۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
قوه قضاییه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست
معاون دادستان تهران:

قوه قضاییه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست

صاحبی، معاون دادستان تهران گفت: قوه قضاییه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست و همه آنها باید معرفی شوند.

به گزارش بازار محمدرضا صاحبی پسندیده معاون قضایی دادستان تهران گفت: قوه قضاییه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست و همه متخلفان باید معرفی شوند.

محمدرضا صاحبی پسندیده  افزود: برای ۲۵۰ متخلف ارزی که بانک مرکزی معرفی کرده است هزار و ۲۰۰ پرونده تشکیل و برای هزار نفر هم قرار تأمین کیفری صادر شده است و ۴۴۵ نفر هم بازداشت شده اند.

وی گفت: روز گذشته ۱۴ نفر در این زمینه بازداشت شدند که تخلف ارزی آن‌ها یک میلیارد یورو بوده است.

صاحبی پسندیده تصریح کرد: اکنون تعداد زیادی از این افراد در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو که بخشی از آن به روش‌های اعاده غیر ارزی است بازگشته است.

وی افزود: رسیدگی به تخلفان واردکنندگان و صادر کنندگان در کمیته‌ای که از نمایندگان سازمان‌های متولی و نهادهای ذیربط در قوه قضاییه تشکیل شده است انجام می‌شود.

وی گفت: در نخستین اقدام، نهادهای نظارتی و ضابطین به متخلفان پیامک ارسال می‌کنند و به آنان اخطار می‌دهند.

 صاحبی پسندیده افزود: با دعوت از متخلفان به کمیته حداکثر تا دو ماه اگر ارز آن‌ها بازنگشت صورت جلسه‌ای برای برخورد قضایی بازپرس آماده می‌شود.

وی گفت: دست‌های پنهان فقط در نظام ارزی نیست بلکه در واسطه گری کالاهای سرمایه‌ای و ارز، نفس نظام اقتصادی را گرفته است.

 صاحبی پسندیده افزود: امروز عده‌ای همه محاسبات دولت را برای نظام اقتصادی به هم می‌زنند.

وی گفت: قوه قضاییه در یک سال اخیر پرونده‌های متعدد بسیاری در بخش اقتصادی تشکیل داده است و به عنوان نمونه یک فرد را که حدود ۲۴۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی ارز گرفته بود، اما هیچ وارداتی نداشت به ۲۰ سال حبس محکوم کرده است.

صاحبی پسندیده با بیان اینکه قوه قضاییه برخورد نظام‌مند با مفاسد اقتصادی دارد افزود: مغایرت‌های آماده دستگاه‌های مختلف به دلیل تولید آمارهای متفاوت در زمان ثبت در مراکز تولید آمار است و به عنوان نمونه درباره ارز وارداتی، گزارش دیوان محاسبات با گزارش بانک مرکزی در برخی موارد مغایرت داشت که در بررسی مشخص شد منشأ این مغایرت در زمان ثبت داده اتفاق می‌افتد.

وی گفت: بررسی سه ضابط قضایی از تخلف ارزی ۱۵۰ نفر که بانک مرکزی آن‌ها را معرفی کرده بود نشان می‌دهد یکی از مشکلات زمینه ساز این تخلفات، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است.

 صاحبی پسندیده با بیان اینکه اشخاص پشت پرده، پشت کارت‌های بازرگانی و شرکت‌های کاغذی پنهان شده اند افزود: در زمان صدور این کارت‌ها باید نظارت شود شخصی که هیچ عقبه صادراتی ندارد با چه اعتباری می‌خواهد وارد تجارت خارجی شود.

وی گفت: با توجه به اینکه حجم صادرات شرکت‌های دولتی و شبه دولتی بسیار زیاد است تخلف کوچک آن‌ها مبلغ بالایی است.

کد خبر: ۳۳٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha