۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۹
کاهش ۵۰ درصدی استفاده ازسموم شیمیایی تا سال ۲۰۳۰
اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ سلامت خاک برای آیندگان

کاهش ۵۰ درصدی استفاده ازسموم شیمیایی تا سال ۲۰۳۰

یکی از اقدامات مهم اتحادیه اروپا برای حفظ سلامت شهروندان اروپایی و سلامت خاک برای آیندگان استفاده از سبک های جدید کشاورزی و ممانعت از کاربرد کودهای شیمیایی است. به طوری که بر اساس مصوبه ماه مه ۲۰۲۰ کمیسیون اداری اروپا، تا سال ۲۰۳۰ استفاده از سموم دفع آفات شیمایی تا ۵۰% کاهش خواهد یافت.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس قانون  تصویب شده در پارلمان اتحادیه اروپا   و با کسب بیشترین آرا از سوی اعضاء این پارلمان، برای چندمین سال پیاپی ورود محصولات  ترا ریخته ( GMO) تولید شده در ایالت متحده امریکا به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا ممنوع شد.

از جمله موارد دیگر در این لیست  می توان به گوشت های گاوی فرآوری شده از طریق هورمون رشد مصنوعی و مرغ های شستشو داده شده با اسپری ضد باکتریایی کلرو کلرامین در مرحله  فرآوری اشاره کرد.

به گفته «سانی پرود وزیر کشاورزی امریکا»،  تصمیمات اتحادیه اروپا نه تنها محدودیت های صادراتی برای مواد غذایی و  زراعتی از جمله گوشت گاوی هورمونی و مواد غذایی ترا ریخته را هدف قرار داده است، بلکه عدم استفاده از کودهای شیمیایی در راستای حفظ سلامت محصولات  را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

تهیه مواد غذایی در زمین های کشاورزی محلی از جمله مهم ترین طرح های آتی اتحادیه اروپا خواهد بود

وی در ادامه خاطر نشان کرد : متعهد بودن اتحادیه اروپا به پروتکل های تعیین شده  فی مابین اتحادیه اروپا و کشور آمریکا افق های جدیدی را به روی دنیای مدرن کشاورزی باز خواهد کرد.

تهیه مواد غذایی در زمین‌های کشاورزی محلی؛ از جمله طرح‌های آتی اتحادیه اروپا
از سوی دیگر جانی سزوجوفسکی کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا، اعلام کرد:  در جلسه آنلاین اتحادیه اروپا، اعضاء این پارلمان خواستار  مواردی همچون کشاورزی  پایدار، سازگار با محیط زیست، حفظ سلامت خاک و بهره‌وری آن برای نسل های بعد شده‌اند.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا درس مهمی را در مورد نیاز به امنیت غذایی و تقویت سیستم های تولیدی  به انسان ها داده است. به طوری که احساس عدم امنیت در مورد منابع غذایی و کاهش بخش تولید به دلایل بهداشتی و سلامتی در چند ماه اخیر تصمیمات اتخاذ شده نهادها و سازمانهای ذی ربط را دستخوش تغییرات کرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تهیه مواد غذایی در زمین های کشاورزی محلی از جمله مهمترین طرح های آتی اتحادیه اروپا خواهد بود. کاهش واردات منابع غذایی از سایر نقاط با هدف تامین منابع کافی برای هر منطقه جغرافیایی از طریق منابع بالقوه  همان منطقه نیز در راس دستورات جلسه برگزار شده مذکر اتحادیه اروپا بوده است.

 اتحادیه اروپا دومین مقصد واردات مواد غذایی و خوراکی ایالات متحده آمریکا است
بر اساس این گزارش، در جلسه آنلاین  مابین کمیسیونر  کشاورزی اتحادیه اروپا و وزیر کشاورزی امریکا مسائل کلیدی  همانند امنیت غذایی در دنیای پس از پاندمی کرونا ویروس، حمایت مالی حزب محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپا، انجام  تجارت آزاد و تقویت پتانسیل محلی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

اتحادیه اروپا دومین مقصد واردات مواد غذایی و خوراکی ایالات متحده امریکا است، به طوری که بر اساس گزارش اعلام شده از طرف وزارت کشاورزی ایالت متحده امریکا  در سال مالی جاری بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا انجام خواهند داد

علاوه بر موضوعات ذکر شده در این جلسه آنلاین، وزیر کشاورزی آمریکا مسئله حق انتخاب آزاد غذا  را برای شهروندان اروپایی عنوان کرد.

در حقیقت وی از اتحادیه اروپا در خواست کرد که حق انتخاب نوع مواد غذایی را به عهد خود مصرف کنندگان بگذارد. همچنین به گفته وی به جای ممنوع کردن محصولات، بررسی میزان رضایتمندی مصرف کنندگان اروپایی نقش کلیدی در  از سرگیری مبادلات خواهد داشت.

 این گزارش حاکی است دولت آقای ترامپ بارها اظهار داشته است که موضوع  کشاورزی بایست جزء لاینفک مذاکرات تجاری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باشد. اما از سوی دیگر  مقامات اروپایی بیشترین توجه خود را بر محصولات صنعتی معطوف ساخته اند.

 در مجموع باید گفت اتحادیه اروپا دومین مقصد واردات مواد غذایی و خوراکی ایالات متحده امریکا است. به طوری که بر اساس گزارش اعلام شده از طرف وزارت کشاورزی ایالت متحده امریکا  در سال مالی جاری بیش از ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا انجام خواهند داد.

اتحادیه اروپا با استناد به خاستگاه اصلی مواد غذایی معاملات خود را انجام می دهد
بر اساس این گزارش، برای سالیان متمادی اتحادیه اروپا ورود محصولات ترا ریخته، گوشت قرمز و مرغ فراورده شده از طریق هورمون های رشد مصنوعی  را ممنوع کرده است. ایالات متحده نیز با ارائه گزارشات و نتایج تحقیقات کارشناسان حوزه محصولات کشاورزی ادعای اتحادیه اروپا  را رد و منسوخ ساخته است.

با این تفاسیر اتحادیه اروپا اخیرا با استناد به خاستگاه و مبدا اصلی مواد غذایی جهت انجام معاملات تصمیم گیری می کند. به عنوان مثال  مبدا اصلی پنیر پارمیزان کشور ایتالیاست و این محصول فقط از ایتالیا خریداری خواهد شد و یا خواستگاه اصلی پسته کشور ایران می باشد و تنها منبع واردات پسته کشور ایران خواهد بود. در این صورت از ورود و انجام معاملات غیر اصل و مصنوعی به اتحادیه اروپا ممانعت خواهد شد.

 ایالت متحده آمریکا درصدد است تا سال ۲۰۵۰، میزان تولیدات کشاورزی خود را تا ۴۰% افزایش دهد که این مهم با بهره گیری از تولیدات مکانیزه، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات میسر خواهد شد

ایجاد امنیت در زنجیره تامین مواد غذایی رکن اصلی تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا
گفتنی است یکی دیگر از اقدامات مهم اتحادیه اروپا برای  حفظ سلامت شهروندان اروپایی و سلامت خاک برای آیندگان استفاده از  سبک های جدید کشاورزی و ممانعت از کاربرد کودهای شیمیایی است.  به طوری که مصوبه  ماه مه ۲۰۲۰ کمیسیون اداری اروپا تحت عنوان «استراتژی چنگالی» تولیدات کشاورزی را متحول ساخت. بر اساس مصوبه نامبرده تا سال ۲۰۳۰ استفاده از سموم دفع آفات شیمایی تا  ۵۰%، مصرف کود حداقل تا ۲۰% و مواد مغذی تا ۵۰% کاهش خواهد یافت.

بر اساس این مصوبه ۲۵% از زمین های کشاورزی اتحادیه اروپا در دهه آینده را تحت پوشش قرار می دهد. علاوه بر حوزه زراعت و غلات، مصرف آنتی بیوتیک برای دام ها  و آبزیان نیز به نصف کاهش می یابد. در واقع هدف از مصوبه فوق اعمال ممنوعیت های بیشتر در حوزه کشاورزی و دام پرروی نیست، بلکه ایجاد امنیت در زنجیره تامین مواد غذایی اصلی ترین رکن این تصمیمات است.

جالب است بدانید، کشور ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین طرفداران مهندسی ژنتیک کشاورزی است. این کشور درصدد است تا سال ۲۰۵۰، میزان تولیدات کشاورزی خود را تا ۴۰% افزایش دهد که این مهم با بهره گیری از تولیدات مکانیزه، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات میسر خواهد شد.

کد خبر: ۳۳٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha