۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
انگلیس با بدهی  ۷۰ میلیارد پوندی ساز خروج را کوک کرد
جمعه تاریخی در انگلیس

انگلیس با بدهی ۷۰ میلیارد پوندی ساز خروج را کوک کرد

به عنوان بخشی از توافق نامه و لایحه نهایی برگزیت، انگلیس توافق خود را برای پرداخت بدهی خود به اتحادیه اروپا با عنوان تسویه حساب مالی پیش از خروج این کشور در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، اعلام کرد.

بازار، تهمینه غمخوار- نخست وزیر انگلیس روز جمعه آینده را لحظه ای خارق العاده و ستودنی برای کشورش پس از سال ها  بحث و جدال در نظرگرفت و راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هموار شده خواند.

بوریس جانسون روز گذشته اظهار کرد که ما اکنون می توانیم به عنوان یک کشور با دولتی متمرکز بر ارائه خدمات عمومی بهتر، فرصت های بیشتر و آشکارسازی پتانسیل های موجود،  در حالی که ایجاد یک رابطه جدید قوی با اتحادیه اروپا به عنوان دوست و حاکمیت برابر برای ما اهمیت دارد، پیش رویم.

انگلیس که قرار است روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان نخستین کشور از اتحادیه اروپا خارج شود، با امضای لایحه نهایی برگزیت، خروج خود را از اتحادیه اروپا رسما به قانون تبدیل کرد و روز چهارشنبه توافق این کشور با اتحادیه اروپا را به تصویب رساند.

انگلیس موافقت کرده که بر اساس لایحه نهایی برگزیت با اتحادیه اروپا تسویه حساب کند که البته بخش عمده ای از این لایحه نشانگر سهم انگلیس  و مشارکت آن در اتحادیه اروپا در دوره انتقال می باشد.

دوره انتقال، زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه تا پایان سال ۲۰۲۰ است که طی آن رابطه انگلیس با اتحادیه اروپا تا حد زیادی مشابه روابط قبلی بوده ولی به هر دو طرف امکان بهبود و استحکام بیشتر روابط آینده دو جانبه را نیز می دهد.

گفتنی است که البته نگرانی هایی پیرامون عدم توافق دولت انگلیس برای پرداخت بدهی خود به اتحادیه اروپا وجود داشته که ممکن است بر روابط دو جانبه آنها اثر گذار بوده و مذاکرات آتی هر دو طرف را با مشکلاتی روبرو کند.

 انگلیس چقدر بدهکار است؟
هنگامی که برای اولین بار پرداخت بدهی به عنوان بخشی از توافق نامه ترزامی پیشنهاد شد، جزئیاتی از نحوه محاسبه آن در شکلی دقیق تر نیز ارائه شد.

ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس قبلا پیشنهاد داده بود که اگر طرح قرارداد برگزیت به تصویب نمایندگان پارلمان برسد، او از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

در آن زمان، این بدهی حدود ۳۹ میلیارد پوند تخمین زده شده بود، اما مبنای تسویه حساب آن در تاریخ برگزیت یعنی ۲۹ مارس ۲۰۱۹ بود.  

تاخیر چندین باره برگزیت نیز نشانگر  تصمیم انگلیس در جهت تاخیر در پرداخت بدهی خود و به میزانی کمتر از لایحه نهایی برگزیت، به عنوان سهم عادی بودجه انگلستان در آن زمان می باشد.

بنابراین زمانی که تاریخ برگزیت ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ درنظر گرفته شد، دفتر مسئولیت تخمین بودجه (OBR) اعلام کرد که نرخ بدهی بر اساس این لایحه به میزان ۳۲.۸ میلیارد پوند کاهش یافته است.

پس از آن، زمانی که تاریخ برگزیت به تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ موکول شد، این دفتر تخمین تازه ای ارائه نداد اما دفاتر دیگر بررسی بودجه که به بررسی واقعیت ها و  ادعاهای موجود در پشت یک داستان اختصاص داده شده برای تعیین صحت و سقم آن موضوع می پردازند،  به دنبال راهنمایی هایی از دفتر مسئولیت تخمین بودجه در مورد نحوه محاسبه قبلی بودند.

بنابراین اولین کاری که باید در زمان فعلی انجام شود این است که از نرخ پرداختی انگلیس به اتحادیه اروپا که از ماه نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۹ موظف به پرداخت آن بوده است، کم شود و  بر اساس تخمین این دفتر ۱.۶۲ میلیارد پوند برای این دو ماه پرداخت شود.

این دفتر همچنین اعلام کرد که کل این نرخ در سال ۲۰۲۰ به ۶۹.۶ میلیارد پوند خواهد رسید و انتظار می رود که در ۱۲ مرحله تقسیط شود.

گفتنی است که اتحادیه اروپا معمولاً درصد بالاتری از سهم خود را در اوایل سال جاری درخواست می کند و این مبلغ درمورد صورتحساب خروج از اتحادیه اروپا کمتر از ۳۰ میلیارد پوند می باشد.

دفتر تخمین بودجه انتظار دارد میزان زیادی از این مبلغ تا سال ۲۰۲۲ پرداخت شود.

جالب است که قرار بود بر اساس پیش بینی ها انگلیس تا تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ بدهی خود به اتحادیه اروپا را پرداخت کند.

گفتنی است که علاوه بر مشارکت و کمک به بودجه اتحادیه اروپا درسال ۲۰۲۰، انگلیس همچنین به تعهدات مالی که اتحادیه اروپا در هنگام عضویت از آن خواسته پایبند است اما هنوز به طور کامل قدمی در جهت پرداخت کامل آن بر نداشته است.

ذکر این نکته نیز لازم است که انگلیس همچنین در مقوله پرداخت حقوق بازنشستگی کارکنان اتحادیه اروپا پیش از برگزیت نیز سهم دارد.

گفتنی است که انگلیس مقداری پول نیز پس انداز کرده که شاید بتواند برای پرداخت بدهی های خود از آن ها استفاده کند. این مبلغ شامل سرمایه گذاری ۳ میلیارد پوندی که قبلا انگلیس به بانک سرمایه گذاری اروپا پرداخت کرده و همچنین مقدار کمی از سرمایه پرداخت شده به بانک مرکزی اروپا می باشد.

کد خبر: ۳٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha