۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
پرورش پایدار گیاهان با استفاده از کودهای ارگانیک شدنی است
کودهای ارگانیک و غیر ارگانیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

پرورش پایدار گیاهان با استفاده از کودهای ارگانیک شدنی است

تحقیقات نشان داده است که کودهای ارگانیک در مقایسه با کودهای غیر ارگانیک دارای چندین مزیت است؛ از جمله اینکه کودهای ارگانیک از مواد آلی و طبیعی همانند گیاهان و حیوانات استخراج می شوند که با محیط زیست بسیار سازگارتر هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با توجه به نقش کلیدی که انواع کودهای موجود و در دسترس کشاورزان در حاصلخیز کردن و یا بر عکس تخریب خاک دارد، آگاهی و دانش کشاورزان و بهره برداران نسبت به خصوصیات، مزایا و اثرات منفی انواع کودها می تواند نقش به سزایی در روند فعالیت آنها داشته باشد. در این راستا به بررسی انواع کودهای ارگانیک و غیر ارگانیک پرداختیم که در ادامه می خوانید.

به چه موادی کود گفته می شود و شامل چند دسته است؟
به هر نوع ماده  معدنی، آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود کود اطلاق می گردد.   در حقیقت در یک طبقه بندی کودها به دو دسته ارگانیک و غیر ارگانیک تقسیم می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

 برای تهیه و کاربرد کودهای ارگانیک زمان بیشتری نیاز است اما  میزان و دوام تغذیه خاک طولانی تر خواهد بود

کودهای ارگانیک چه ویژگی هایی دارد؟
اگر درصدد هستید که گیاهان خود را با روشی پایدارتر پرورش دهید، استفاده از محصولات ارگانیک پیشنهاد می شود. کودهای ارگانیک در مقایسه با کودهای غیر ارگانیک دارای چندین مزیت هستند از جمله اینکه کودهای ارگانیک از مواد آلی و طبیعی همانند گیاهان و حیوانات استخراج می شوند که با محیط زیست بسیار سازگارتر هستند.

از سوی دیگر برای تهیه و کاربرد کودهای ارگانیک زمان بیشتری نیاز است اما  میزان و دوام تغذیه خاک طولانی تر خواهد بود. علاوه بر پایداری کودهای ارگانیک، سلامت و کم خطر بودن آنها از جمله دلایل استقبال از این دسته کودها محسوب می شود.

جالب است بدانید کودهای ارگانیک باعث تقویت فرایند طبیعی خاک و  محصول  و همچنین موجب مقاومت دانه در مقابل آفات و بیماری ها به روش طبیعی  می شود.

انواع کودهای ارگانیک را بیشتر بشناسیم

کود FERMO FEED Fertilizer  یک نوع بخصوص از کودهای ارگانیکی است که دارای مولفه های بیولوژیکی با کیفیت بالا است و برای ارتقاء سطح کیفی محصول و خاک مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول دارای تنوع بالا، برای هر نوع دانه و شرایط جوی است.

نکته جالب توجه این است که از کودهای بیولوژیکی می توان برای انواع زمین‌های زراعی اعم از سبزیجات، غلات و حتی درختان میوه استفاده کرد. این محصول ۱۰۰% طبیعی بوده و حاوی  عناصر کمیاب در خاک، آنزیم های رشد و فوتو الکتریک های مورد نیاز خاک هستند. میزان نیتروژن بالا در این محصولات باعث تامین مواد معدنی  خاک و رشد باکیفیت محصول خواهد شد. از سوی دیگر مواد مغذی موجود در این محصولات باعث حفظ رطوبت خاک،   افزایش مقاومت محصول در مقابل کم آبی های موقت خواهند شد. بجز عناصر نامبرده در این محصول می توان به میزان بالای آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، روی، پتاسیم و سولفور نیز اشاره کرد.

یکی از دلایل  پرکاربرد بودن کودهای مخصوص مرکبات، خوش رنگ کردن محصولات و  حفظ سلامت درخت و درختچه ها است

کود FertiplussCOW نیز نوع دیگری از کودهای ارگانیک است که به صورت صد درصد از فضولات گاوی تهیه شده است؛ این کودها به سرعت در خاک پخش و جذب می شود.

یکی ازمهم ترین ویژگی‌های این نوع کودها آزاد سازی تدریجی مواد  معدنی و طولانی مدت بودن عملکرد تغذیه خاک است. علاوه بر این میزان آمونیاک و کلر  در این محصولات  صفر است.

نکته قابل توجه در مورد این نوع کودها این است که دارای مقدار زیادی زینک، منیزیم و آهن هستند که نقش مهمی در کیفیت و رشد محصولات زراعی ایفا می کند.

کود Fertipluss Citrus از زمره کودهای ارگانیک است که مخصوص کشت انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت است. همانطور که میدانید برای  عملکرد بالا در مرکبات و همچنین  حفظ  بازده بالا، لازم است مواد مغذی کافی به طور مداوم  به محصول اضافه شود.

یکی از  مزیت های  استفاده از این نوع کود ارگانیک ویژه مرکبات این است که برای دستیابی به  نتیجه‌ای  مطلوب دیگر نیازی به لقاح با محصولات دیگر نیست. درواقع این کودها فعالیت خاک را تحریک می کنند و امکان ترکیب عناصر کمکی را فراهم می آورد.

جالب است بدانید در این محصولات آهن بالا همراه با پتاسیم کافی وجود دارد که گیاه را تا یک سال در شرایط مطلوب نگه خواهد داشت. یکی از دلایل  پرکاربرد بودن این نوع کودها، خوش رنگ کردن محصولات و  حفظ سلامت درخت و درختچه ها است.

یکی دیگر از انواع کودهای ارگانیک موجود در صنعت کشاورزی، کود Fertipluss  Liquid است. این دسته از کودها از مواد طبیعی تشکیل شده و مخصوص انواع مختلف غلات است.

 در این محصول میزان کلر و آمونیاک به شدت کنترل شده است و با تامین قند خاک به حفظ سلامت محصول و خاک کمک می کند. از سوی دیگر این دسته از کودها، تعادل خاک را  احیاء کرده و گیاه را در مقابل هر آفت و بیماری مصون می سازد.

 کودهای شیمیایی  نمی توانند برای مدت طولانی مواد غذایی لازم را برای گیاهان فراهم کنند چرا که در واقعیت امر هیچ ماده آلی مازادی را به خاک اضافه نمی کنند

کودهای غیر ارگانیک شامل چه نوع کودهایی می شود؟
کود شیمیایی به انواع به خصوصی از  کودها  گفته می شود که  از عناصر کشت نشده  غیر ارگانیک تشکیل شده و باعث تحریک و رشد محصولات می گردند.

 کودهای غیر ارگانیک درواقع از عناصر غذایی شیمیایی تشکیل شده اند که به طور مصنوعی استخراج می شود و از نظر ترکیب یکنواخت و ثابت هستند؛ به طوری که به سرعت در آب حل می شود. این امر باعث تسریع فرایند تحریک رشد محصول  می شود. با این حال، مدت کارایی این دسته از کودها کوتاه است.

 جالب است بدانید کودهای شیمیایی  نمی توانند برای مدت طولانی مواد غذایی لازم را برای گیاهان فراهم کنند چرا که در واقعیت امر هیچ ماده آلی مازادی را به خاک اضافه نمی کنند. بنابراین عمر خاک غنی و تحریک نمی شود. یکی دیگر از ویژگی های کودهای شیمیایی خاصیت شور بودن آنها است که این موضوع باعث جذب رطوبت خاک می شود.

 کودهای پتاسیمی دارای ترکیبات کلر و پتاسیم هستند که در حجم بالا باعث مسمومیت غذایی خواهند شد

انواع کودهای غیر ارگانیک کدام است؟
گفتنی است رایج ترین و پرکاربرد ترین دسته کودهای شیمیایی «ازت» نام دارد که به صورت نیترات آمونیم جذب گیاه می شود.

دسته بعدی کودهای شیمیایی کودهای فسفری است که به وسیله کلسیم و آهن در خاک تثبیت می شوند. کودهای پتاسیمی نیز  در جایگاه سوم انواع کودهای شیمیایی قرار دارند که اصولا در خاک های شنی و اسیدی استفاده می شود. کودهای پتاسیمی دارای ترکیبات کلر و پتاسیم هستند که در حجم بالا باعث مسمومیت غذایی خواهند شد.

علاوه بر این کودهای گوگردی نیز جزو کودهای پر کاربرد شیمیایی است که  عنصر گوگرد را به خاک اضافه می کند.

آخرین دسته کودهای شیمیایی نیز کودهای کلسیم و منیزیم هستند که از طریق عنصر فسفر حاوی کلسیم و سولفات منیزیم  به خاک داده می شوند.

کد خبر: ۳۴٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha