رمزارزهایی بسیار بهتر از بیت کوین در بازارهای جهانی خواهیم بود.

کد خبر: ۳۴٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha