۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
حباب قیمت، اولین مسافر آزادراهِ شمال
بازار از تاثیر افتتاح فاز جدید آزادراه تهران – شمال گزارش می دهد

حباب قیمت، اولین مسافر آزادراهِ شمال

ساری - شمارش معکوس برای افتتاح فاز جدید آزادراه تهران – شمال، موج جدیدی از حباب سازی و روند صعود قیمت‌های زمین و مسکن و ویلاسازی‌ها را در شمال کوک کرده است.

بازار - قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا چند روز دیگر به زیر بار ترافیک می‌رود، آیا این قطعه نیز همانند قطعه چهار، حباب، ترافیک ویلا سازی و تغییر غیرمجاز کاربری مزارع و باغات شمال را به اوج خواهد رساند.

کمتر از چند روز دیگر به افتتاح آزمایشی قطعه اول آزادراه تهران – شمال باقی نمانده است، آزادراهی که پایتخت را بیشتر از یک ساعت به شمال نزدیک‌تر می‌کند و نگرانی از افزایش و موج جدیدی قیمت‌های حبابی در شمال به‌ویژه در حوزه زمین و مسکن از پیشترها شدت یافته است.

از ۲۳ سال پیش که کلنگ آزادراه تهران – شمال به زمین زده شد، وضعیت زمین و مسکن رو به وخامت رفت و بکرترین اراضی این منطقه به زیر تیغ ساخت‌وساز و ویلاسازی رفت و دراین‌بین بومی‌ها نیز به‌اندازه غیربومی‌ها نیز مقصر هستند.

پیش از آنکه قطعه ۴ آزادراه حدفاصل مرزن آباد تا چالوس که بهره‌برداری شود، بسیاری از زمین‌های مستعد کشاورزی در نواحی غربی مازندران، به ویلاهای بدقواره مبدل شد

پیش از آنکه قطعه ۴ آزادراه حدفاصل مرزن آباد تا چالوس که بهره‌برداری شود، بسیاری از زمین‌های مستعد کشاورزی در نواحی غربی مازندران، به ویلاهای بدقواره مبدل شد و اکنون با شنیدن خبر افتتاح قطعه یک و کوتاه‌تر شدن مسیر، بیش از همه تن اراضی و مزارع شمال می‌لرزد.

اراضی شمال که زمانی مآمن بکرترین مزارع و جنگل‌های جلگه‌ای خزری بود، اکنون مملو از ویلاهای کوچک و بزرگی است که در آن از سلبریتی ها گرفته تا وزیر و وکیل، تعطیلات آخر هفته، نوروز و تابستان را سپری می‌کنند و کشاورزان دیروز، زمانی سمند سوار و اکنون سرایدار همان خانه‌هایی شدند که روزگاری در زمین آن کشاورزی و زراعت می‌کردند.

ساخت‌وساز و خریدوفروش ملک و مسکن پاییز، دوره رکود خود را در شمال و مازندران پشت سر گذاشت و با شنیدن خبر افتتاح قطعه یک آزادراه، یخ زمستانی معاملات زمین و مسکن در مازندران شکست و آرام‌آرام رونق گرفته است.

خریداران دست به نقد در سودای زمین و ویلا

مسلم الهی یک بنگاه‌دار در غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: از اواسط دی‌ماه خریدوفروش و معاملات مسکن و ملک در منطقه که در ماه‌های قبل دچار رکود بود، رونق دوباره گرفت و اکنون مشتریان دست‌به‌نقد زیادی هرروز برای خرید ملک مراجعه می‌کنند.

وی با اظهار اینکه بیشتر مشتریان غیربومی و از تهران و دیگر استان‌های کشور است، افزود: این مشتریان دست‌به‌نقد و خریداران بیشتر تمایل به خرید زمین‌دارند و اگر زمینی باقیمت مناسب و داخل بافت وجود داشته باشد، برای خرید، وقت را تلف نمی‌کنند.

الهی بابیان اینکه قطعاً افتتاح قطعه یک آزادراه باز به حباب قیمت‌های زمین و مسکن می‌افزاید، ادامه داد: قیمت ملک و مسکن هرروز افزایش می‌یابد و تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و اکثر مشتریان غیربومی تلاش دارند به هر نحوی شده، ملکی را در شمال خریداری کنند.

ویلا سازی در نواحی مختلف مازندران، در ییلاقات و کوهستان‌ها در سال‌های اخیر به حدی رونق گرفته که پای بسیاری از چهره‌ها اعم از ورزشی و سیاسی را به منطقه بازکرده است، گشتی در منطقه چلک نوشهر حکایت از آن دارد که بیشتر ساکنان واقع در شهرک‌هایی که دورتادور آن را حصار و دیوار کشیده است، غیربومی‌ها، ورزشی‌های صاحب‌نام و سیاسیون و وکلای کنونی و دوره‌های قبلی است.

درعین‌حال برخی از کارشناسان اقتصادی که همواره درباره تبعات آزادراه شمال بر اقتصاد بومی هشدار داده بودند نیز معتقدند، مطمئناً هر فازی از این مسیر که افتتاح می‌شود، شاهد رشد حباب گونه قیمت‌ها و تغییر بی‌رویه کاربری‌ها خواهیم بود.

قیمت زمین و مسکن رشد مضاعف می گیرد

علی احمدی عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی در مازندران نیز با ابراز نگرانی از هیجان کاذب قیمت‌ها و روند تغییر کاربری و ساخت‌وسازها می‌گوید: به‌طورقطع با توسعه راههای زمینی و تغییر مزارع، قیمت‌ها به‌ویژه مسکن و زمین در شمال رشد مضاعفی خواهد داشت.

وی با اظهار اینکه افتتاح آزادراه و کوتاه‌تر شدن مسیر پایتخت به شمال و رشد قیمت‌ها، سودجویی رانت‌خواران را در پی خواهد داشت، گفت: این مسئله بیش از همه‌چیز به اقتصاد اهالی بومی و قشر ضعیف لطمه خواهد زد و باید از تغییر کاربری‌های بی‌رویه جلوگیری کرد.

افتتاح آزادراه و کوتاه‌تر شدن مسیر پایتخت به شمال و رشد قیمت‌ها، سودجویی رانت‌خواران را در پی خواهد داشت

احمدی عنوان کرد: طبیعی است که با تکمیل فازهای آزادراه، حجم عظیمی از مردم و سرمایه‌داران، سرمایه‌هایشان را به سمت خرید ملک و مسکن در شمال سوق می‌دهند و تقاضا برای خریدوفروش شتاب خواهد یافت.

آزادراه ۱۲۰ کیلومتری شمال، سرعت ساخت‌وسازها و ویلا سازی و تغییر کاربری‌ها را در مازندران شتاب خواهد بخشید اما مسئولان مازندران معتقدند با هرگونه تغییرات بی‌رویه و غیرقانونی اراضی برخورد خواهیم کرد.

تشکیل پرونده برای ۷۶۴ فقره تغییر کاربری غیرمجاز مزارع

عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ۷۶۴ فقره پرونده تغییر کاربری غیرقانونی امسال در محاکم قضایی استان مطرح‌شده است، گفت: امسال حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی از تغییر غیرمجاز کاربری رهایی یافتند.

وی بابیان اینکه ۱۰ هکتار از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مزارع نیز قلع‌وقمع شد، تصریح کرد: اجازه تغییر کاربری مزارع و اراضی زراعی و کشاورزی را نخواهیم داد و با متخلفان برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

قطعه یک آزادراه تهران شمال با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی تا چند روز دیگر به زیر بار ترافیک می‌رود و بی‌شک بسیاری از رهگذاران این مسیر را خریدارانی تشکیل می‌دهند که در سودای خرید زمین و ویلا به شمال سفر می‌کنند تا خاطرات شمال هرگز از یادشان نرود.

موج جدید افزایش ساخت‌وسازها و خرید باغات و مزارع با افتتاح آزادراه شتابی دوباره خواهد گرفت و از هم‌اکنون مسئولان استانی و ملی باید به ابعاد و تبعات مختلف ناشی از آن توجه ویژه کنند چراکه فردا دیر خواهد بود.

کد خبر: ۳٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha