۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
ارز گران، کسب و کار صنعت طلا را کساد کرد/ رخ فروشندگان طلا زرد شد
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار»:

ارز گران، کسب و کار صنعت طلا را کساد کرد/ رخ فروشندگان طلا زرد شد

محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید؛ رشد قیمت ارز و بی ثباتی این بازار موجب شده است تا خیلی از واحدهای طلاسازی و طلا فروشی تعطیل شوند چرا که افزایش بهای این کالا بدنبال گرانی ارز داد و ستدها را در این بازار به شدت کاهش می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تبعیت قیمت طلا از نوسانات نرخ ارز و انس جهانی تاثیر بالایی بر قیمت تمام شده این فلز ارزشی می گذارد. تاثیری که برخی مواقع به دلیل نوسان بالای ارز در داخل و قیمت جهانی انس، بازار طلا را به هم ریخته و باعث رکود و حتی تعطیلی خیلی از واحدهای تولید و فروش این کالا می شود.
آیت محمد ولی رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره تاثیرگذاری افزایش نرخ ارز بر قیمت طلا و معاملات آن در بازار گفت: عوامل متعددی بر نوسان قیمت طلا دخیل بوده که مهمترین آن نوسان نرخ انس جهانی و تغییرات قیمتی ارز در داخل است. البته مسائل سیاسی، اقتصادی و بعضا اجتماعی چون شیوع ویروس کرونا نیز بر قیمت و چگونگی روند معامله این کالا تاثیر گذار است.

کاهش شدید تقاضا برای خرید مصنوعات طلا
وی در ادامه گفت: به طور مثال افزایش همگام و همزمان نرخ انس جهانی و قیمت ارز در بازار داخل طی دو ماه اخیر باعث افزایش بهای طلا و سکه در داخل شد و بهای هر گرم طلا را به بیش از یک میلیون و سکه را به ۱۱ میلیون تومان رساند، این افزابش قیمت البته تاثیر بسزایی بر کاهش میزان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار کرد و معدود خریداران را به سمت خرید طلای آب شده سوق داد.
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران تصریح کرد: با افزایش قیمت طلا در بازار خرید و فروش این کالا نیز کاهش یافت اما تقاضا برای سکه و طلای آب شده همچنان در بازار وجود دارد.
محمد ولی به کاهش شدید تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار پس از گرانی ارز اشاره کرد و افزود: تا زمانی که آرامش در بازار ارز حاکم نشود همچنان شاهد کاهش خرید مصنوعات طلا خواهیم بود.
وی همچنین گفت: البته افزایش نرخ ارز باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و این موضوع نیز بر کاهش میزان تقاضا در خرید مصنوعات طلا تاثیر گذاشته است.

تعطیلی خیلی از واحدهای طلا سازی و طلا فروشی در بازار
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اگر قیمت ارز کاهشی و یا در بازار ثابت بماند بازار معاملات طلا نیز رونق می گیرد، اظهار داشت: واحدهای صنفی زیادی اکنون در تعطیلی به سر می برند و خیلی از کارگاههای طلا سازی نیز تعطیل شده است چرا که تقاضا در بازار به دلیل افزایش قیمت طلا و نوسان قیمت ارز کاهش یافته است.
وی در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به سرمایه گذاران طلا در این روزهایی که قیمت این کالا در بازار بالاست دارید؟ گفت: تجربه نشان می دهد خریدارانی که مصنوعات طلا را برای سرمایه گذاری دراز مدت انتخاب می کنند همیشه سود کرده اند چرا که خرید مصنوعات طلا هم به عنوان یک کالای زینتی و ارزشی و هم پشتوانه اقتصادی خانوار در دراز مدت سرمایه گذاران را منتفع کرده است.
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران تصریح کرد: با خرید مصنوعات طلا چرخ تولید این کالا در کشور به چرخش در می آید و از طرفی با صادرات آن ارزآوری خاصی نصیب کشور خواهد شد.

کد خبر: ۳۳٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha