۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اجرای لاک پشتی پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی؛ ۱۲۲ ماه از کلنگ‌زنی می‌گذرد
گزارش بازار؛

اجرای لاک پشتی پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی؛ ۱۲۲ ماه از کلنگ‌زنی می‌گذرد

بوشهر- در حالی که فازهای مشابه فاز ۱۴ پارس جنوبی طی حدود ۸۰ ماه و اغلب کمتر، تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، از زمان آغاز ساخت این فاز ۱۲۲ ماه می‌گذرد.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ فاز ۱۴ پارس جنوبی را به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی می دانند چرا که بخش عمده‌ای از تاسیسات و تجهیزات به‌کار رفته در این فاز در داخل کشور تولید شده است و بیشترین استفاده را از توان فنی، مهندسی و ساخت داخل برده است.

تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز غنی و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه ۱.۰۵ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از دستاوردهای فاز ۱۴ پس از تکمیل و بهره‌برداری خواهد بود.

اجرای پروژه فاز ۱۴ به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فرا ساحل ایران، شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار شد.

در حالی وعده‌های متعددی برای افتتاح این فاز داده شده بود و مجریان طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از افتتاح آن در اوایل سال ۱۳۹۸ خبر داده بودند که هنوز خبری از تکمیل و بهره‌برداری از این طرح نیست.

اکنون ۱۲۲ ماه از زمان آغاز پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی می‌گذرد. فازی که در اوج تحریم‌ها آغاز شد و ۵۰ درصد هم پیشرفت داشت ولی در دورانی که به قول مدیران دولت تدبیر و امید، فصل گشایش‌ها بود، به پیشرفت مد نظر نرسید.

توضیحات وزیر نفت در مورد تاخیر در پروژه
تاخیر در فاز ۱۴ پارس جنوبی باعث شد تا ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس، بیژن نامدار زنگنه را برای پاسخگویی در این مورد به مجلس بکشاند.

وزیر نفت در جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس حاضر شد و به سوالات نمایندگان پاسخ گفت که یکی از موضوعات مطرح شده، تاخیر ایجاد شده در فاز ۱۴ پارس جنوبی بود.

بیژن نامدار زنگنه در این زمینه اظهار داشت: تحریم‌ها، عدم توانمندی پیمانکار و خلف وعده‌ها و عدم امکان برخورد با پیمانکار دولتی از ناحیه وزارت نفت از دلایل تاخیر در این پروژه بوده است.

ضرر هنگفت تاخیر پروژه به کشور
ابراهیم رضائی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروز در کمیسیون انرژی دلایل تاخیر در فاز ۱۴ پارس جنوبی را از وزیر نفت خواستیم ولی پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود.

وی اضافه کرد: پروژه‌های مشابه فاز ۱۴ پارس جنوبی طی ۸۰ ماه تکمیل شده‌اند ولی از زمان شروع احداث این فاز ۱۲۲ ماه گذشته و هنوز پروژه تکمیل نشده است؛ البته در مواردی شاهد تکمیل فازهایی طی ۵۶ ماه نیز بوده‌ایم.

تاخیری که در این فاز ایجاد شده حداقل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار معادل ۷۲ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر زده است که با این پول می‌شد ۷۲ هزار تخت بیمارستانی و یا همین مقدار کلاس درس ساخت و یا دو ماه به مردم کشور یارانه داد

نماینده مردم دشتستان در مجلس بیان کرد: تاخیری که در این فاز ایجاد شده حداقل سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار معادل ۷۲ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر زده است که با این پول می‌شد ۷۲ هزار تخت بیمارستانی و یا همین مقدار کلاس درس ساخت و یا دو ماه به مردم کشور یارانه داد.

وی افزود: اینکه وزیر نفت اظهار می‌کند که پیمانکار ناتوان بوده است، به نوعی رفع مسئولیت از خود است؛ وزارت نفت کارفرما بوده و ابزار لازم برای برخورد با پیمانکار را هم داشته است.

رضایی خطاب به وزیر نفت گفت: پروژه در اوج تحریم شروع شده و در همان شرایط تحریم ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. وقتی شما وزیر شدید، بعد از ۱۰۰ روز پیمان امضا کردید و گفتید گشایش ایجاد شده و وضع کشور بهتر شده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه سال ۹۲ میزان صادرات نفت کشور ۱۰ برابر امروز بوده است، اظهار کرد: امروز یک‌دهم سال ۹۲ نفت می‌فروشیم و نمی‌توانید بگویید پول نداشتیم.

سوال به صحن علنی می‌رود
به گفته مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انژی مجلس شورای اسلامی، نماینده دشتستان از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و سوال به ‌شکل ملی به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.

تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی مزایای بسیار خوبی را برای کشور خواهد داشت و انتظار می‌رود دولت عزمی جدی برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه مهم داشته باشد.

کد خبر: ۳۳٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha