۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
تولید ۲ میلیون قلمه و نشای گیاهان دارویی در لرستان/ ۶ هکتار گلخانه مدرن در کوهدشت احداث می‌شود
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان:

تولید ۲ میلیون قلمه و نشای گیاهان دارویی در لرستان/ ۶ هکتار گلخانه مدرن در کوهدشت احداث می‌شود

لرستان- دهقانی الوار، رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به تولید ۲ میلیون قلمه و نشای گیاهان دارویی در استان، گفت: برای اولین بار در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی نیست کشاورزان به استان‌های دیگر مراجعه کنند.

علی دهقانی الوار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در چند سال اخیر چهار پروژه مهم را در سطح استان اجرا کرده‌ایم که یکی از این پروژه‌ها در حوزه گیاهان دارویی بوده است.

وی با بیان اینکه لرستان یکی از استان‌های بسیار مستعد در بحث کشت و توسعه گیاهان دارویی است، افزود: همواره بر ضرورت کشت و فرآوری گیاهان دارویی در این استان، به عنوان عاملی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: یکی از ضعف‌های ما در بخش کشاورزی و گیاهان دارویی این است که کشاورز برای تهیه «نشا» و «قلمه» باید به استان‌های مختلف مراجعه ‌کند چون در این استان تولید نمی‌شود.

احداث مرکز تحقیقات، فناوری و فرآوری گیاهان دارویی در محل بام لرستان
وی اظهار کرد: از آنجایی که هر بذر نشا و یا قلمه با همان شرایط آب و هوایی که در آن کشت شده تناسب دارد؛ وقتی از استان‌های دیگر وارد می‌شود می‌بینیم که با اقلیم ما سازگار نیست.

دهقانی الوار تصریح کرد: ما یک مرکز تحقیقات، فناوری و فرآوری گیاهان دارویی در مرکز استان و در محل بام لرستان احداث کردیم که در آن مرکز، سالانه حداقل دو میلیون قلمه و نشای گیاهان دارویی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این قلمه و نشایی که تولید می‌کنیم دارای گواهی و نشان استاندارد است، گفت: وقتی کشاورزان برای دریافت نشا مراجعه می‌کنند اطلاعات مربوط به شرایط کشت، نگهداری و برداشت قلمه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

خودکفایی در تولید قلمه و نشا گیاهان دارویی
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه ما در بحث تولید قلمه و نشا در استان به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: حتی می توانیم تولیدات خود را به سایر استان‌ها به ویژه غرب کشور صادر کنیم.

وی اظهار داشت: البته به همه استان‌ها نمی‌توان صادر کرد چون نشا بر اساس طرح اقلیمی تولید می‌شود و معمولاً در هر اقلیمی نشای همان اقلیم کشت می‌شود ولی با این وجود، ما از استان‌های مختلف مراجعاتی داریم و از ما نشا و قلمه خریداری می‌کنند.

دهقانی الوار عنوان کرد: بعد از کشت گیاهان دارویی، نوبت به نگهداری، برداشت، بسته بندی و صادرات می‌رسد که این چرخه را خودمان انجام می‌دهیم و برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای صادرات انجام داده‌ایم.

احداث ۶ هکتار گلخانه مدرن در کوهدشت
وی اظهار داشت: در این مجموعه برای ۹ نفر کارشناس و کارگر ماهر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده، حدود هزار نفر در استان از ما قلمه و نشا خریداری می‌کنند و بیش از هزار نفر هم با قلمه‌های ما شروع به کار کرده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه چهارمین فعالیت شاخص جهاد دانشگاهی در بحث کشت گلخانه‌ای بوده است، تصریح کرد: کشاورزی لرستان، سنتی و غیر اقتصادی است یعنی کشاورز در طول یکسال یا شش ماه زحمت می‌کشد ولی در آخر دست رنج قابل قبولی ندارد.

وی بیان کرد: مشکل ما این است که در سطح استان کشت گلخانه ای نداریم و در گلخانه‌های «دیناروند» و «کشت و صنعت» هم کشاورزی مدرن انجام نمی‌شود در حالی که کشت گلخانه‌ای همان کشاورزی با بهره‌وری بالا است.

دهقانی الوار عنوان کرد: در کوهدشت نزدیک به شش هکتار زمین در دست احداث داریم که در دو هکتار آن کشت انجام شده، دو هکتار به مرحله بهره‌برداری رسیده و دو هکتار دیگر هم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر: ۳۳٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha