۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
چهارمحال و بختیاری تشنه لب است؛ اشتغال بخش کشاورزی در یک قدمی تعطیلی
گزارش بازار

چهارمحال و بختیاری تشنه لب است؛ اشتغال بخش کشاورزی در یک قدمی تعطیلی

شهرکرد- وضعیت کاهش بارش ها و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به عنوان یک تهدید جدی برای بخش کشاورزی این استان به شمار می رود که هم اکنون نشانه های آن در حال ظهور کردن است.

بازار؛ گروه استان ها: وضعیت کم آبی در چهارمحال و بختیاری روز به روز تشدید می شود و کشاورزان با مشکلات جدی در خصوص آبیاری مزارع مواجه می شوند. کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری از ۱۲ سال گذشته آغاز شده است و تا امروز ادامه داشته است. بسیاری از مزارع کشاورزی از زیر کشت خارج شده اند و به بوته زار های گیاهان وحشی تبدیل شده اند.

کم آبی و کاهش آبدهی منابع تامین آب کشاورزی از جمله قنات ها، چاه های آب، چشمه ها و... جوابگوی نیاز آب اراضی کشاورزی نیست و نیاز است تمهیدات لازم برای تامین آب کشاورزی و حفظ اشتغال بخش کشاورزی  در این استان اندیشیده شود.

وضعیت منابع آب در چهارمحال و بختیاری هر روز در حال حادتر شدن است و به تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده است

وضعیت منابع آب در چهارمحال و بختیاری هر روز در حال حادتر شدن است و به تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده است.

 در اواسط تابستان هستیم و هم اکنون در بسیاری از مناطق استان آب برای آبیاری اراضی کشاورزی با مشکل مواجه شده است. به عنوان مثال شهرستان خانمیرزا یکی از قطب های تولید محصولات زراعی در استان است که هم اکنون به یکباره منابع تامین آب این منطقه با مشکل مواجه شده است.

سطح آب سفره‌های زیرزمینی در منطقه آلونی این شهرستان تا ۲۴ متر افت پیدا کرده است و  خارج کردن آب به وسیله پمپاژ آب با مشکل مواجه شده است. در دیگر نقاط استان نیز وضع به همین شکل است و با منابع آب موجود آبیاری غرقابی همانند گذشته نمی توان انجام داد.

بهره گیری از تجهیزات آبیاری نوین برای مقابله با خشکسالی یکی از مهمترین راهکارهایی است که مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش می دهد و موجب حفظ اشتغال بخش کشاورزی می شود.

۶۵ درصد اراضی کشاورزی و باغی در چهارمحال و بختیاری با منابع آب زیرزمینی آبیاری می شوند
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری وابسته به منابع آب زیر زمینی است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد اراضی کشاورزی و باغی با منابع آب زیرزمینی آبیاری می شوند.

غلامرضا ذاکری بیان کرد: کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری موجب کاهش و افت منابع آب زیرزمینی  شده است که این امر مشکلات بسیار زیادی برای آبیاری اراضی کشاورزی ایجاد کرده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بخش قابل توجهی از قنات های استان چهارمحال و بختیاری که به عنوان یکی از مهمترین منابع آب دهی اراضی کشاورزی به شمار می روند خشک شده اند و چشمه ها نیز آبدهی مناسبی ندارند.

وی تاکید کرد: توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی به عنوان مهمترین راهکار برای استفاده بهینه از آب مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی موجب کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید می شود.

هزار هکتار اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که  ۶۵ هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی موجب حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در برخی مناطق استان شده است، بیان کرد: با تلاش های بسیار و افزایش حمایت های دولتی و همکاری کشاورزان شاهد این هستیم که ۵۶ درصد از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند.

ذبیح الله غریب بیان کرد: ۱۱۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که  ۶۵ هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با بیان اینکه سیستم آبیاری مختلف در سطح استان با حمایت های دولتی در حال اجرا است، بیان کرد: سیستم های آبیاری قطره‌ای، تیپ و تلفیقی، کم فشار و بارانی از مهمترین سیستم های آبیاری هستند که در سطح استان در حال اجرا هستند.

وی تاکید کرد:  استقبال کشاورزان از طرح های آبیاری بسیار خوب بوده است و هم اکنون پرونده های جدید برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین تشکیل شده است.

شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم و بارش ها در مناطقی که پر بارش بودند از جمله چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است و بالعکس بارندگی در مناطقی از کشور که بارش کمتر بوده است از جمله سیستان و بلوچستان افزایش یافته است

کارشناس ارشد حوزه منابع آب در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وضعیت منابع آب در چهارمحال و بختیاری با گذشته بسیار متفاوت شده است، بیان کرد: هم اکنون شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم و بارش ها در مناطقی که پر بارش بودند از جمله چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است و بالعکس بارندگی در مناطقی از کشور که بارش کمتر بوده است از جمله سیستان و بلوچستان افزایش یافته است.

افشین مقدس ادامه داد: وضعیت خشکسالی در چهارمحال و بختیاری با توجه به کاهش بارش ها همچنان ادامه دارد و باید از آب در بخش کشاورزی استفاده بهینه کرد.

وی تاکید کرد:برای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی باید از آب استفاده بهینه کرد و الگوی کشت متفاوت با گذشته مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

این محقق دانشگاه تاکید کرد: کشت گیاهان با نیاز آبی بالا در سطح استان از جمله یونجه صرفه اقتصادی با توجه به کمبود آب ندارد و کشاورزان باید کشت گیاهان دیگر از جمله زعفران و گیاهان دارویی را جایگزین کنند.

وی بیان کرد: استفاده از تجهیزات آبیاری نوین نیز نقش مهمی در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید دارد.

برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان در راستای آموزش کشت های جدید و استفاده بهینه از آب و مزایای تجهیزات سامانه های نوین آبیاری نقش مهمی در آگاه سازی کشاورزان و حرکت آنها به سمت کشاورزی جدید و مدرن با حداقل ها دارد.

توسعه گلخانه ها نیز نقش مهمی در حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی دارد چرا که مصرف آب در گلخانه ها بسیار پایین است و تولید و کیفیت نیز از طرفی بالاتر است.

کد خبر: ۳۳٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha