۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
شرکت‌های فناور چراغ راه رونق تولید؛ دانش بنیان‌ها به کمک تولید می‌آیند
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های فناور چراغ راه رونق تولید؛ دانش بنیان‌ها به کمک تولید می‌آیند

لرستان- وجود شرکت‌های دانش‌بنیان نویدبخش آینده‌ای روشن بوده و نقش این شرکت‌ها در افزایش بهره‌وری، کیفیت، رقابت‌پذیری، خودکفایی و اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی در تمام دنیا ثابت شده است.

بازار؛ گروه استانها: شاید بتوان شرکت‌های دانش بنیان را بهترین اتفاق در لرستان دانست که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای استان باشد. به هر حال اهمیت شرکت‌های دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست و نقش این شرکت‌ها در افزایش بهره‌وری، کیفیت، رقابت‌پذیری، خودکفایی و اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی در تمام دنیا ثابت شده است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر در استان لرستان شاهد توجه بیشتری نسبت به فعالیت‌های دانش بنیان بوده‌ایم ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و تا زمانیکه لرستان همچنان صدرنشین جدول بیکاری است یعنی از ظرفیت این شرکت‌ها به طور کامل برای اشتغالزایی استفاده نشده، همچنان در آغاز راه قرار داریم.

طبق بررسی‌هایی که انجام شده بسیاری از فناوران و ایده پردازان لرستانی از حمایت‌های پارک علم و فناوری رضایت دارند اما اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنیان در اولویت برنامه‌های استان باشد باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند و حمایت کنند چون این مهم، صرفاً با تلاش پارک علم و فناوری محقق نمی‌شود و نیاز به همکاری‌های بین بخشی دارد.

بسیاری از متخصصان و کارشناسان، تنها راه نجات اقتصاد لرستان را حرکت به سمت صنایع نوین و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان دانسته‌اند ولی به نظر می‌رسد که هنوز آمادگی کامل و زیرساخت‌های لازم در لرستان فراهم نیست و تعداد محدودی از دستگاه‌ها در این رابطه نقش آفرینی کرده‌اند.

ایجاد ۱۹ شرکت دانش بنیان در لرستان
رئیس پارک علم وفناوری لرستان با بیان اینکه ۱۹ شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷۰ واحد فناور نیز در پارک علم وفناوری لرستان مستقر هستند که اشتغالزایی ۴۵۰ نفر را به دنبال داشته است.

محمدرضا شاکرمی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌هایی است که در این حوزه کار می‌کنند، افزود: یکی از راهکارهای تحقق شعار سال، ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌هایی است که در این حوزه کار می‌کنند که ما در این راستا از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کنیم؛ شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از مزایایی مثل معافیت مالی، گمرکی و قوانین کارهمانند مناطق آزاد تجاری برخوردار شوند.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان لرستان در حوزه‌های صنعتی مانند ماشین آلات، تجهیزات پیشرفته برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه‌ای، ملزومات و تجهیزات پزشکی، دارو و فرآورده‌های پیشرفته، فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

تجاری‌سازی، مهمترین چالش پیش‌روی فناوران لرستانی
رئیس دانشگاه لرستان نیز در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار بازار، گفت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از برنامه راهبردی دانشگاه تا افق ۴۰۴ است که در این راستا مصوباتی برای ایجاد انگیزه در بین همکاران و افراد هیئت علمی داشته‌ایم تا منجر به تشکیل شرکت دانش بنیان شود.

خسرو عزیزی افزود: ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها جزء وظایف پارک علم وفناوری است ولی ما در دانشگاه لرستان برای ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی یا افرادی که قصد دارند رسمی شوند و یا از استادیاری به دانشیاری ارتقا یابند به جای مقاله‌های isi، ثبت شرکت را مبنا قرار داده‌ایم که این باعث انگیزه می‌شود.

وی عنوان کرد: سال ۹۳ فقط دو شرکت دانش بنیان داشتیم ولی الان با همکاری پارک علم و فناوری، هفت شرکت داریم که البته در کل استان ۱۶ شرکت دانش بنیان وجود دارد ولی الان واحدهای فناور و مراکز رشدی هم داریم که در حال حرکت به سمت دانش بنیان هستند.

راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه لرستان
رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه یک «مرکز نوآوری» در دانشگاه لرستان ایجاد کرده‌ایم که در آنجا امکانات لازم در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد تا بتوانند ایده‌های خود را تبدیل به فناوری کنند و به تدریج تبدیل به شرکت دانش بنیان شوند، گفت: در بخش‌های دامپروری و تغذیه دام، صنعت، برق و شیمی شرکت‌های دانش بنیان داریم که این شرکت ها به دو شکل مستقل و سهامداری اداره می‌شوند. 

عزیزی یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان را تجاری سازی دانست و گفت: کسانی که شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد می‌کنند باید بتوانند خود را معرفی کنند و با کارخانجات ارتباط بگیرند چون این کار در حیطه اختیارات دانشگاه نیست.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه این است که کمک کند تا ایده‌ها به فناوری تبدیل شود بعد از شکل گیری شرکت دانش بنیان، فناوران باید خودشان تسهیلات بگیرند و کار تجاری سازی را پیش ببرند، یکی از دلایلی که سبب شده شرکت‌های دانش بنیان نتوانند در تولید و اشتغال استان موثر باشند عدم تجاری‌سازی است

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه تجاری‌سازی، قطعاً اشتغال‌زایی را به دنبال دارد، عنوان کرد: یکی از دلایلی که سبب شده شرکت‌های دانش بنیان نتوانند در تولید و اشتغال استان موثر باشند همین عدم تجاری‌سازی است.

احداث چهار شرکت دانش بنیان توسط جهاد دانشگاهی
جهاد دانشگاهی یکی دیگر از نهادهایی است که رویکرد اصلی آن دانش بنیان است و در استان لرستان نیز مبدع حرکت‌های نوآورانه و تأثیرگذاری بوده است ضمن اینکه می‌تواند حمایت‌های خوبی از ایده‌پردازان و فناوران داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مواردی که ما در استان به آن پرداخته‌ایم و نتایج خوبی هم داشته مربوط به حوزه فناوری اطلاعات رشد، تولید و فناوری بوده است.

علی دهقانی الوار با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌عنوان بزرگترین مرکز رشد استان، تاکنون چهار شرکت دانش بنیان تاسیس کرده و حدود پنج شرکت خلاق و ۶۱ واحد مستقر به صورت مستقل و غیرمستقل نیز تحت واحد جهاد دانشگاهی است، بیان کرد: در جهاد دانشگاهی حدود ۳۲۰ جوان خلاق در حوزه تولید فناوری فعالیت دارند که برخی از تولیدات آنها به خارج از کشور صادر می‌شود

وی با بیان اینکه  در جهاد دانشگاهی حدود ۳۲۰ جوان خلاق در حوزه تولید فناوری فعالیت دارند که برخی از تولیدات آنها به خارج از کشور صادر می‌شود، بسیاری نیز در داخل کشور عرضه می‌شود، افزود: باید ظرفیتی ایجاد کنیم که هر فرد خلاقی اعم از دانشجو و غیردانشجو، ایده‌ای داشته باشد بتواند ایده خود را با حمایت‌های ما اجرا کند که در این راستا هر امکانات و تجهیزاتی نیاز باشد در اختیار وی قرار می دهیم و حتی کارهای حقوقی او را نیز انجام می دهیم.

ارائه تسهیلات به ایده‌پردازان و فناوران
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان افزود: تسهیلات خوبی از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار ایده‌پردازان و فناوران قرار می‌گیرد کمااینکه ما سال قبل حدود یک و نیم میلیارد تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه گرفتیم که بعد از چند سال اقساط آن شروع می‌شوند.

دهقانی الوار بیان کرد: در چند سال اخیر چهار پروژه مهم در سطح استان اجرا کرده‌ایم که این اقدامات در حوزه گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه‌ای، راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری مدرن و ایجاد بانک خون بند ناف بوده است.

در نهایت باید گفت شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه سهم بسیاری از اقتصاد کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است، فاصله اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا با کشور ما بسیار زیاد است که کم شدن این فاصله نیازمند سرعت عمل در حمایت همه‌جانبه از این شرکت‌ها بوده، با توجه به نیاز کشور به خدمات شرکت‌های دانش بنیان لازم است راهکاری‌های اساسی برای رفع مشکلات پیش روی این شرکت‌ها ارائه شود.

کد خبر: ۳۳٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha