۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
باز شدن راه تجارت آسیای میانه از طریق ایران

باز شدن راه تجارت آسیای میانه از طریق ایران

کریدور کتای متشکل از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به آسیای میانه راه اندازی شد این کریدور یکی از اقتصادی ترین شیوه های ارسال کالا به آسیای میانه محسوب میشود.

به گزارش بازار به نقل از اسپوتنیک، مصطفی آیتی مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران درباره ی پتانسیل های این کریدور و ظرفیت های آن به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: کریدور کتای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی را از طریق بنادر جنوبی ایران شامل بندر چابهار، بندر شهید رجایی و بندرعباس به آبهای آزاد و بازارهای جهانی متصل می کند.

به ویژه بندر چابهار دسترسی سریع تر و کم هزینه تری را برای تجار به بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد، همچنین ارتقای ترانزیت در افغانستان به توسعه در این کشور و به تقویت صلح و امنیت نیز کمک خواهد کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر امکان پیوستن کشورهای دیگر به این کریدور افزود: حتما کشورهای دیگر آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و قزاقستان و حتی چین هم می توانند به این کریدور بپیوندند. همچنین این کریدور مکمل کریدور چابهار است و هند نیز می تواند به آن ملحق شود قطعا کشور عمان نیز می تواند از این کریدور بهره مند شود.

دکتر مصطفی آیتی درباره ی مسیر کریدور کتای بیان کرد: این کریدور جایگزین کریدور دیگری نیست، بلکه کریدور جدیدی است که در کنار کریدور عشق آباد که از مسیر ترکمنستان عبور می کند می تواند انتخاب تجار را برای تجارت از مسیرهای متعدد بر اساس ملاحظات اقتصادی تنوع ببخشد، البته طبیعی است که با توجه به بسته بودن مرز ترکمنستان در حال حاضر این کریدور رونق بیشتری گرفته و شاهد علاقمندی بیشتر تجار برای استفاده از این مسیر طی دو سه ماه اخیر هستیم.

وی در ادامه افزود: هر چند این مسیر می تواند تجارت ایران با آسیای مرکزی را تسهیل کند اما به نظر بخش عمده ای از این مسیر صرف ترانزیت کالا از سایر کشورها به منطقه آسیای مرکزی با استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی ایران خواهد شد؛ بنابراین، این کریدور بیشتر به همگرایی و توسعه کل منطقه کمک خواهد کرد و بویژه می تواند به توسعه و در نتیجه تقویت امنیت و صلح در افغانستان کمک کند.

دکتر مصطفی آیتی در پایان اهمیت کریدور کتای در هزینه ‌های تجارت را توصیف کرد: با توجه موقعیت جغرافیایی استانهای مختلف جمهوری اسلامی ایران نسبت به‌ آسیای میانه، به هر صورت این کریدور جدیدی است که برای مناطق مرکزی و جنوبی ایران مسیر کوتاه تری برای آسیای میانه می تواند باشد و طبیعتا علاوه بر صرفه اقتصادی ترانزیت کالا در این مسیر، تجارت کالای ایرانی هم به تناسب رونق بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۴٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha