۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
بانک مرکزی نظارت موثری برای جلوگیری از خلق پول ندارد
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک مرکزی نظارت موثری برای جلوگیری از خلق پول ندارد

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظارت موثری درباره جلوگیری از خلق پول از سوی بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود و می بایست بانک مرکزی در این زمینه مداخله کند

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به روش‌های حفظ ارزش پول ملی در کشور گفت:  مهار تورم مهمترین موضوعی است که باید در مسئله کاهش ارزش پول ملی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بخش زیادی از ارزش پول ملی به علت تورم حاصله از دست می رود. این تورم، سبب می شود تا رفته رفته پول ملی ارزش خود را از دست داده و ضعیف شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: وقتی تراز اقتصادی کشور منفی است، یعنی واردات ما بیشتر از صادرات ماست؛ بنابراین نرخ ارز در مقابل ریال بالا می رود و نتیجه آن این می شود که تورمی هم از محل رشد نرخ ارز شکل گیرد.

وی با اشاره به واردات کالا به کشور، تاکیدکرد: افزایش قیمت کالاهای وارداتی از جمله عوامل دیگر دررشد تورم است. همچنین نتیجه افزایش نرخ ارز هم کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید ریال خواهد بود.

طغیانی تصریح کرد: بنابر این کاهش ارزش پول ملی از دو محل، یک تورم و دوم افزایش نرخ ارز نشئت می گیرد البته این دو موضوع به نوعی به خلق پول و افزایش مستمر نقدینگی متصل هستند لذا خلق پول در زمینه کاهش ارزش پول ملی موثر است و می تواند پول ملی را تضعیف کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: در حال حاضر نظارت موثری درباره جلوگیری از خلق پول از سوی بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود و می بایست بانک مرکزی در این زمینه مداخله کند البته در دروه دکتر همتی گزارش هایی در این رابطه به مجلس ارائه می شد اما در دوران گذشته مشکلات دو چندان بود و پول بدون پشتوانه خلق می شد.

کد خبر: ۳۳٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      0 0
      بفرمائید روی چی نظارت دارد؟ فقط روی بالا بردن ارز و تورم فکوس کرده