۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
مطالبه سند خانه برای ۶ میلیون تسهیلات؟!
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در گفتگو با بازار اعلام کرد

مطالبه سند خانه برای ۶ میلیون تسهیلات؟!

باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه برخی بانک ها همکاری خوبی در پرداخت تسهیلات ۶ میلیونی به رانندگان دارند گفت: برخی بانک های دولتی برای پرداخت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا درخواست سند خودرو و خانه می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها باعث شد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا در روزهای آغازین سال جاری برای بهبود برخی کسب و کارها به خصوص مشاغلی مثل رانندگان جاده ای تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر بگیرد. با اعلام این تصمیم و مصوبه آن در دولت، مقرر شد تا رانندگان جاده ای که تعداد آنها ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر بود برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده به سامانه کار مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. اگر چه مبلغ شش میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد برای رانندگان حمل و نقل جاده ای مبلغ چندان در خور توجهی نبود اما به هر حال با دریافت این مبلغ رانندگان می توانند برخی اقلام خود مثل لاستیک را تهیه کنند.
داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت تسهیلات در قالب بسته حمایتی دولت به رانندگان که از اواخر خرداد ماه آغاز شده بود روند مطلوبی دارد؟ گفت: پرداخت تسهیلات به رانندگان حمل و نقل در قالب بسته حمایتی دولت بعد از اینکه رانندگان در سامانه کارا ثبت نام کردند آغاز شد و تاکنون نیز روال پرداخت ادامه دارد. اما روال پرداخت تا حدودی کُند است.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان با چهار ماه تنفس این تسهیلات را در ۲۰ ماه بازپرداخت می کنند ادامه داد: رانندگان حمل و نقل می توانند با ورود به «سامانه کارا» اطلاعات و درخواست خود را ثبت کنند و پس از ورود به سامانه کارا و انتخاب بانک عامل و دادن مشخصات فردی خود از تسهیلات شش میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد بهره مند شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آماری وجود دارد که نشان دهد از ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر راننده فعال چه تعداد راننده موفق به دریافت تسهیلات در دو ماه گذشته شده اند ادامه داد: تاکنون از این تعداد راننده ۸۸ هزار راننده حمل و نقل در «سامانه کار» ثبت نام کرده اند اما متاسفانه تنها ۴ تا ۵ هزار راننده موفق به دریافت این تسهیلات شده اند. 

در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده است که رانندگان می توانند برای دریافت تسهیلات چک و سفته بانکی به عنوان ضمانت به بانک ها تحویل دهند اما برخی بانک های که عمدتا هم دولتی هستند از رانندگان، درخواست سند خودرو و خانه برای ضمانت بانکی برای پرداخت تسهیلات مزبور می کنند

باقر جوان با اشاره به اینکه در تسهیلات شش میلیونی در نظر گرفته شده مقرر شده است تا رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بعد از دریافت تسهیلات به مدت چهار ماه تنفس داشته و تسهیلات را در طی ۲۰ ماه بازپرداخت کنند گفت: علیرغم اینکه در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده است که رانندگان می توانند برای دریافت تسهیلات چک و سفته بانکی به عنوان ضمانت به بانک ها تحویل دهند اما برخی بانک های که عمدتا هم دولتی هستند از رانندگان، درخواست سند خودرو و خانه برای ضمانت بانکی برای پرداخت تسهیلات مزبور می کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای تسهیلات شش میلیون تومانی، ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در نظر گرفته شده و با توجه به عدم فعالیت بخش عمده‌ای از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای هماهنگی‌های بیشتر برای جبران بخشی از هزینه‌های این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی پیشتر گفته بود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بسته‌های حمایتی برای ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر در نظر گرفته شده است به طوری که در ابتدا بسته‌های حمایتی یک میلیون تومانی به تمامی متقاضیان پرداخت  شد و در مرحله دوم هم تسهیلات یک میلیون تومانی مازاد، به بخشی از رانندگان اختصاص یافت و در مرحله سوم هم تسهیلات شش میلیون تومانی با توجه به اطلاعاتی که از رانندگان در سامانه وجود داشت در نظر گرفته شد.

باقر جوان اظهار کرد: رانندگان تمامی اطلاعات خود را وارد سامانه کارا می‌کنند و بعد از بررسی و تایید اطلاعات توسط ادارات کل راهداری استان‌ها به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
مدیر کل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: اولویت اصلی ما افراد فعال در این بخش و رانندگان دارای کارت هوشمند هستند و بعد از پرداخت تسهیلات این افراد می‌توانند پس از ۴ ماه تنفس اقدام به بازپرداخت کنند.

بازپرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود
وی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود گفت: باز پرداخت این تسهیلات که ۱۲ درصد است از ابتداس مهر ماه آغاز خواهد شد.

مدیر کل دفتر مسافری سازمان راهداری با اشاره به اینکه این تسهیلات به رانندگانی که در طی یک سال گذشته فعال بود و البته بسیاری از رانندگان اتوبوس و تاکسی‌های بین شهری در چند ماه گذشته به دلیل شرایط کرونا فعالیتشان بسیار کم و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در معیشت آن‌ها شده بود به شبکه خبر گفته بود: سعی کرده‌ایم اسامی این افراد را به بیمه بیکاری ارسال کنیم و بخشی دیگر از هزینه‌های این رانندگان را هم از طریق تسهیلات جبران کنیم.

باقرجوان پیشتر نیز در خصوص عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات لاستیک گفته بود که وجود ۵۰۰ هزار لاستیک وارداتی در سامانه تخصیص وزارت صنعت باعث خواهد شد فعلا قیمت لاستیک افزایش نیابد اما به هر حال فرصتی خواهیم داشت تا در آینده برای این منظور نیز برنامه های ویژه ای در نظر بگیریم.

کد خبر: ۳۳٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha