۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
شهرداری ها مقصر هدر رفت بالای انرژی در ایران هستند
اکبر ترکان:

شهرداری ها مقصر هدر رفت بالای انرژی در ایران هستند

مشاور سابق رییس جمهور با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در خانه‌های ایرانی سالانه ۲۰۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع است، می‌گوید: پایان‌کار در شهرداری‌ها ‌باید منوط به رعایت قوانین مقررات ملی ساختمان باشد اما متاسفانه این اتفاق در کشور رخ نمی‌دهد.

سهیلا روزبان، خبرگزاری بازار- «کمتر از ۱۰ درصد خانه‌هایی که در ایران ساخته می‌ شود، مبحث ۱۹ قانون مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌ کنند.» اکبر ترکان رییس سابق سازمان نظام مهندسی که شهرداری را مقصر هدر رفت انرژی در خانه‌های ایران می‌ داند، به خبرگزاری بازار می‌ گوید: نهادی که باید مراقب رعایت اصول شهرسازی در کشور باشد خود به مانعی بر سر راه آن تبدیل شده است. او ادامه می‌ دهد: عوارض معمولی کفاف هزینه‌هاو بریز و بپاش‌های شهرداری را نمی‌دهد و برایجبرای کسری خود به خرید و فروش قوانین و مقرراتروی آورده اند. به گفته او، پایان‌کار در شهرداری‌ها ‌باید منوط به رعایت قوانین مقررات ملی ساختمان باشد اما متاسفانه این اتفاق در کشور رخ نمی دهد. طبیعی است وقتی هیچ الزامی برای رعایت قانون وجود نداشته باشد، سازنده هم زیر بار هزینه‌های بالای استانداردسازی نمی‌رود.

 فعالین بخش خصوصی هم که از الزامات قانونی در این بخش ناامید شده اند، می‌گویند کهباید سیاست‌های تشویقی برای حل این مشکل در نظر گرفت. آرش نجفی رییس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی در این باره به خبرگزاری بازار می‌گوید: باید به خانه‌هایی که استانداردهای لازم را برای کاهش هدر رفت سوخت را رعایت کرده اند، ستاره انرژی داد. در این حالت خریداران می‌دانند که خانه ای که بالای ۳.۵ ستاره انرژی دریافت کرده اند، به لحاظ استاندارد در شرایط قابل قبولی قرار دارد و حتی حاضرند پول بیشتری هم بابت آن پرداخت کنند.

او البته معتقد است حمایت‌ها ‌نباید تنها به سطح عرضه و رابطه بین خریدار و فروشنده محدود شود و شهرداری می‌ تواند با کاهش عوارض برای سازنده‌ها، انگیزه ساخت خانه‌های استاندارد را بیشتر کنند.

ادامه خوش مصرفی در ایران و کاهش مصرف در اروپا

 بی توجهی به هدر رفت انرژی در ایرن در حالی رخ می‌دهد که زنگ خطر برای مصرف بالای انرژی در کشور به صدا درآمده است. مصرف گاز در بخش خانگی و اداری رکورد ۶۰۰ میلیون مترمکعبرا شکسته و گاز نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها ‌و برخی از واحدهای پتروشیمی به شدت کاهش پیدا کرده است.

اکبر ترکان مشاور سابق رییس جمهور که در کارنامه کاری خود، ریاست سازمان نظام مهندسی را هم داشته است، در این باره به خبرگزاری بازار می‌گوید: میزان مصرف انرژی در خانه‌های ایران سالانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع است این در حالی است که هم اکنون کشورهای اروپایی تنها۲۰۰ کیلو وات ساعت به ازای هر مترمربع انرژی می‌سوزانند. البته این حجم از مصرف سوخت نقطه ایده آلی برای آنها نیست و مصرف ۵۰ کیلو وات ساعت به ازای هر مترمربع را برای خود هدف‌گذاری کرده‌اند.

آنگونه که این مقام مسئول اعلام می‌ کند، در مبحث ۱۹ میزان مصرف انرژی در ساختمان مشخص نشده، فقط استانداردهای لازم در مباحثی همچون عایق بندی پنجره‌ها، کف، دیوارهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است. البته اگر تمامی این شاخص‌هارعایت شود، میزان مصرف سالانه انرژی در ساختمان به ۲۰۰ کیلو وات ساعت در هر مترمربع می‌رسد.

خانه‌های استاندارد فقط  برای لاکچری‌ها

به گفته مشاور سابق رییس جمهور، مبحث ۱۹ قانون مقررات ملی ساختمان تنهادر ۱۰ درصد خانه ایرانی اجرایی می‌ شود کهآن هم مربوط به ساختمان‌های لاکچری تهران است. ترکان می‌ گوید: در حال حاضر قانون مقررات ملی ساختمان و استانداردسازی سازه و فنداسیون در تعداد بالایی از خانه‌های ساخته شده، رعایت می‌ شود اما استانداردهای مربوط به کاهش هدر رفت انرژی تنهادر ساختمان‌های گران قیمت اجرایی می‌ شود.

ستاره برای خانه‌های استاندارد

حدود ۲۰ سال‌ پیش بود که مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای کاهش هدر رفت سوخت به تصویب رسید و متولیان شهرسازی موظف به اجرای آن شدند. قانونی که هیچ گاه اجرایی نشده و حالا بعد از گذشته حدود دو دهه به گفته نجفی، نایب رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی کشور، نیازمند بازنگری دوباره است. این‌ فعال بخش خصوصی می‌گوید: اگر می‌ خواهیم ساختمان‌هایی داشته باشیم که هدر رفت انرژی در آن مطابق استانداردهای بین المللی باشد، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و حتی خود وزارت نفت باید سیاست‌های تشویقی برای سازندگان کارآمد در نظر بگیرند و ممیزهایی را هم در این خصوص تعریف کنند.

او در توضیح پیشنهاد خود ادامه داد: به عنوان مثال می‌ توان با در نظر گرفتن ستاره انرژی، خریداران را متوجه ساختمان‌هایی که در ساخت آنها از تجهیزات استاندارد استفاده شده، ساخت. در این حالت خریداران می‌دانند که خانه ای که بالای ۳.۵ ستاره انرژی دریافت کرده اند، به لحاظ استاندارد در شرایط قابل قبولی قرار دارد و حتی حاضرند پول بیشتری هم بابت آن پرداخت کنند. از طرفی برای تشویق این سازنده هامی‌توان اعلام کرد، ساختمان‌هایی که ستاره انرژی بیشتری دریافت کنند، عوارض کمتری پرداخت می‌کنند.

صف مشتری برای خانه‌های بی کیفیت

اما کارشناسان بازار معتقدند تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار متناسب نباشد، با اجرای راه کارهایی از این دست نمی توان امیدی به استانداردسازی ساختمان‌های ایران و کاهش هدررفت انرژی داشت. بیت‌الله ستاریان، کارشناس ارشد مسکن در این باره می‌گوید: «درحال حاضر میزان عرضه مسکن تناسبی با نیاز بازار نداشته و خانه‌ها با بدترین کیفیت هم ساخته شوند، بازهم مشتری زیادی برایش سرودست می‌شکند.

او با بیان این‌که هم‌اکنون با کسری حدود ٥‌میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم، ادامه داد: سالانه به تولید ۱.۴ ‌میلیون مسکن در کشور نیاز داریم، درحالی‌ که میزان تولید مسکن در ‌سال گذشته حدود ٤٠٠‌هزار واحد و در بهترین حالت ٩٠٠‌هزار واحد بوده است. طبیعی است که در این حالت هیچ رقابتی در بازار وجود نداشته و سازنده‌هاو پیمانکاران تمام تلاش خود را می‌کنند که با ارزان‌ترین قیمت ممکن ساخت خانه را به پایان برسانند.

به گفته این کارشناس مسکن، از آنجایی که در اقتصاد ما مسکن یک کالای سرمایه‌ای است، خریدار به دنبال واحدی است که سود بیشتری داشته است و اصلا به روی گسل بودن خانه‌هاتوجهی نمی‌شود.

کد خبر: ۳٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha